Hej!

Har byggt klart mitt fritidshus nu men har en liten klurig lösning att få hjälp med.

Jag har murat upp en mindre källare där luckan behöver få ett gångjärn.
Luckan består av golvspån som vilar på golvbjälkar samt är klädd med parkett.
För att undvika glipa mellan parketten och luckan har jag satt mässingslist som går runt hela luckan och behöver då någon specialmodell av gångjärn som gör att luckan lyfts uppåt samtidigt som den öppnas.

Sätter jag vanligt gångjärn kommer ju mässingslisten ta i parketten på väg upp.

Jag har sett att det finns särskilda gångjärn för just det ändamålet (källarluckor) men tyckte att de var väl dyra.
500:- st om jag inte minns fel.

Bifogar bild på hur det ser ut i genomskärning.
Bilden är inte skalenlig för 5 öre men visar hur konstruktionen ser ut.

Färgerna illustrerar följande:

Grått: Golvbjälkar.
Blå: Golvspån + parkett
Röd: Lucka av golvspån + parket.
Orange: Mässinglist runt hela luckan. Täcker både luckans kant och runtomliggande parkett.

Någon som hittat en vettig lösning som inte är så fruktansvärt dyr?
Jag har inget emot att bygga gångjärnet själv om jag får lite hjälp på traven.
Funktion kommer att gå före utseende så det får isf bli att svetsa ihop något själv.

/Claes
 
  • Färgillustration av genomskärning för källarlucka med grå golvbjälkar, blå golvspån och parkett, röd lucka samt orange mässingslist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tttomten TomasJor skrev:
Dörrgångjärn typ dessa funkar nog, beroende på vilken vikt du har.
[länk]
Sneglat på dom men tror inte att dom lyfter luckan särskilt mkt. Jag skulle behöva ett lyft på ca 20mm för att listen ska gå fri från golvet :(
 
Var och mätte i köket och dom lyfter ca 30 mm om du förskjuter montaget inåt med lika mycket.
 
tttomten TomasJor skrev:
Var och mätte i köket och dom lyfter ca 30 mm om du förskjuter montaget inåt med lika mycket.
Tackar, då är det värt ett försök!
går altid att lämna tillbaka grejer på ikea om man är lite försiktig med dom :)
 
Japp, i ett helt år och dom får vara monterade, utan kartong och utan kvitto :)
 
Fungerade det med Ikeas gångjärn? Vi har samma dilemma här med våran golvlucka. Skivan är ganska tung så vet inte om IKEAs orkar med?
 
H Hanna95 skrev:
Fungerade det med Ikeas gångjärn? Vi har samma dilemma här med våran golvlucka. Skivan är ganska tung så vet inte om IKEAs orkar med?
hej!

tyvärr inte, de lyfte luckan för lite på gångjärnssidan så jag har fortfarande lös lucka. Skriv gärna om du hittar något som fungerar!

jag har behovet av att luckan lyfts ett par centimeter på gångjärnssidan då listen runt sticker ut en del..
 
Kolla in gångjärn till motorhuvar, dom lyfter lite utåt samtidigt som dom öppnar, vet inte hur det blir då en huv har fritt framtill och du har lite tajt på din lucka på framsidan, så den kan kila fast, se hur det ser ut i din bil. Finns en till mustang som ser kraftig ut. Kanske går kanske inte .
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/gangjarn-huv-64-66-ho-vp-utvald.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.