Hej!

I november installerades en ny Mitsubishi Luftvattenvärmepump, PUD-Shwm120 (utedel) tillsammans med Ecodan (innedel).
Systemet har fungerat felfritt, men upptäckte imorse att pumpen har prioriterat varmvatten hela natten vilket har inneburit att det börjar bli kallt i huset. Vilket så inte ska vara fallet.

Pumpen är inställd på maxtid varmvatten runt ca 60min och legionellaskyddet på ca 2,5h.
Har provat starta om pumpen men den prioriterar fortfarande varmvatten. Har även stängt av varmvattenproduktionen och då är både husvärmen och varmvattenproduktionen avstängda. Kan tillägga att ibland går pumpen på ”pumpdrift” och ibland kör endast elvärmaren.

Jag har inga felmeddelanden vilket gör mig lite bekymrad. Om något skulle vara fel borde väl pumpen signalera detta? Så klart händer detta en lördag med minus 24grader utomhus och min installatör är inte så sugen på att svara.

Någon som vet vad ”felet” kan vara?
 
  • Display av Mitsubishi luftvattenvärmepumps kontrollenhet som visar 0 grader Celsius och datumet 8 januari 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad visar vvb för temperatur?
 
Tyvärr vet jag inte hur jag kan se aktuell temp i vvb:n.. vet du?
 
Det ska stå i manualen
 
Ok, ska läsa den. Återkommer under dagen.
 
Vilken framledningstemperatur kör du med? Vad jag vet blir det problem med Zubadan om den behöver vara över 45° samtidigt som det är riktigt kallt ute.
 
Okej..min värmekurva är inställd på 47grader efter minus 23 grader utomhus. Kan isåfall vara det som är problemet. Provar att sänka värmekurvan 2 grader och ser om det löser sig.

Konstigg att pumpen beter sig på detta vis, kan det åtgärdas med exempelvis en mjukvaruppdatering?
 
45° eller 47° ska inte spela någon roll men det är där gränsen går för Zubadan när det är -20° eller kallare ute. Beror på konstruktionen och ändrar man bara i mjukvaran påverkar det livslängden om det ens går.
 
Har provat sänka värmekurvan något nu och startat varmvattenproduktion.

Måltenperatur på varmvatten är 52 grader och det är 45 grader Börvärde (vet ej vad det menas).

Nu går pannan återigen på produktion av varmvatten och husvärmen är pausad..
 
Pumpen stängdes av och elvärmen kickar återigen in..
 
Kloge Kloge skrev:
Vad visar vvb för temperatur?
Temperaturen i vvb är just nu 47 grader. Du och måltemp. 52 grader..
 
Jag läste om en vp där stod den i semesterläge utan att symbolen på panelen syntes

Har du inte den trådlösa innehavaren?
Vp är kanske inställd på att se den temperaturen och väntar och väntar
 
Jag har inte rört några inställningar sedan pumpen installerades. Och den har fungerat felfritt ändå tills idag.

Tyvärr har jag inte den trådlösa kontroller eller MelCloud (har inte wifi-interfacet).
 
Jag hade på min att trevägsventilen kärvade så att vp trodde att den var på vv läge fast den körde ut värme till elementen. Men då blev det varmt i huset istället.

Kan den ha fastnat halvvägs? Går det ut lite värme till huset om du känner på rören
 
Nu har jag stängt av varmvattenproduktionen manuellt så pumpen kör husvärmen.
Om jag inte minns fel var golvvärmefördelarna och slangarna kalla imorse när jag steg upp.
Men absolut, det kan vara 3-vägsventilen som fastnat halvvägs. Är dock inte så pigg på att öppna upp pumpen nu när det är ca -28grader (risk att jag förvärrar det).
Får ringa en servicefirma på måndag. Jag återkommer med vad felet var när de varit här.
Hörs sen!
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.