Vi har en gammal (1977) olje panna med ett litet expansions kärl som värmer dusch och element vattnet. Ingen extra acktank. Pannrummet är i skild byggnad med kulvert ca 7-8m från huset som är 1½ plan. Vi har problem med att det blir luft ibland (1-2ggr per år) i elementen på övre våningen och brukar då lufta som vanligt. Någon gång har det hänt att det inte händer nått när man öppnar luftskruven i värme elementet, det har
"pysigt" lite men aldrig kommit nått vatten. Vi har då fyllt på värmesystemet genom att öppna kranen i pannan så att trycket har ökat och då har trycket i elementen på vinden ökat så att det kommer vatten ur luftningsskruven.

I lördags så märkte jag att det ena (av 2 på vinden) elementet var kallt så jag öppnade luftningsskruven och det kom massor med luft men inget vatten. Jag skickade ut Sussi för att fylla på vatten samtidigt som jag luftade. Efter en liten stund så ökade trycket och luften försvann och elementet blev varmt igen :). Sussi vet inte riktigt hur mycket hon fyllde på men uppskattar det till ½ hink vatten (ca 5 liter (kallt vatten antar jag), hon vattnar hästar varje dag.)

Det som sedan hände var att trycket blev högt i systemet. Det finns en mätare som är rödmarkerad på 11 (enhet vet jag inte) och nu har den varit på ända upp till 18-19 med resultatet att det droppar vatten ur (troligen) övertrycksventilen. Det finns en liten 1liters pyts under utlopsröret som hon har tömt flera gånger och tillslut så satte hon en 10 liters hink under den i stället. I morse tömde hon den för andra gången :surprised:. Hon har även tömt vatten ur elementet på vinden på kanske 3-4 liter för att få ner trycket. Nu i morse var trycket kring rödmarkeringens början.

Vädret var kallt i helgen, kanske -10 eller så och i morse +1.

Jag mistänker att det är nått fel med expansions kärlet, ett rykte säger att det finns en gummiblåsa i den som brukar gå sönder. Det finns en luftpåfyllnings ventil på toppen av tanken. Jag har inte kollat trycket i tanken, min däckspåfyllare har trasig packning :(.

-Är det nån som vet vad våra problem är?
-Hur högt tryck får det vara i systemet? (Rödmarkeringen är en röd visare som går att ställa, vi är osäkra på om nån rört den)
-Det verkar konstigt om hon fyllde på ca 5liter och nu har det runnit ut kanske 30liter, är det möjligt med tanke på att det blivit varmare ute och att påfyllningsvattnet antagligen var kallvatten?
-Alla tipps uppskattas!

:'(

Vi hade tänkt byta värmesystem men har nu bestämt oss för att bygga nytt hus i ställe och överlåta till nya ägarna att själva bestämma vad dom vill ha för värme system så dyra nyinköp är inte aktuella.
 
Graderingen är troligen meter vattenpelare.
Blåsan troligen utan luft eller trasig. Det kan vara svårt att fylla (luft) en blåsa som är helt tom, verkar som gummit vulkare ihop och täpper till luftinloppet, jag fick loss det med hjälp av en tråd genom ventilenhålet (skruva bort ventilen (bilventil)) tappa sedan ut vatten ur systemet och fyll på med luft till rätt tryck. Kommer det vatten ur ventilen så är det hål på blåsan. Pyser det då du trycker på den lilla pinnen i ventilen då finns luft iaf.

Prototypen
 
Suveränt ska testa :)
 
Det kan också vara så att påfyllningsventilen inte håller tätt och det fyller på vatten i systemet hela tiden. Prova att dra åt den lite till. Om systemet är uppvärmt och man har normalt tryck och det fortsätter att stiga är detta ett vanligt fel. Ett annat scenario är att varmvattenberedaren/slingan i pannan är trasig och att det fyller på vatten den vägen, men vi ska inte "måla fan på väggen"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.