P-plats P-plats skrev:
Då kör vi på detta, tar hit en röris som får demontera och sen får jag måla. :)
Hej, antar du har fixad dina element vid det kär laget !?
Vill ändå kommentera som råd till andra.
De klassiska sektionsradiatorerna är ju jättebra med stora ytor.
Jag installerade Luft- Vatten Värmepump på landet och köpte begagnade sektionsradiatorer på Blocket, betalade för 10 st vad 1 nytt skulle kosta !
De stålborstades och sedan var det sprayfärg från Biltema som gällde, utmärkt resultat !.
Man kan tänka på att en mörkare nyans ger en mycket bättre värmeavgivning än vita element och kan även passa bra in i omgivningen när man får välja själv.
 
  • Gilla
Hasse84 och 2 till
  • Laddar…
B Bert19 skrev:
Hej, antar du har fixad dina element vid det kär laget !?
Vill ändå kommentera som råd till andra.
De klassiska sektionsradiatorerna är ju jättebra med stora ytor.
Jag installerade Luft- Vatten Värmepump på landet och köpte begagnade sektionsradiatorer på Blocket, betalade för 10 st vad 1 nytt skulle kosta !
De stålborstades och sedan var det sprayfärg från Biltema som gällde, utmärkt resultat !.
Man kan tänka på att en mörkare nyans ger en mycket bättre värmeavgivning än vita element och kan även passa bra in i omgivningen när man får välja själv.
Lämnade in och blästrade och lackade mina och det blev ett ok resultat.
Hade enorma problem att få alla anslutning täta då rörmokaren använde mässing detaljer med raka gängor vilka fick bytas ut till delar i järn med koniska gängor.
En radiator började efter en tid att läcka då det rostat hål så det fick bytas ut till ett nytt...
 
Man ska inte heller glömma att spola ur elementen 50 års avlagringar av järnföreningar så får de längre livslängd.
Kopplar man bort fram- och returledning från pannan och spolar rent även ledningarna, ytterligare förbättring.
Lite sandpapper och sedan spray elementfärg från Biltema tar 20 minuter per element. Blästring som nämndes är riktigt dumt då man då tar bort det rostskyddande glödskalet från den varmvalsade plåten.
 
  • Gilla
Albireo och 2 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Man ska inte heller glömma att spola ur elementen 50 års avlagringar av järnföreningar så får de längre livslängd.
Kopplar man bort fram- och returledning från pannan och spolar rent även ledningarna, ytterligare förbättring.
Lite sandpapper och sedan spray elementfärg från Biltema tar 20 minuter per element. Blästring som nämndes är riktigt dumt då man då tar bort det rostskyddande glödskalet från den varmvalsade plåten.
Att få en någorlunda finish med sandpapper på åtskilliga lager färg och måla på 20min var långt från möjligt i mitt fall.
Att det rostade hål på ett element berodde mer på många faktorer under årens lopp.
Sen kan det mycket väl vara så att blästring inte är optimalt.
I efterhand så hade jag nog köpt nya radiatorer...
 
Du hade en dålig rörmokare, om man använder lin och skrapar gängorna innan man lägger på det så läcker det inte. Gängtejp funkar inte.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B Bert19 skrev:
Du hade en dålig rörmokare, om man använder lin och skrapar gängorna innan man lägger på det så läcker det inte. Gängtejp funkar inte.
Uppenbarligen gjorde han fel då det läckte trotts att han rappade gängorna, linade med pasta så läckte det men att kalla honom dålig vill jag inte göra...
Han har jobbat länge i branschen och har mycket gott anseende.
Misstaget var att använda kopplingar med raka gängor där spelet/glappet blev för stort.
När vi bytte ut allt till kopplingar med koniska gängor blev det tätt och fint.

Radiatoranslutning med raka gängor som uppvisar rost och läckage indikerat av rostiga spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.