Hej, för att få en kostnad på 100öre/kWh(detta priset är inkluderat alla påslag som nätägaren har med moms och alla avgifter osv) vad behöver priset på elen komma ner till för att få det till 100öre/kWh?

Förstår inte riktigt hur man räknar, kan t.ex idag binda mig till ett pris på 79öre/kWh men vad blir mitt realpris då? Och är det skillnad om t.ex vattenfall äger nätet men att man använder sig av någon annan som levererar elen t.ex? Tar dom en extra avgift då?

Hoppas jag kan få mig ett utförligt svar av någon insatt, tack på förhand!
 
Lägg till elskatten 36 öre/kWh (45 öre/kWh inkl moms), nätavgift som du hittar på din nätfaktura. Jag betalar 21,6 öre/kWh ( 27 öre/kWh inkl moms) hos Ellevio i Stockholm. Alltså totalt 72 öre/kWh inkl moms plus elpriset.

Sedan tillkommer fast avgift för elen och fast avgift för elnätet.
 
B Berrabus123 skrev:
Hej, för att få en kostnad på 100öre/kWh(detta priset är inkluderat alla påslag som nätägaren har med moms och alla avgifter osv) vad behöver priset på elen komma ner till för att få det till 100öre/kWh?

Förstår inte riktigt hur man räknar, kan t.ex idag binda mig till ett pris på 79öre/kWh men vad blir mitt realpris då? Och är det skillnad om t.ex vattenfall äger nätet men att man använder sig av någon annan som levererar elen t.ex? Tar dom en extra avgift då?

Hoppas jag kan få mig ett utförligt svar av någon insatt, tack på förhand!
Du kan inte komma ner i 1 kr/kWh längre.....
Titta på din senaste faktura så ser du hur priset byggs upp.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Om jag ska få ett totalt rörligt pris för el och elnät på 100 öre inkl moms/kWh får elen med påslag kosta 22,4 öre/kWh eller 28 öre/kWh inkl moms.

Men sedan tillkommer alltså fasta årskostnader
 
B Boende45 skrev:
Lägg till elskatten 36 öre/kWh (45 öre/kWh inkl moms), nätavgift som du hittar på din nätfaktura. Jag betalar 21,6 öre/kWh ( 27 öre/kWh inkl moms) hos Ellevio i Stockholm. Alltså totalt 72 öre/kWh inkl moms plus elpriset.

Sedan tillkommer fast avgift för elen och fast avgift för elnätet.
Jag har en elöverföringsavgift på 24,40öre/kWh, sedan har jag en energiskatt på 35,60, abonnemang 372kr(4600/år), årsavgift vattenfall 36kr(432kr/år), spotpåslag per kWh 6öre och sedan elcertifikatkostnad 1,40öre /kWh sedan tillkommer ju moms på allt detta....

När jag räknar får jag ju bara alla påslag till: 24,40+35,60+6+1,4= 67,4öre

372kr+36kr= 408kr

Genomsnitt förbrukning kWh/månad = 1300kWh

1300/408kr = 31öre

67,4+31=98,4öre ex moms,
Ink moms = 123öre

Detta är bara räknat på avgifter från nätägare, sen tillkommer ju kWh priset också...

Anledning till att jag frågar är för att jag typ vill veta lite mer exakt vad det kostar mig att t.ex ta bilen till stan då jag kan se när jag kommer hem att bilen har laddat säg 10kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.