Det här är något för forumets mattesnillen att klura på.

Jag håller på att regla upp en vägg som är 45 grader i vinkel mot ett tak som är 41.5(?) grader. Jag hade hoppats kunna använda lite matte för att räkna ut i vilka vinklar jag ska gera stolparna i men det var inte helt enkelt.

Något som ställer till det för mig är också att de anslutande väggarna är rätvinkliga (jag bygger alltså ett rektangulärt rum där ett hörn är avskuret i 45 grader) och att vinkeln på överliggaren skiljer sig från varandra i de två mötena med de anknytande väggarna.
I anknytning mot väggen som går parallellt med yttervägg och nock är det 41.5 grader medans i mötet mot väggen som går mellan nock och yttervägg är det kanske runt 30 grader.

Det bör enligt mitt huvud alltså innebära att vinklarna som de stående reglarna på 45-gradersväggen ska geras i kommer att vara olika beroende på vart på väggen de ska stå?
 
Kristofferm Kristofferm skrev:
Det här är något för forumets mattesnillen att klura på.

Jag håller på att regla upp en vägg som är 45 grader i vinkel mot ett tak som är 41.5(?) grader. Jag hade hoppats kunna använda lite matte för att räkna ut i vilka vinklar jag ska gera stolparna i men det var inte helt enkelt.

Något som ställer till det för mig är också att de anslutande väggarna är rätvinkliga (jag bygger alltså ett rektangulärt rum där ett hörn är avskuret i 45 grader) och att vinkeln på överliggaren skiljer sig från varandra i de två mötena med de anknytande väggarna.
I anknytning mot väggen som går parallellt med yttervägg och nock är det 41.5 grader medans i mötet mot väggen som går mellan nock och yttervägg är det kanske runt 30 grader.

Det bör enligt mitt huvud alltså innebära att vinklarna som de stående reglarna på 45-gradersväggen ska geras i kommer att vara olika beroende på vart på väggen de ska stå?
Skall väggen du bygger på något sätt avlasta någon annan vägg/taket?
 
P Pumabjörnen skrev:
Skall väggen du bygger på något sätt avlasta någon annan vägg/taket?
Nej, men den ska kaklas så den behöver vara stabil.
 
Kristofferm Kristofferm skrev:
Nej, men den ska kaklas så den behöver vara stabil.
Har du redan köpt reglarna till väggen?
I annat fall råder jag dig att använda plåtreglar och skenor, mycket lättare att arbeta med när det kommer till vinklar imo särskilt om väggen nu inte är bärande i något avseende.

Den typ av stabilitet du efterfrågar till kaklet erhålls inte genom huruvida regeln i väggen står i "spänn" utan genom korrekt regelavstånd samt rätt bakomliggande skivmaterial.
 
Du har väl en kap- och gersåg? Ta en regelspillbit och ställ in de vinklar som är kända (45 och 41,5?) på den och testa.
 
K Kane skrev:
Du har väl en kap- och gersåg? Ta en regelspillbit och ställ in de vinklar som är kända (45 och 41,5?) på den och testa.
Ja det är ju exakt vad jag hade velat slippa. :rofl:

Eftersom det är 45 grader diagonalt över en annan vinklad yta hjälper inte de kända vinklarna något. Jag hamnar nånstans nära 30/30 grader på första regeln.
 
Redigerat:
Kristofferm Kristofferm skrev:
Ja det är ju exakt vad jag hade velat slippa. :rofl:

Eftersom det är 45 grader diagonalt över en annan vinklad yta hjälper inte de kända vinklarna något. Jag hamnar nånstans nära 30/30 grader på första regeln.
Nu ritade jag upp det i 3D och 32/32 skall det vara med 41,5 graders taklutning och 45 grader väggvinkel. Har du kommit fram till med själv nu med lite testande?
 
K Kane skrev:
Nu ritade jag upp det i 3D och 32/32 skall det vara med 41,5 graders taklutning och 45 grader väggvinkel. Har du kommit fram till med själv nu med lite testande?
Jag hamnade på 29/31 grader med runt en halv grad plus/minus i diff. Finns ju inga exakta vinklar i en kåk från 1951.:rofl:

Vinklarna var även densamma hela vägen, det var en synvilla att det skulle vara något annat. Det behövdes lite svordomar och ett par felkap innan jag fick allt att stämma.

Överliggare i plåt hade nog varit bekvämt att köra med som Pumabjörnen rekommenderade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.