PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte
Dukumentera och polisanmäl.
 
S sommarglass skrev:
Jag skulle definitivt INTE begära att beloppet regleras på min slutbetalning avseende min uppförda fastighet om jag vore trådstartaren.

Elabonnemanget är ts privata, alltså inte en del av slutbetalningen av ts fastighet.
Elstölden går till grannfastigheten genom entreprenörens handlande.

Återigen, det har ingen koppling till ts slutbetalning.

Bättre med en separat reglering där entreprenören betalar hela eller delar av ts elfaktura. Kommer den kvartalsvis eller månadsvis?
Håller med. Reglering via slutbetalning innebär i slutändan dessutom högre reavinst-beskattning när fastigheten någon gång säljs.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte
Om det är säkert att det är din el han tar, och inte frågat, bara tar är han en tjuv. Dra ur kabeln och skicka en faktura till dem.
 
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Jag vill inte att detta skall på något sätt spåra ur och där jag ska förklara mig. Jag behövde bara få lite synpunkter från någon annan och det tackar jag för.
Vi har haft 100% förtroende i byggmästaren och det är såklart olyckligt att det blev såhär snudd på när huset är klart. Men att gå bakom min rygg och inte ens kunna stå för sitt misstag och be om ursäkt samt att erbjuda en lösning, då rasar förtroendet ner på 0.

Jag tackar så mycket för era inputs och tar med mig dem.

Med vänlig hälsning,
Putte
Dokumentera dokumentera dokumentera..
Blir det rättsligt vad det lider, så är dokumentation viktig.
Gärna ljudfiler från samtal.
Så spela in alla samtal/diskussioner.
Sen både foto och rörliga bilder...
Allt med datum och kompletterande text förstås
Som en säkerhet..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ja, där kan du ha rätt. En kontakt med kommunen vore bra. Som jag skrev tidigare, ett samtal till Hallo Konsument och/eller Villaägarnas juridiska avdelning är inte fel för att få vägledning vilken väg som är bäst att gå.
Håller med här, Hallå konsument är bra samt prata med Byggmästaren. Försök komma överens muntligen, mejla sedan det ni kommit överens om skriftligen och be Byggmästaren godkänna det. Även om en muntlig överenskommelse gäller så är det bra att även ha det skriftligen. Som flera andra skriver så behöver du ha en god relation till byggaren så var diplomatisk och saklig.
 
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte
Hur fick de el till det andra huset innan den 11/11? Det låter ju märkligt om de tidigare hade ett abonnemang där som de väljer att avsluta när din byggel upphör. Fråga grannen om de också haft ett byggel abonnemang där fakturan gått direkt till dem.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Håll tungan rätt i mun!

Du ska inte säga att du ska ha betalt annars blir det anmälning. Då riskerar du begå utpressning och själv bli anmäld.
Det är inte utpressning.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hmm... Undrar hur man ska uttrycka sig för att det ska klassas som utpressning att man hotar med polisanmälan? Det lär inte vara brottsligt att säga att man måste betala en faktura annars så polisanmäler jag dig.
Då borde egentligen de flesta fakturor vara utpressning... Eftersom de hotar med olika åtgärder om jag inte betalar....
Vad som menas är nog ren utpressning..
För att TS själv ska riskera göra sig skyldig till brott ska han på något sätt kommunicera till byggmästaren att han vill ha betalt för att inte polisanmäla byggmästaren. TS ska alltså säga till byggmästaren att det kostar extra pengar utöver den ekonomiska förlust TS lidit för att byggmästaren ska slippa ifrån anmälan.

För byggmästaren vore det såklart värt åtskilliga tusenlappar att slippa bli polisanmäld om han genom detta verkligen riskerade rättegång och straff. Men förutsättningen för detta är att TS hade dokumenterat och ställt lite luriga frågor till byggmästaren för att dokumentera kraftavledningen innan deras samtal om detta. I nuläget skulle en polisanmälan högst sannolikt inte leda någonstans i rättslig mening, och effekten skulle istället bli att byggmästaren varje dag skulle försöka ställa till ett rent helvete för TS.

