Fairlane
A Ankmamma skrev:
Det är inte svårt att säga nej men det ser ut att vara svårare att ta ett nej.
Då får man byta umgänge om man inte kan kommunicera bättre än så med varandra och respektera varandra mer. Åtminstone har jag inte det problemet med mina vänner, men det kanske är olika.
Att rekommendera att köpa hem tveksamma elprylar från Kina, saker som kan orsaka skador och dödsfall i värsta fall tycker jag är en dålig idé. Självklart kan det vara bra grejer, men i många fall vet man inte och de flesta har inte kompetens att avgöra.
Sen är en solladdare minst sagt tveksam stora delar av tiden av uppenbara skäl.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då får man byta umgänge om man inte kan kommunicera bättre än så med varandra och respektera varandra mer. Åtminstone har jag inte det problemet med mina vänner, men det kanske är olika.
Att rekommendera att köpa hem tveksamma elprylar från Kina, saker som kan orsaka skador och dödsfall i värsta fall tycker jag är en dålig idé. Självklart kan det vara bra grejer, men i många fall vet man inte och de flesta har inte kompetens att avgöra.
Sen är en solladdare minst sagt tveksam stora delar av tiden av uppenbara skäl.
Även jag skulle inte använda olagliga produkter eftersom jag jobbat i branschen och även sett vad som kan hända.
 
K Kallebo skrev:
Man får kanske tänka lite på miljön också. Det är argumentet mina syskon kör när de hälsar på.. Båda frågar nästan direkt efter ström när de kommer med sina hybrider "så att vi kan köra på el hem".

Brukar bli en 6kWh, så det handlar inte om så många kronor... När jag skaffat elbil så får jag försöka tanka igen hos dem :D

Bara en liter bensin kostar ju mer än dubbelt idag.
Tänker man inte på miljön om man tankar på offentliga laddstationer? Då det igen är priset de handlar om. Där någon vill ha betalt för sin service.
 
H
A aiskylos2 skrev:
Det finns två bilar på marknaden med den tekniken, bägge matar ut enfas. Inte så lätt att koppla in till huset. det du hänvisar till är test och prototyper.

Du har dragit en ren skröna med andra ord.
ja jag vet inte.
Det är en Nissan leaf med en v2h laddare han har iallafall.
Och han laddar över till huset när han är hemma.
Meningen är att han ska få på solceller på huset så dom laddar bilen på dagtid och så kan han använda bilbatteri på kvällstid.
Sen har han inte 400 volt utan 230 volt då det är i Norge.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, vi är alla uppfostrade olika. Syrran var på nyårsfest med sin kille hos några för många år sen. När de skulle gå så ville värdparet ha betalt. Syrran som är uppfostrad som jag blev väldigt förvånad, men är man uppfostrad med att man ska betala för andras tjänster så är det väl naturligt.
Det där med att begära pengar för en fest är ju helt ok, OM man sagt det innan. Jag har full respekt för människor som kanske inte har det så fett, men ändå vill bjuda på något/ställa till med kalas. Som när brorsans tjej pluggade och ville bjuda på fest. Eftersom hon var tydlig med det innan, var det inga problem. Men, det är fan inte OK att komma med det kvart i tre.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
D Dr.Mugg skrev:
Det där med att begära pengar för en fest är ju helt ok, OM man sagt det innan. Jag har full respekt för människor som kanske inte har det så fett, men ändå vill bjuda på något/ställa till med kalas. Som när brorsans tjej pluggade och ville bjuda på fest. Eftersom hon var tydlig med det innan, var det inga problem. Men, det är fan inte OK att komma med det kvart i tre.
Precis så, är man ense innan så är det helt ok, inget konstigt alls. Om man däremot säger "Vill ni komma på nyårsmiddag hos oss?" och inte nämner något om betalning innan, då är man en "Ove Sundberg".

I mina kretsar pratar vi sällan pengar, men vi har ändå hyfsad koll på vem som har mer och vem som har mindre. Vi är ofta hos ett par av praktiska skäl och då tar vi andra med mat så det räcker och blir över, samt öl/vin så det blir över och lämnar det som inte äta/dricks upp. Skulle jag ha elbil så skulle det förvåna mig mycket om de velat ha betalt för laddning, mycket mer än om de sagt nej helt och hållet.
På samma sätt betalar vi aldrig bensinpengar till varann när någon annan kör för det jämnar ut sig, och gör det inte det så är det inte viktigt för oss. Jag har full respekt för att andra kretsar har det annorlunda, men har väldigt svårt att förstå att man inte kan prata med sina vänner om man inte vill att de laddar.
 
  • Gilla
l3ff3 och 5 till
  • Laddar…
A aiskylos2 skrev:
Det finns två bilar på marknaden med den tekniken, bägge matar ut enfas. Inte så lätt att koppla in till huset. det du hänvisar till är test och prototyper.

Du har dragit en ren skröna med andra ord.
Ferroamp...
 
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Själv känner jag mig som en snyltare om jag laddar hemma hos någon. Men om jag måste erbjuder jag gärna kontant betalning.
Skillnaden är ju att soppa har man sällan hemma, men el finns ju alltid tillgängligt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Ferroamp...
Dom har väl ändå ingen färdig produkt för konsumenter för det?
 
