Har idag en ftx- anläggning på vårt nuvarande och enda våningsplan. Om ett par veckor börjar snickarna med att flytta stödben, förstärka takstolar, isolera och inreda vinden så det blir möjligt att nyttja det utrymmet också. Ett sovrum i var gavel och ett litet "vardagsrum" där trappen går upp kommer det att bli.

Är det möjligt att nyttja ftx systemet på nedanvången och ha vanligt självdrag på vinden eller bör man koppla på fler rum till ftx-anläggningen även på vinden. Anledningen till att jag frågar är att det är ont och om utrymme att dra rör där anläggningen är idag och utrymmet blir ännu mindre efter isoleringen.
 
Ditt nuvarande ftx- aggregat är väl troligtvis dimensionerad för den boyta du för närvarande har, måhända lite mer. Men det kan ju vara så att du kanske annars behöver byta aggregat.

Eftersom du nämner en trapp upp är det väl frågan om det kommer vara ett öppet eller stängt trapphus lite relevant skulle jag tro, tänker att det torde kunna påverka luftflödena rätt mycket om det är "ett utrymme" alltihop eller om det är avgränsat mellan planen.
 
Tack för tankar och svar. Anläggningen är i dagsläget något underdimensionerad och ska enl uppgift klara även vindsutrymmet. Det blir en öppen trappa till vinden/loftet. Tänker du att det blir mer aktuellt med ftx då?
 
S soderberg85 skrev:
Tack för tankar och svar. Anläggningen är i dagsläget något underdimensionerad och ska enl uppgift klara även vindsutrymmet. Det blir en öppen trappa till vinden/loftet. Tänker du att det blir mer aktuellt med ftx då?
Tänker mest att du kanske skulle vilja komplettera med tilluft i sovrummen och vardagsrummet(vet ju inte tot-storleken på den nya ytan) tänker spontant att att köra 2 system (ftx & självdrag) kanske inte fungerar optimalt ihop och riskerar skapa utrymmen där luften blir "sämre", "varm luft stiger" etc.

Jag jobbar inom bygg men är inte utbildad inom ventilation så förbehåller mig rätten till att ha fel i frågan, jag skulle ha tveklöst ha anlitat en ventilationsfirma för en konsultation(kostar väl ytterst lite, om något alls) måhända känner din byggare någon?

Man vill ju undvika hamna i ett läge då man önskar att man gjort annorlunda!(y)
 
Det du skriver låter rimligt. Jag får försöka få tag i någon ventilationsfirma. Tack för input!
 
  • Gilla
Pumabjörnen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.