Även om alltså byggmästaren hade betalt pengar inför hotet att bli anmäld, så är alltså detta ett brott av TS

TS har definitivt rätt att få betalt för strömmen byggmästaren avlett. I ett kontraktsförhållande som det rör sig om här gäller även förutsättningar för inomobligatoriskt skadestånd, och TS skulle därmed också kunna ha rätt till viss ersättning för den kränkning han utsatts för genom den olovliga kraftavledningen.

Men jag ser i TS situation inte någon direkt poäng att ta upp frågan om kränkningsersättning efter att TS och byggmästaren redan haft ett samtal som byggmästaren sannolikt lämnat i tron att frågan i princip är färdigutredd och att han bara ska underrätta TS hur mycket el han använt.

Förutom ersättning för el skulle TS alltså även kunna ha rätt till kränkningsersättning och kunna be byggmästaren om detta utan att göra sig skyldig till brott. TS kan alltså meddela byggmästaren att betala för el och kränkning - eller bli polisanmäld, utan att TS själv riskerar straffrättslig påföljd. Men som situationen är känns det kontraproduktivt att komma med detta innan huset är färdigt, och lite löjligt eftersom de redan samtalat om saken.
 
Redigerat:
  • Gilla
MorpH och 2 till
  • Laddar…
H
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Jag vill inte att detta skall på något sätt spåra ur och där jag ska förklara mig. Jag behövde bara få lite synpunkter från någon annan och det tackar jag för.
Vi har haft 100% förtroende i byggmästaren och det är såklart olyckligt att det blev såhär snudd på när huset är klart. Men att gå bakom min rygg och inte ens kunna stå för sitt misstag och be om ursäkt samt att erbjuda en lösning, då rasar förtroendet ner på 0.

Jag tackar så mycket för era inputs och tar med mig dem.

Med vänlig hälsning,
Putte
Min första reaktion är att jag skulle koppla ur kabeln, MEN..

Det är kanske inte lagligt med tanke på att något kan bli förstört om byggarna räknar med att det finns ström, och att du redan tagit kontakt angående detta.

Sedan gör du dig ju osams med BÅDE byggaren och dina nya grannar.

Rimligt tycker jag är att byggaren står för HELA förbrukningen/distributionsavgiften eftersom byggaren slipper vänta på att få el indraget till grannens fastighet och sparar väntetid och får bygget klart tidigare.
Du får då en besparing på elkostnaden samtidigt som det blir väldigt enkelt att räkna ut vem som ska betala vad, dom fasta kostnaderna betalar naturligtvis du eftersom du ändå skulle ha haft dom.

Med det förslaget i ryggen har du i alla fall gjort ett försök att lösa situationen utan att fördröja grannens bygge om du nu skulle välja att anmäla, och byggaren har fått en chans att komma med ett motbud.
Det blir en vin-vin, kommunens konsumentrådgivare kanske har något förslag baserat på tidigare ärenden?
 
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Vad gör det annorlunda? Berätta gärna då jag inte verkar se hela bilden.
Det är mitt privata elabonnemang han är inkopplad på.

Putte

Anmäl direkt, han har helt enkelt kopplat in sig i din plånbok, och nej det är inte ägarna utan byggaren som får problem,

Har ingen sympati med en tjuv
 
fast vad är ditt problem då? Du har sagt att du vill att han betalar en del av fakturan, och han har sagt att han skall göra det. Ni skall bara komma överens om hur mycket.
Så varför sitter du och tjaffsar på ett forum då?
Han håller på och bygger ett hus åt dig och två andra. Ditt hus är 95% klart.
Du verkar vilja göra det svårt för dig att bli omtyckt.
Sen utelämnar du information om vad som egenltigen är upphandlat.
Vi vet ingenting ombakomliggandeinformation. Vad som står i upphandlingen, vad som betalar vad osv.
Du verkar vara en konfliktsökare, inte en promlemlösare.
Han har sagt att han skall betala, var trevlig och det kommer lösa sig.
Jag kan hålla med om att bara "sno" el och dra en kabel över tomen till andra huset är märkligt. Men vi vet inte heller vad som är upphandlat.
Och hur kul kommer det vara att ha två andra grannar som kommer se dig som "den nya killen som började bråka". Ni skall trotsallt bo där en livstid.
Håll inne summan som elen kostat till slutbetalningen kan vara en rimlig lösning.
 
