Jag håller just nu på att riva våran källare som är fuktskadad.
Problemet som varit är vävtapeter längst in sen att de byggt in allt med trä reglar, isolering, masonit m.m utan ventilation.
Har hittat lite mögel bakom väggarna men blir fundersam.

Behöver jag riva taket och samt en vägg som inte är ut mot ytterväggarna men gått ihop med en yttervägg i hörnet.

De ser inte påverkade ut av mögel men kanske ska tas bort då de också är av organiskt material?
Renoveringsarbete i källare med rivna väggar som visar träreglar och mögelskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis riven källare med exponerad isolering, borttagna väggbeklädnader och en svart sopsäck på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade inte lämnat nåt kvar, vad ska du ha källaren till sen?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Hade inte lämnat nåt kvar, vad ska du ha källaren till sen?
Renovera upp den så vi kan ha sovrum, datarum m.m
 
Grattis till källaren, en obetalbar tillgång!
 
Det är bäst att riva allting. Då blir du av med mögelsporer. Vad har du för innertak?
Jag skulle vara skeptisk mot permanent sovrum av två anledningar:
Källare är inte byggda som bostadsyta och du vet aldrig vilket inneklimat du får.
De små fönstren duger inte som utrymningsväg.
Jag har själv haft och har olika källare med olika egenskaper så jag vet.
 
  • Gilla
mrsnhp och 4 till
  • Laddar…
Tråkigt med hudsjukdomen på vänstra benet.
 
  • Haha
Hajen11
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tråkigt med hudsjukdomen på vänstra benet.
Jag tror det är en tatuering, tråkigt med dålig syn ;-)
 
  • Gilla
  • Haha
Screew och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är bäst att riva allting. Då blir du av med mögelsporer. Vad har du för innertak?
Jag skulle vara skeptisk mot permanent sovrum av två anledningar:
Källare är inte byggda som bostadsyta och du vet aldrig vilket inneklimat du får.
De små fönstren duger inte som utrymningsväg.
Jag har själv haft och har olika källare med olika egenskaper så jag vet.
Det är trä reglar i innertaket.

Men tror jag tar beslutet att riva allting.
Borde va de säkraste att göra ändå
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Det konstigaste är ändå att man som föregående ägare har satt in nivell system, bara för att plattan är ojämn, man har inte använt de för ventilation som det är gjort för....

Hade man bara varit smart och använt materialet som de ska göras så hade man sluppit slänga ut nivell balkarna för att de kan ha fått mögel sporer på sig.....
 
Kenstarfighter Kenstarfighter skrev:
Det konstigaste är ändå att man som föregående ägare har satt in nivell system, bara för att plattan är ojämn, man har inte använt de för ventilation som det är gjort för....

Hade man bara varit smart och använt materialet som de ska göras så hade man sluppit slänga ut nivell balkarna för att de kan ha fått mögel sporer på sig.....
Nivellreglar är (enligt dem själva) gjorda av kärnfuru och ska inte mögla. Jag skulle nog återanvänt efter att ha tvättat av dom med typ jape mögelfri. Alltså låta de sitta där och tvätta dem.
 
H henche skrev:
Nivellreglar är (enligt dem själva) gjorda av kärnfuru och ska inte mögla. Jag skulle nog återanvänt efter att ha tvättat av dom med typ jape mögelfri. Alltså låta de sitta där och tvätta dem.
Det vore ju genialiskt isf. Har kapat av en del för att enkelt få bort masoniten, men isf sparar man en hel del pengar. Har väl ca 80kvm kvar som inte jag rört ännu
 
Det är väl inte helt ovanligt med Nivell utan ventilation? Vi har tittat på två hus där man satt in Nivell för säkerhets skull, men inte ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.