Var hittar man doser till elen?
Som är lätta att montera i lättbetongväggar.

Mvh/AoA
 
I
Alla doser är lika lätta att montera i lättbtg.väggar. Det beror på hur man gör det. Borra hålet. Repa rännan för Vp-röret. Sätt samman delarna (dosa och rör). Rör samman lite bruk i en hink. Vattna och klicka bruk i hål och ränna. Kläm in dosa och rör. Fäst med några skråspik. Putsa över röret med mer bruk och justera dosen så att den sitter som den ska parallellt med ytan och fixera den med spik. Sen sitter det som berget.
 
Fäster man dosor och VP-rör med lättbetong lim, gipsputs eller murbruk?

Mvh/AoA
 
I
Vanligt murbruk har dugt i alla tider. Nu är kanske gipsbruk lättare att hantera?
 
Om du inte vet så skall du inte syssla med det.
Inbyggd, fast el får bara en auktoriserad elektriker hålla på med.
Skaffa dig en sådan!
 
volvo skrev:
Om du inte vet så skall du inte syssla med det.
Inbyggd, fast el får bara en auktoriserad elektriker hålla på med.
Skaffa dig en sådan!
Och om man bara är intresserad och vill veta???

Tänk om man aldrig skulle syssla med det man inte visste.
Det går faktist att lära sig saker.

Said
 
volvo skrev:
Om du inte vet så skall du inte syssla med det.
Inbyggd, fast el får bara en auktoriserad elektriker hålla på med.
Skaffa dig en sådan!
Nu tyckte jag att du var lite stygg... Vad vet en elektriker om vilket bruk man sätter fast dosan med?
 
Jag känner i alla fall ingen elektriker som kör runt med bruksvisp och murbruk i bilen......
 
volvo skrev:
Om du inte vet så skall du inte syssla med det.
Inbyggd, fast el får bara en auktoriserad elektriker hålla på med.
Skaffa dig en sådan!
Och man kanske inte skall dra "livsfarliga" elkablar i dosorna utan närverk eller högtalarkablar eller nått annat. Eller får man inte det?
 
kan bli kul det här, då jag för något år sedan undrade om man fick göra elinstallationen i villan själv, om man skulle använda eget elvek, något konkret svar kom aldrig. Men om man nu ämnar driva kåken med svagström, får man då göra elinstallationen själv? Man kan då något år senare ångra sitt misstag, och be elverket leverera "riktig ström" till anläggningen, men då är installationen klar!
 
Självklart monterar man själv dosor och rör om man har ork och lust, därefter kommer elektrikern och drar i kablar osv. Vid lite större dragningar brukar elekrikern kika förbi en snabbis och dra med tuschpenna hur han tycker att rören skall gå därefter karvar/fräser jag kanaler för rören, borrar samt monterar dosor. Jag brukar vänta med att spackla igen rännorna tills elektrikern är klar för att inte behöva bita i det sura äpplet ifall det mot all förmodan skulle bli svårt att dra kabeln.

Förstår inte den hårda tonen mot frågeställaren, det var ingen elfråga han ställde....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.