Ritning av ett fritidshus med planlösning som inkluderar sovrum, kök och ute/innerum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Vi ska bygga fritidshus, ca 120kvm. Vi bygger på en avlång tomt vid havet. Vi har den finaste utsikten där det är däckat men även vatten på den sidan som har ett sovrum. Huset måste stå med en gavel mot utsikten och den andra gaveln mot infarten till tomten. Den gaveln blir närmsta vägen in i huset med matkassar osv.. Jag vill flytta entrén och skjuta ner sovrummen på den sidan i ritningen mot köket. Så man får närmsta vägen in i huset. Min man vill behålla entrén och bygga bort korridoren och göra garderober mellan sovrummen.. Har någon en bra lösning? Det känns som att den "bakre" delen av huset kan bli mörk inuti huset, eller så får vi en korridor som äter kvadratmeter. Teknikrum och större tvättstuga är förberett I annan byggnad och redan på plats. Det lilla rummet bredvid köket är ett ute/innerum som kommer att ha skjutglas både ut och in i huset. Tankar och idéer tas tacksamt emot!
 
Jag tycker planlösningen ser bra ut nu. Tänk på att om du kommer med matkassar så har du lika långt till köket oberoende av var entrén är placerad. Med nuvarande placering av entrén kommer gäster direkt in i den sociala delen utan att behöva passera den mer privata sovdelen, vilket är att föredra. Jag tycker inte ni ska bygga igen korridoren helt, huset behöver någon form av ljusinsläpp från det hållet. Ett förslag är att ha ett högt placerat fönster som ger plats för förvaring under (om det inte ser konstigt ut med sådan fönsterplacering på fasaden, det beror ju på vilken hustyp ni valt). Vad finns under den svarta pilen du ritat på kortsidan?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag tycker planlösningen ser bra ut nu. Tänk på att om du kommer med matkassar så har du lika långt till köket oberoende av var entrén är placerad. Med nuvarande placering av entrén kommer gäster direkt in i den sociala delen utan att behöva passera den mer privata sovdelen, vilket är att föredra. Jag tycker inte ni ska bygga igen korridoren helt, huset behöver någon form av ljusinsläpp från det hållet. Ett förslag är att ha ett högt placerat fönster som ger plats för förvaring under (om det inte ser konstigt ut med sådan fönsterplacering på fasaden, det beror ju på vilken hustyp ni valt). Vad finns under den svarta pilen du ritat på kortsidan?
Tack för dina tankar! Det är en dörr i nuvarande ritning.
 
Nu vet jag inte om det kanske faktiskt var såhär du hade tänkt

men jag tänker spontant att 2 entreer känns onödigt, men den nedre entren vid sovrummen känns lite trång utan plats att hänga av sig samtidigt som det hade blivit mörkt att slå igen den. Så mitt förslag går ut på att utvidga avhängningsyta och förvaring vid den nedre entren men att ta bort den vid köket
 
  • Ritning av en våningsplan med markerade förslag till ändringar, inklusive noteringar om avhängningsyta och entréer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.