fremax fremax skrev:
Reklam för egna företaget?
Dessutom , har inte Skaala gått i konkurs i Sverige och/ eller bytt namn till Domlux?
P.s skulle personligen ALDRIG välja något av dessa märken efter många år i efterservicemarknaden.
Sliconat överallt, undermåliga plastdetaljer, idiotiskt spikade lister och allmänt dåliga lösningar, men det är min åsikt bara.
Välj något från Svenska fönster är mitt tips. Och skippa allt som heter tillägsrutor typ Grundels...
Tycker man att det ör för dyrt med nya fönster så rådfråga din glasmästare om hur man kan byta glasen till mer ljudisolerade.


Trafikverket byter till dessa (liknande) fönster på områden med bullerproblem. Många får stora problem med både företagen som monterar och själva produkten. Men folk tackar och tar imot för att det är gratis...

Med vänlig hälsning, fremax
Domlux är finskt från början och har inte 2
fremax fremax skrev:
Reklam för egna företaget?
Dessutom , har inte Skaala gått i konkurs i Sverige och/ eller bytt namn till Domlux?
P.s skulle personligen ALDRIG välja något av dessa märken efter många år i efterservicemarknaden.
Sliconat överallt, undermåliga plastdetaljer, idiotiskt spikade lister och allmänt dåliga lösningar, men det är min åsikt bara.
Välj något från Svenska fönster är mitt tips. Och skippa allt som heter tillägsrutor typ Grundels...
Tycker man att det ör för dyrt med nya fönster så rådfråga din glasmästare om hur man kan byta glasen till mer ljudisolerade.


Trafikverket byter till dessa (liknande) fönster på områden med bullerproblem. Många får stora problem med både företagen som monterar och själva produkten. Men folk tackar och tar imot för att det är gratis...

Med vänlig hälsning, fremax
Domlux är väl finskt från början? Jag har inte sett några 2+2 fönster hos dem...

Fula, klumpiga fönster men vill man komma upp över Rw 45 dB är det svårt att hitta så många alternativ.
 
  • Gilla
Thomas Söderström
  • Laddar…
2+1 borde vara bättre än treglas för ljuddämpning tycker jag. Med treglas får man två likadana luftspalter. Båda fungerar ungefär som en gitarlåda och kommer att förstärka samma frekvenser, med 2+1 blir det olika frekvenser som förstärks mellan glasen.

Skaala var en finsk tillverkare som gick i konkurs i höstas.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
2+1 borde vara bättre än treglas för ljuddämpning tycker jag. Med treglas får man två likadana luftspalter. Båda fungerar ungefär som en gitarlåda och kommer att förstärka samma frekvenser, med 2+1 blir det olika frekvenser som förstärks mellan glasen.

Skaala var en finsk tillverkare som gick i konkurs i höstas.
Absolut, så är det. (<- akustiker)
 
fremax fremax skrev:
Reklam för egna företaget?
Dessutom , har inte Skaala gått i konkurs i Sverige och/ eller bytt namn till Domlux?
P.s skulle personligen ALDRIG välja något av dessa märken efter många år i efterservicemarknaden.
Sliconat överallt, undermåliga plastdetaljer, idiotiskt spikade lister och allmänt dåliga lösningar, men det är min åsikt bara.
Välj något från Svenska fönster är mitt tips. Och skippa allt som heter tillägsrutor typ Grundels...
Tycker man att det ör för dyrt med nya fönster så rådfråga din glasmästare om hur man kan byta glasen till mer ljudisolerade.


Trafikverket byter till dessa (liknande) fönster på områden med bullerproblem. Många får stora problem med både företagen som monterar och själva produkten. Men folk tackar och tar imot för att det är gratis...

Med vänlig hälsning, fremax
Hej fremax.
Jo, du har rätt. Skaala AB försattes i konkurs av moderbolaget hösten 2017 Men nu har Skaala OY bliv uppköpta av ett Österrikiskt bolag. IFN som de heter omsatte ca 460 mil Euro 2016.
IFN satsar stenhårt på den nordiska marknaden, de tror stenhårt på den nordiska marknaden. Jag tror och hoppas att det ska gå bra.
Domlux är ett annat finskt bolag.
Elitfönster tillhör ett tredje finskt bolag, INWIDO.
Både Domlux och Elit gör fina fönster, och bra fönster, precis som Skaala gör.
 
F Finndjävel skrev:
2+1 borde vara bättre än treglas för ljuddämpning tycker jag. Med treglas får man två likadana luftspalter. Båda fungerar ungefär som en gitarlåda och kommer att förstärka samma frekvenser, med 2+1 blir det olika frekvenser som förstärks mellan glasen.

Skaala var en finsk tillverkare som gick i konkurs i höstas.
Bara för att man väljer 3K, betyder det inte per automatik att man får samma avstånd mellan glasen. Du kan tex välja att ha en 20mm Superspacer mellan det yttre och mellersta glaset, och 12mm SS invändigt.
Standard är dock 4-18-4-18-4 i en 3K
 
Thomas Söderström Thomas Söderström skrev:
Bara för att man väljer 3K, betyder det inte per automatik att man får samma avstånd mellan glasen. Du kan tex välja att ha en 20mm Superspacer mellan det yttre och mellersta glaset, och 12mm SS invändigt.
Standard är dock 4-18-4-18-4 i en 3K
Får ni bättre Rw+ctr med 2+2 än med 2+1 och ett tjockt enkelglas? Har aldrig sett 2+2 fönster tidigare faktiskt... (Förlåt om lite OT)
 
L Limajo skrev:
Får ni bättre Rw+ctr med 2+2 än med 2+1 och ett tjockt enkelglas? Har aldrig sett 2+2 fönster tidigare faktiskt... (Förlåt om lite OT)
4sel-SS18-2-2-SS18-FL4 tex. 2mm Lam
 
nimhed nimhed skrev:
Men vi hann ändå göra en rejäl undersökning av 2+1. PM:a om du vill veta vem vi valde ut, innan bullerkravet kom på tapeten
Hej
Kan du dela med dig de du hittade på 2+1 fönster som var enligt er bra och pålitliga ? Vi letar efter företag som tillverkar udda mått och färg.tacksam .mvh Marjan
 
M Marjan Lak skrev:
Hej
Kan du dela med dig de du hittade på 2+1 fönster som var enligt er bra och pålitliga ? Vi letar efter företag som tillverkar udda mått och färg.tacksam .mvh Marjan
Jag har tyvärr inte mer information än det jag redan skrivit i tråden.
Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.