H
Unikt namn Unikt namn skrev:
Datorn bör anslutas till ett jordat uttag.
Okej, intressant. Aldrig haft problem trots ojordade uttag och stationära datorer i 20års tid. Men köper resonemanget.
 
E elmont skrev:
Lite lustigt att inte byta alt till nytt och till nuvarande standard om man har en far som har elfirma? Det handlar ju om relativt små pengar i det fallet, i alla fall om inte fadern vill sko sig :thinking:
tja varför då, är ju inte fel bara för att det är äldre. Renoverar jag blir det nog nytt men så här 13 år senare har än inte behovet uppstått. Rent elektriskt ser jag jfb som bättre skydd. Det är ju bara typ kök och badrum man har nått ändå som är jordat idag ändå och där är kraven på jordet sedan länge.

helt enkelt vad är vinsten för pengarna. När man inte får in jordtråden i ett rör etc så är det inte kul längre
 
Värt och värt? Det finns ju en anledning till att man iag installerar jordfelsbrytare och att jorda uttagen är ju en säkerhet precis som en föresäkring.. When the shit hits the fan... då skulle jag hellre sitta med jordade uttag än med ojordade..
 
Unikt namn
H halj skrev:
Okej, intressant. Aldrig haft problem trots ojordade uttag och stationära datorer i 20års tid. Men köper resonemanget.
Det kan säkert bero på hur mycket störningar och statisk elektricitet man har i närheten.

Jag har själv upplevt sprakande ljud i högtalarna när jag använt ojordade uttag, som försvann med jord.
Men då blev det en skarvdosa från ett annat rum, och det är ju förbjudet av bättre anledningar.
 
V Vardon skrev:
tja varför då, är ju inte fel bara för att det är äldre
Jo, man (hela världen) har kommit till insikt att den där gamla skyddsmetoden med ojordade uttag är farlig. Därför är den förbjuden sedan 1994. Men man kan inte retroaktivt förbjuda befintliga installationer.
V Vardon skrev:
Rent elektriskt ser jag jfb som bättre skydd.
Nej, JFB är ingen ersättning för skyddsjordade uttag. Elsäkerheten bygger först o främst på att undvika strömgenomgång. JFBn kommer likt säkerhetsbältet in först när det trots allt sker en olycka.
V Vardon skrev:
Det är ju bara typ kök och badrum man har nått ändå som är jordat idag ändå och där är kraven på jordet sedan länge.
Ja, att de flesta apparater idag är dubbelisolerade är en faktor som gör det svårt att motivera byte till skyddsjordade uttag. Man får istället underhålla sin anläggning, byta ledningar och uttag som är trasiga, och se till att rummet är helt isolerat från jord.
 
H
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det kan säkert bero på hur mycket störningar och statisk elektricitet man har i närheten.

Jag har själv upplevt sprakande ljud i högtalarna när jag använt ojordade uttag, som försvann med jord.
Men då blev det en skarvdosa från ett annat rum, och det är ju förbjudet av bättre anledningar.
Högtalare är ju något annat som jag förstår kan vara känsligare.

Varför är många laddare till laptops ojordade/dubbelisolerade. Lider inte de av störningarna?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det kan säkert bero på hur mycket störningar och statisk elektricitet man har i närheten.

Jag har själv upplevt sprakande ljud i högtalarna när jag använt ojordade uttag, som försvann med jord.
Men då blev det en skarvdosa från ett annat rum, och det är ju förbjudet av bättre anledningar.
Jordbrum i högtalare är en klassiker. Oj vad vi fick trixa med det, vi hade ju allt möjligt inkopplat på förstärkaren/slutsteget och dessutom aktiva högtalare. Det var den ena anledningen till att vi till slut bekostade jordning av elen trots att vi då bodde i hyresrätt. (Den andra anledningen var att vi tröttnade på grillade nätverkskort, på den tiden kopplade vi ihop datorerna med koaxkabel.) Sedan dess har vi köpt hus två gånger, och båda gångerna var det självklart att kalla dit elektriker det första vi gjorde. Man blir så bortskämd med att slippa bry sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.