T
Hej,
en backspegel på bilen har trillat av då limmet lossnat från plattan.
Köpte en ny aftermarket som inte passade i fästet och då tänkte jag infästningen och glaset för att sedan limma på själva glaset på orginalplattan (gjorde så på andra siden men nu trillade glaset i backen och sprack).

Till mitt förtret ser jag att glaset inte passar utan är ca 5mm för brett.
Hur slipar man av 5mm glas från spegeln?
Det är lite böjt så tror det blir svårt med glasskärare så tänkte om man kan slipa med vinkelslip, bänkslip, bandputs eller liknande?
Tacksam för tips!
 
Bandslip och vatten. Långsamt med lågt tryck. Minst 80 papper. 5 mm går att skära men det är stor risk om man är ovan. Är där värmefilm på baksidan finns det risk att du förstör den.

Nytt glas brukar väl kosta runt 2-300 kr som reservdel hos någon icke märkesfirma.
 
T
N Niq skrev:
Bandslip och vatten. Långsamt med lågt tryck. Minst 80 papper. 5 mm går att skära men det är stor risk om man är ovan. Är där värmefilm på baksidan finns det risk att du förstör den.

Nytt glas brukar väl kosta runt 2-300 kr som reservdel hos någon icke märkesfirma.
Hej och tack,
köpte ett nytt glas men det passade inte så jag separerade glaset från monteringsplattan och tänkte limma glaset på original monteringsplatta då bara själva glaset är trasigt.. men det passade inte det heller..
Blir väl så när man köper billigt. Jag gav 200 och ett nytt original var 800+moms.

Om jag testar skära, ska jag knipa av biten med tång eller ska jag kanske skära "raka" kanter och sedan slipa hörnorna?
Jag räknar inte med att detta kommer att gå bra men har redan delat glas från fäste så kan inte returnera :(
 
T
Tejpade ihop de gamla skärvorna och ritade av.. behöver skära längs linjen..
Går detta med en glas-skärare?
Jag har en typ "oljemodell" från Harald-Nyborg (eller liknande budget) jag aldrig använt och har aldrig skrutit glas, men är ganska händig samt en smula riskbenägen :)
Sammanfogade glasskärvor med tejp ovanpå tyg, markerade skärlinje och tumstock vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glasskäraren fungerar säkert men om du aldrig skurit glas så tror jag det är en dålig idé. Om du ändå tänker skära så se till att ha stöd under glaset hela vägen. Öva helst på någon annan bit först för att få in känslan för att trycka lagom. Kommer det glasflisor när du skär så trycker du för hårt. Trycker du för löst gör det inget skar. Skär rakt från kant till kant och bryt loss biten med en tång med något mjukt mellan glaset och tången tex en tunn tygbit.

Om du ska göra det själv så rekommenderar jag istället att slipa ner glaset. Tar säkert en stund men chansen att lyckas tror jag är större. Slipa med vatten och ta det lugnt den får inte gå torr. Slipa första ena kanten på glaset sedan andra och sedan mitt på. Lite itaget och gör om tills du får rätt storlek.

Ditt bästa alternative tror jag är att gå till en glasmästare och be dom skära/slipa det till rätt storlek. Med rätt verktyg och kunskap är det en liten sak att göra
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
T
N Niq skrev:
Glasskäraren fungerar säkert men om du aldrig skurit glas så tror jag det är en dålig idé. Om du ändå tänker skära så se till att ha stöd under glaset hela vägen. Öva helst på någon annan bit först för att få in känslan för att trycka lagom. Kommer det glasflisor när du skär så trycker du för hårt. Trycker du för löst gör det inget skar. Skär rakt från kant till kant och bryt loss biten med en tång med något mjukt mellan glaset och tången tex en tunn tygbit.

Om du ska göra det själv så rekommenderar jag istället att slipa ner glaset. Tar säkert en stund men chansen att lyckas tror jag är större. Slipa med vatten och ta det lugnt den får inte gå torr. Slipa första ena kanten på glaset sedan andra och sedan mitt på. Lite itaget och gör om tills du får rätt storlek.

Ditt bästa alternative tror jag är att gå till en glasmästare och be dom skära/slipa det till rätt storlek. Med rätt verktyg och kunskap är det en liten sak att göra
Tack - ska provskära lite på de trasiga glasbitarna, blir det skräp så åker jag till glasmästare eller testar slipmetoden.
Jag har en fast varvtals bandputs med "vanligt" papper jag får testa med, funderar på vad som händer om det går tort?

PS:
Om jag skär, ska jag skära efter linjal eller efter kurvan på frihand?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.