Hej fina folket,

jag är ny hus ägare och behöver hjälp med att justera min elpanna då jag fick betala 12000kr för elen till december! Vi bor i Skåne och elförbrukning var 3500kwh/dec.
Vi ska byta till vatten/luft värmepump men det kan dröja någon månad tills dem kommer och installerar det.
Jag blir tacksam om någon kan säg hur jag ska justera elpannan, då jag har provat på mycket men kommer inte till någon resultat.
Kanske ska man spärra ovan eller nedre delen?
Blir tacksam för hjälp!

/
En ny chockad/trött husägare
 
  • Tryckmätare på en elpanna med visare strax över 1,5 bar, monterad på kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elpanna med Wilo-cirkulationspump och inställningsratt, visar 0,6 m³/h flöde på digital display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elpanna med justerbar Wilo-cirkulationspump och kopparledningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av en elpanna visar temperaturen 48 grader Celsius och ON-indikatorlyset är tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panel av elpanna med inställningar och display som visar rumstemperatur 16,4°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på elpanna som visar "MAX EFFEKT ELPANNA 4.5kW" med knappar och lysande lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på elpanna som visar temperaturen 45 grader Celsius med symboler och ON-lampa tänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en elpanna med texten "ELP: NEDRE TILLÅTEN SPÄRRD" och en indikatorlampan som lyser grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på elpanna som visar "TEMP NEDRE ELP 48°C" med lysande indikatorlampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en elpanna som visar texten "SHUNT FÖRDRÖJD 6min" med gröna statuslampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på elpanna visar "MAX TILLÅTEN FRAMLEJD TEMP 48°C" och några upplysta statusikoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på elpanna som visar "ELVÄRME DRIFT 369327 kWh 1.5 kW" med en grön ON-indikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en elpanna visar "ELP 1.5 + 0kW" med en grön lysdiod som lyser för "ON".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av en elpanna visar utomhustemperatur 1°C med indikatorlampa för påslaget tillstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en elpanna som visar fram- och bortvärden med justeringsikoner och en grön tänd-lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på elpanna visar "ELPANNA BÖRVARDE 48°C" med en grön lysdiod markerad "ON".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en elpanna som visar "ELP NEDRE BÖRVARDE 44°C 48°C", med tänd grön ON-indikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön elpanna med displaytext "SHUNTMOTOR STÄNGD ÖPPNAD" och lyser grönt ljus för "ON".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av en elpanna med texten "SHUNTLÄGE 50%" och en grön ON-indikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmätare med display som visar total förbrukning på 31026 kWh, märkt Echelon, med installationsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Ser ut som en Ecoel, tyvärr att köra den som en ren elpannor blir kostsamt med dessa elpriser.
Du har inte så du kan elda i kamin eller så vilket kan göra att pannan reglerar ner värmen? Ser ut som att rumsgivare är i drift.

Försök pressa leverantören att komma så fort som möjligt..
 
  • Gilla
Asso och 1 till
  • Laddar…
Det är en elpanna, det är inte så mycket du kan göra åt förbrukningen tyvärr. Sänk innetemperaturen, duscha mindre, håll fönster och dörrar stängda.
 
  • Gilla
Asso och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.