Hej!
Finns det någon som använder sin elbil som batteri till sitt hus?
Jag har en solcellsanläggning som är batteriförberedd samt har ö-funktion.
Har ingen elbil ännu men kommer köpa en under 2022.
Har tittat på Wallbox Quasar DC-laddare och undrar om någon har denna.
Känns lockande att kunna styra när och till vilket pris som man vill köpa och sälja sin el.
 
Har du enfas eller trefas till huset? De flesta (de koreanska iaf.) bilarna som har V2H/V2G matar väl bara ut enfas. Jag gissar att sånt här kostar mer än det smakar.
 
Mycket intressant fråga. Kanske inte ur ett solcellsperspektiv, men att kunna köpa dygnsbehovet när elen är billig tror jag kommer bli mer och mer intressant.
 
Själva laddaren kostar ju ca 55 000:- och vad jag förstår ingår ju kabel till bilen. Frågan är ju om det fungerar om bilen är förberedd för v2h?
Jag som har solceller med en förbered växelriktare för batteridrift borde det kunna fungera. Med skattereduktion på 50% så blir det ju intressant mot ett fast batteri. Batterierna i en elbil är ju betydligt större en ett hemmabatteri. Känslan att kunna styra uttag från nätet samt driva delar av huset vid strömavbrott lockar.
Borde ju även kunna fungera utan solceller, men då måste man ju lösa ö-driften och frånkopplingen mot elnätet.
 
Redigerat:
F Freddan_77 skrev:
Själva laddaren kostar ju ca 55 000:- och vad jag förstår ingår ju kabel till bilen. Frågan är ju om det fungerar om bilen är förberedd för v2h?
Jag som har solceller med en förbered växelriktare för batteridrift borde det kunna fungera. Med skattereduktion på 50% så blir det ju intressant mot ett fast batteri. Batterierna i en elbil är ju betydligt större en ett hemmabatteri. Känslan att kunna styra uttag från nätet samt driva delar av huset vid strömavbrott lockar.
Borde ju även kunna fungera utan solceller, men då måste man ju lösa ö-driften och frånkopplingen mot elnätet.
Den verkar köra via CHAdeMO-standarden vilket ganska få elbilar i Sverige har stöd för så hade inte rekommenderat den. Är väl kanske Nissan som fortfarande kör det men typ alla andra kör via standarden som kallas CCS.
 
E ERagn skrev:
Den verkar köra via CHAdeMO-standarden vilket ganska få elbilar i Sverige har stöd för så hade inte rekommenderat den. Är väl kanske Nissan som fortfarande kör det men typ alla andra kör via standarden som kallas CCS.
Jaha! Ja, det är en Nissan som används i dom filmer jag har tittat på. Det borde ju dyka upp liknande laddare på marknaden som stödjer den nya standarden.
Laddarna kostar ju en slant, så att räkna hem det utan att ha ett intresse i teknik är säkerligen svårt.
Men det borde vara intressant för villaägare med timprisavtal samt elbil.
 
F Freddan_77 skrev:
Jaha! Ja, det är en Nissan som används i dom filmer jag har tittat på. Det borde ju dyka upp liknande laddare på marknaden som stödjer den nya standarden.
Laddarna kostar ju en slant, så att räkna hem det utan att ha ett intresse i teknik är säkerligen svårt.
Men det borde vara intressant för villaägare med timprisavtal samt elbil.
Ja, det finns både wallboxar och bilar som kör CCS men finns inte stöd för V2G i CCS-standarden än. Ny revision är på gång men det tar väl ett tag tills det kommer bilar och wallboxar med stöd för den uppdaterade versionen med.
 
  • Gilla
Freddan_77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.