Ska byta tröskel i en gammal dörrpost och den är i metall. hur ska man gå till väga då? Den är ganska hög jämfört med nya trösklar.
 
En bild skulle kanske hjälpa...

Normalt sett så är det väl bara att ta fram sågen och kapa sönder gamla och sätta dit en ny. Men just den knapphändiga infon om att den är i metall gör iallafall mig tveksam. Skulle ju kunna vara en hel stålkarm och då kan tröskeln och karmen vara en enda enhet.

Är hela tröskeln i metall eller är det någon träregel under som gör den högre? Är dörrkarmen i metall eller trä? Hur sitter dom ihop? Osv.
 
it-snubben skrev:
En bild skulle kanske hjälpa...

Normalt sett så är det väl bara att ta fram sågen och kapa sönder gamla och sätta dit en ny. Men just den knapphändiga infon om att den är i metall gör iallafall mig tveksam. Skulle ju kunna vara en hel stålkarm och då kan tröskeln och karmen vara en enda enhet.

Är hela tröskeln i metall eller är det någon träregel under som gör den högre? Är dörrkarmen i metall eller trä? Hur sitter dom ihop? Osv.
Hej nu har jag kollat upp det ricktigt tyvär så hade jag inte kameran hemma så jag kunde ta bild men det kommer. Det värkar som att det är trä som dom tagit metall över och satt på. och karmen runt om är i trä. så det borde bara vara att såga längs karmen ner och såga av den sen bryta upp det eller? och sen bara köpa e tröskel och sätta dit? kan man köpa tröskel färdig eller? har aldrig fixat tröskel nån gång vet inte hur det är konstuerat :)
 
Du behöver nog inte vara så noga med att såga efter karmen. Det är lättare att bryta och bända om du har nån liten stump kvar att hålla i. Kapa tröskeln på mitten och bryt loss bitarna bara.

Trösklar finns att köpa på de flesta byggvaruhus. Jag har köpt mina på K-Rauta. 129kr/st.

På K-Rauta var trösklarna färdigsågade för vissa karmbredder och förutsätter en viss karmprofil. Jag löste det så att jag köpte en tröskel för en bredare dörr/karm och sågade till den själv för att passa min karm.

Om du fortfarande vill ha en högre tröskel så är det bara att bygga upp med någon regel under den nya tröskeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.