Vad värderar du som bäst? Jag har skruvat på uthusbyggnaden, ca 2 x 35 x 5 m och lite till. Främst för att jag tycker det är mycket mer skonsamt för axlar och tummen :) Sen är väl kanske spik segare men man ska ju ändå inte ha sån belastning på panelen.

Nu satte jag hemsågad panel så en del var ju krokiga och då är det lättare att böja in den och skruva i med skruvdragare medan man böjer än vad Det är att spika.

Jag är betydligt bättre med skruvdragare i vänsterhand än med hammaren...

Sen är väl skruv dyrare, nu vet du har jag resonerade.
 
Värderar du din tid hyr du en spikpistol och skjuter fast panelen.

Vill du kunna misslyckas och kunna ta ner panelen och göra om utan att riskera att bryta sönder den skruvar du.
Skiter du i allt ovanstående och vill spara pengar spikar du för hand.

Har du tillgång till spikpicka tycker jag att det är det givna valet. Det finns dock risk att en spikpistol ger fula märken i panelen om den är fel inställd. Vissa billigare spikpistoler ger fula märken oavsett inställning. Men färg täcker ju det mesta som jag brukar resonera.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Spik, spik, spik!
Jag bytte ut delar av fasaden och taket på en bod i somras där det mesta var skruvat och det var INTE roligt. Går ju inte att bryta loss skruvade brädor utan att orsaka stora skador på omkringliggande delar och att leta efter torxskruvar som sitter djupt indragna och är övermålade är INTE roligt.
 
  • Gilla
LeffeMejsel och 5 till
  • Laddar…
Spik är billigare, diskretare och "det rätta" sättet enligt stilpolisen. Fast spika för hand om du tänkt äga huset länge, då spikpistol ger fukt i brädorna och åtminstone i teorin kortare livslängd på panelen.
 
Hur ger spikpistol mer fukt än att spika med hammare?
 
M
Y yhtrgr4c5y563u4vy5ctrf skrev:
Spik, spik, spik!
Jag bytte ut delar av fasaden och taket på en bod i somras där det mesta var skruvat och det var INTE roligt. Går ju inte att bryta loss skruvade brädor utan att orsaka stora skador på omkringliggande delar och att leta efter torxskruvar som sitter djupt indragna och är övermålade är INTE roligt.
av den här anledningen skulle jag aldrig få för mig att skriva upp en panel!
 
M Marcussjogren skrev:
av den här anledningen skulle jag aldrig få för mig att skriva upp en panel!
Om jag kunde skulle jag "skriva upp" den, av andra skäl är blankspik och hammare fullt tillräckligt på de flesta hus och paneler av normalt förekommande inhemska träslag.
 
Z z_bumbi skrev:
Hur ger spikpistol mer fukt än att spika med hammare?
”Manuella” spikar särar på träfibrerna, medan de i en pistol mosar/kapar dem och lämnar ändträ som suger vatten mycket lättare. Hur mycket det faktiskt påverkar livslängden vet jag inte, men det är orsaken till att besiktningsmän ibland klagar på skjutna paneler.
 
Z z_bumbi skrev:
Hur ger spikpistol mer fukt än att spika med hammare?
Sannolikt är faran överdriven eftersom de fabrikstillverkade husen har maskin spikad panel.

Om man är mer praktiskt och ekonomiskt lagd tittar man på hus som är 75år eller äldre och ser vilka material, färger och arbetssätt som visat sej fungera bra över tid.
Orkar man långsiktigt med underhållet och kostnaden på en fastighet med maskin spikad liggande åkergran och akrylatfärg eller behöver man en slamfärgad stående långsamvuxen panel fastsatt med vanlig spik?

Om man har råd och möjlighet går det ju bra att snegla på 50talets helteglade fasader med teglade gavlar, ädelträ i fönster och dörrar. Då, kanske - 55 byggdes hyreshus och villor för vanliga människor som står sej väl än i dag.
 
Jag hade ingen aning om att spikarna beter sig olika. Tackar för svar.
 
Hep Hep skrev:
”Manuella” spikar särar på träfibrerna, medan de i en pistol mosar/kapar dem och lämnar ändträ som suger vatten mycket lättare. Hur mycket det faktiskt påverkar livslängden vet jag inte, men det är orsaken till att besiktningsmän ibland klagar på skjutna paneler.
Klaga ska besiktningsmän inte spendera tid på. Antingen är det fel eller inte.
Det jag sett som oftast när det skjutits är handhavande fel vilket skjuter spiket för djupt vilket skapar en ficka där vatten samlas och livslängden förkortas.
 
Ok, det var fel ordval. Enligt besiktningsmannen vi anlitade sist så är det fel, men många anmärker inte på det om inte spikarna gått för långt in i träet. Om han har rätt vet jag inte, men han såg pålitlig ut, hade både ficklampa och mustasch och kröp omkring och spred facktermer omkring sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Skråspikarn och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
han såg pålitlig ut, hade både ficklampa och mustasch och kröp omkring och spred facktermer omkring sig.
Är det inte mer än så som krävs kanske man skulle slå sej på besiktningar
 
F fribygg skrev:
Är det inte mer än så som krävs kanske man skulle slå sej på besiktningar
Funkade här. Ingen av oss krävde att få se något diplom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.