Ser detta lite som ett övergångsproblem. Eller möjligvis bestående beroende på elpriser eller nätavgifter…

Men för egendel hamnade jag i en skoj diskussion med min egen far om just detta. Han har firma och skaffat sig en Elbil. (Någon månad sedan) Vi har kvar vår V90 diesel i troligen 1-1,5 år till pga service avtal osv osv…

Oavsätt så skulle han och min mor komma på besök, vid julledigheten vilket var skoj. Han har tidigare inför att han skall skaffa elbil varit på mig om att jag borde passa på och installera en laddbox nu när det finns bidrag och för kommande besök.
Vilket då jag vänligt påtalat att jag planerar att skaffa när jag själv skaffar elbil och troligen ej innan detta. Av två större anledningar, vi är just nu föräldralediga och har det därför rätt knapert.
Sedan har vi idag inget garage eller dylikt utan vår uppfart ligger drygt 25 meter från huset uppe på en höjd. Vilket innebär att förutom inkoppling kommer det krävas ett gravjobb osv för att lägga kabelrör osv osv. Troligen inget som kommer ingå i någon standard pris.

trots att han känner till detta och vår begränsade möjlighet så blev det en lite sådär stämning när jag förklarade att vi inte hade möjlighet för honom att ladda över besöket.

Ett gammalt hus med elsystem orginal från 70-taket, utan något eluttag på utsidan heller. Så den potentiella möjligheten vore isåfall en 40 meter förlängningskabel i vårat ojordade uttag, vilket jag inte är jätte sugen på. Men oavsätt saknar en kabelför.

Trots då från min sida att försökt vara rak och ärlig emot min egen far. Samt att jag själv är väldigt sugen på elbil när ekonomin tillåter blev det lite skum stämning, då de nu fick stanna 40min extra och ladda inför besöket hos oss..

Det som störde mig i detta fallet var att det föreföll sig som ”mitt fel” som ännu då inte bytt drivmedel.

(Har haft liknande diskussion med min bror som beklagar sig inför eventuellt besök att det blir så stökigt med ett extra laddstopp och mycket dyrare med snabbladdning än hemma…)

Känns trist att sitta med svartpetter på något sätt fast jag får tanka dyr diesel och har en bil som kostar 1/3 i inköp….

tror inte vänner skulle vara så uppriktiga med hur det störde dem men vem vet. I framtiden dock ett troligt icke problem. De laddar hos oss och vi hos dem.
 
  • Gilla
YuGi och 5 till
  • Laddar…
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Konstigt - jag tror jag har läst samma debatt och kan inte komma ihåg speciellt många inlägg (eller ens något?) där någon anser att det är en självklar rätt att få göra det. Vilken diskussion syftar du på där de flesta anser att det är en självklar rätt att få laddning?

Däremot verkar många tycka att det är självklart att erbjuda laddning om gästerna har ett behov av att ladda och inga tekniska hinder finns.

/Krille
 
  • Gilla
Ducceman och 3 till
  • Laddar…
A aiskylos2 skrev:
Dom har väl ändå ingen färdig produkt för konsumenter för det?
Oops, ser inte ut som det finns någon färdig konsumentvariant som går att köpa...:oops:
 
  • Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
E ERagn skrev:
Ja, du och andra som jämför med att tanka några liter bensin tänker tokigt. För nästan alla finns el lätt tillgängligt hemma så jämförelsen är värdelös om du inte har vänner med en pipeline till uppfarten.
Så om jag förstått rätt, har man vänner som bor nära en bensinmack, då är det fritt fram att slanga deras bilarna när man är över på middag?
 
  • Wow
Tcp och 1 till
  • Laddar…
R rodak skrev:
Så om jag förstått rätt, har man vänner som bor nära en bensinmack, då är det fritt fram att slanga deras bilarna när man är över på middag?
Nej, man måste fortfarande åka och tanka då, så jämförelsen haltar fortfarande extemt mycket, men ett tappert försök.. Bättre lycka nästa gång.
 
  • Gilla
l3ff3 och 5 till
  • Laddar…
E ERagn skrev:
Nej, man måste fortfarande åka och tanka då, så jämförelsen haltar fortfarande extemt mycket, men ett tappert försök.. Bättre lycka nästa gång.
Även folk som bor direkt brevid macken? ;)
Jag tycker din jämförelse haltar. Vad spelar det för roll? Man tankar ju inte sin bil hemma hos folk oavsett. Bara för att elen är "lättillgänglig".
Så om jag har kommunalt vatten som är lättillgängligt och alla grannar runt om har egen brunn så ska de helt fritt ta fram långa trädgårdsslangar och fylla sina poolen?
Nu är ju vatten betydligt billigare än el så denna jämförelse är kanske inte den bästa men oavsett. Skaffar man pool så får man betala för sig eller se till så man har vatten tillgängligt, men skaffar man elbil då är man helt plötsligt nån allsmäktig gud som får bete sig hur som helst?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.