  • Haha
  • Gilla
magnu och 2 till
  • Laddar…
H
I ItWasntMe skrev:
fast vad är ditt problem då? Du har sagt att du vill att han betalar en del av fakturan, och han har sagt att han skall göra det. Ni skall bara komma överens om hur mycket.
Så varför sitter du och tjaffsar på ett forum då?
Han håller på och bygger ett hus åt dig och två andra. Ditt hus är 95% klart.
Du verkar vilja göra det svårt för dig att bli omtyckt.
Sen utelämnar du information om vad som egenltigen är upphandlat.
Vi vet ingenting ombakomliggandeinformation. Vad som står i upphandlingen, vad som betalar vad osv.
Du verkar vara en konfliktsökare, inte en promlemlösare.
Han har sagt att han skall betala, var trevlig och det kommer lösa sig.
Jag kan hålla med om att bara "sno" el och dra en kabel över tomen till andra huset är märkligt. Men vi vet inte heller vad som är upphandlat.
Och hur kul kommer det vara att ha två andra grannar som kommer se dig som "den nya killen som började bråka". Ni skall trotsallt bo där en livstid.
Håll inne summan som elen kostat till slutbetalningen kan vara en rimlig lösning.
Varför skulle inte "Putte" få ställa en fråga i ett forum på nätet?
Det kan ju finnas andra här som varit i samma eller en liknande situation, som kan berätta hur dom löst det...
Om du saknar information i första inlägget, som du behöver för att kunna hjälpa till så är det väl bara att ställa en vänlig fråga till Putte? :thinking:;)
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
G Globetrotter77 skrev:
Håller med här, Hallå konsument är bra samt prata med Byggmästaren. Försök komma överens muntligen, mejla sedan det ni kommit överens om skriftligen och be Byggmästaren godkänna det. Även om en muntlig överenskommelse gäller så är det bra att även ha det skriftligen. Som flera andra skriver så behöver du ha en god relation till byggaren så var diplomatisk och saklig.
Rekommenderar TS att spela in konversationen så byggmästaren inte backar från sina ord, lätt att genomskåda att TS vill ha det som bevis.

Alltså: spela in muntliga samtal!
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H
C Ceci skrev:
Hur fick de el till det andra huset innan den 11/11? Det låter ju märkligt om de tidigare hade ett abonnemang där som de väljer att avsluta när din byggel upphör. Fråga grannen om de också haft ett byggel abonnemang där fakturan gått direkt till dem.
Kommunen kan säkert ge svar på det också.
 
H
I ItWasntMe skrev:
fast vad är ditt problem då? Du har sagt att du vill att han betalar en del av fakturan, och han har sagt att han skall göra det. Ni skall bara komma överens om hur mycket.
Så varför sitter du och tjaffsar på ett forum då?
Han håller på och bygger ett hus åt dig och två andra. Ditt hus är 95% klart.
Du verkar vilja göra det svårt för dig att bli omtyckt.
Sen utelämnar du information om vad som egenltigen är upphandlat.
Vi vet ingenting ombakomliggandeinformation. Vad som står i upphandlingen, vad som betalar vad osv.
Du verkar vara en konfliktsökare, inte en promlemlösare.
Han har sagt att han skall betala, var trevlig och det kommer lösa sig.
Jag kan hålla med om att bara "sno" el och dra en kabel över tomen till andra huset är märkligt. Men vi vet inte heller vad som är upphandlat.
Och hur kul kommer det vara att ha två andra grannar som kommer se dig som "den nya killen som började bråka". Ni skall trotsallt bo där en livstid.
Håll inne summan som elen kostat till slutbetalningen kan vara en rimlig lösning.
Så TS skall acceptera att någon annan stjäl från TS? Det är ju inte TS som har skapat problem! Det är ju naturligt arr TS frågar på forumet, det ju anledningen till forumet finns, att kunna ställa frågor och få råd av andra.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.