Hej !

Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av att köpa LiFePo4 batterier från AliExpress?

Finns ju mycket skrivet på nätet från USA främst (särskilt youtube), men allt kan man ju inte läsa sig till och särskilt inte hur bra leveranser fungerar till Europa/Sverige osv. Vet någon förresten vad tull-avgiften kan tänkas hamna på?

Förmodligen får man vad man betalar för, även i detta fall. Men det är ju svårt att inte bli drömma sig i väg i förhållande till ett erbjudande som detta, batterier på sammanlagt 14 kwh (och då räknar jag inte att få ut mer än 80% av effekten, på grund av dålig kvalitet) för runt 8 000:- (från EU, dvs. ingen tull eller skatt):
Skärmdump av orderbekräftelse för LiFePo4 batteri från Samsung Electronics Store med pris och rabatter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Ja det en ett riktigt minfält att köpa batterier på aliexpress. Ta detta som exempel:
Reklamskärmbild för 18650-batteri och laddare med påstådd kapacitet på 9900mAh, diskonterat pris och betygsstjärnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9900mAh med bra omdöme (4.6 av 5), och mer än 3000 omdömen. Låter väl bra?

Men detta billiga okända nonamebatteri har nästan 3 gånger så hög kapacitet som de bästa LG/samsungbatterierna i den storleken.

Tabell över batterier med märken, modeller, kapacitet i mAh och urladdningsbetyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är naturligtvis fejk.
Batteriet hade ungefär 12% av sin utlovade kapacitet när man mätte upp det.

Finns mycket batterier som även märks som Samsung/ LG men som är ett sämre nonamebatteri .

Det är lätt att bli blåst helt klart på aliexpress. De verkar inte riktigt bry sig om fejkprodukter, dessa har funnits där i många år. Har man tur så hittar man nån som kört en batteritestare på batteriet och skrivit ur resultatet, så man kan skilja fejk från äkta vara.

Kan vara värt att överväga att köpa från en svensk återförsäljare, även om det är dyrare.

Mycket annat jag har köpt från aliexpress ligger ju på 50% av priset ungefär för samma vara, men batterier känns lite som lotto...
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Just LFP-celler från Aliexpress är ett lotteri. Ofta får man begagnade celler med runt 80% av kapaciteten kvar. I fallet prismatiska celler som den populära 280Ah ser man det ofta på att cellen svällt och att QR-koden skrapats bort eller att svarta plasten på polsidan bytts så man inte ser QR-koden. Inget direkt fel på dessa men man ska betala vad de är värda vilket är mindre än vad dessa nasare tar och vara beredd på att en del celler körts utanför gränsen vilket inte går att testa mer än aktuell kapacitet.

Man får gräva i sociala medier för att försöka reda ut vilka säljare som är seriösa. Helst med varuhus inom EU så man kan nyttja konsumentskydden.
 
  • Gilla
Jonas Kvarnstrom och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Just LFP-celler från Aliexpress är ett lotteri. Ofta får man begagnade celler med runt 80% av kapaciteten kvar. I fallet prismatiska celler som den populära 280Ah ser man det ofta på att cellen svällt och att QR-koden skrapats bort eller att svarta plasten på polsidan bytts så man inte ser QR-koden. Inget direkt fel på dessa men man ska betala vad de är värda vilket är mindre än vad dessa nasare tar och vara beredd på att en del celler körts utanför gränsen vilket inte går att testa mer än aktuell kapacitet.

Man får gräva i sociala medier för att försöka reda ut vilka säljare som är seriösa. Helst med varuhus inom EU så man kan nyttja konsumentskydden.
Tack!

Det jag har lite svårt att få ihop är nog det följande.
(1) De batterier som jag visade i bilden ovan är ratade som 310 ah batterier. Det kan man nog glömma, förmodligen är de ursprungligen på 280 ah.
(2) Precis som du säger lär det vara begagnade batterier, förmodligen utbytta från typ ett stort kryssningsfartyg eller liknande. Av de tester som jag sett brukar man kunna räkna med typ just under 90 procent av kapaciteten hos "skitbatterier".
(3) Säg att vi räknar väldigt försiktigt, typ 80% av kapaciteten av batterierna. Då får man ut dryg 12 500 kWh -- för 8 000:-. Det är ju fortfarande mindre än typ en femtedel till en tredjedel av vad man får betala från en Europeisk producent.

Samtidigt så har LiFePo -- som jag förstår det -- inte någon form av logaritmiskt förfall i förhållande till cycler, dvs. det är inte så att batterierna håller länge tills kapaciteten droppar till 80-90%, snarare tvärtom. Eller?

Så vilket värde har dessa batterier som kostar 8 000? Det kan absolut vara så att jag missar något, är absolut ingen expert på detta. Men från mitt perspektiv verkar de ändå besitta ett stort värde trots att de är klart sämre än specsen. Eller? MIssar jag någon parameter i ovan tankegång?
 
Redigerat:
Intressant ämne, och jag har förstås också funderat en del i samma banor. När det gällde batteri till min egen solanläggning så valde jag ändå att köpa ett färdigt paket från Pylontech på 9.6 kWh; ett batteri som kostar en bit över 80 000 kr i handeln, men via kontakter och Statligt bidrag blev det väldigt överkomligt :D

Mina observationer så här långt är:
- Batteriet borde vara på >=20 kWh för att komma till sin rätt i min anläggning.
- LiFePo4 fungerar dåligt i kyla, och bör därför sitta i ett isolerat utrymme.
- Ca ett år efter driftstart är SOH 99%. Då har jag bara använt 80%, och det tar inte laddning under vintermånaderna. Får se hur det utvecklar sig i år.

Jag har tittat på att köpa till två moduler på 2.4 kWh vardera, men för ca 30 000 svider det lite.

Nästa steg är förstås att som du är inne på bygga något eget, men det är en riskabel marknad med mycket fulspel. Ett begagnat Tesla-batteri är väl drömmen, men vet inte om jag vill ha ett volatilt Li-Ion i huset.

I USA verkar det gå att få tag på prisvärda rackmoduler på 48V, men vi har inte den marknaden här ännu. Kanske är något för mig att rikta in mig på :thinking:
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Ja, frågan är som sagt vad livslängden är för LiFePo som har sjunkit till 80% kapacitet. När man kollar runt så verkar ju det vara svårt att hitta uppgifter på det, eftersom de flesta anger ju antalet cycler tills kapaciteten har sjunkit till just det.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Jag köpte 16st runda 10Ah lifepo4 celler till en rullstol. De har gått i flera år nu och var värda pengarna då inget liknande finns att köpa hemmikring vad jag sett. Dock upplevde jag nog att interna resistansen var högre än specat. Jag har dock inte mätt exakt.
De har nog tappat endel kapacitet.
Skulle vilja kolla balansen på dem.
Har även köpt 4st prismatiska ca 10Ah som startbatteri på 4hjulingen och det har funkat.
Kanske inte full stuns i dem heller.
BMSen löser ut ibland vid start.
Väl värda pengarna ändå.
Har också köpt ett parti (40 kanske) med 18650 celler men inte gjort nått med dem.
Där var helt klart resistansen långt utanför spec så jag tappade sugen lite. Men de har legat något år och håller spänningen.

Helt klart beggade celler eller möjligen sekunda.

Köp gärna nån reservcell utifall nån ger upp i förtid.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Hur ligger GWL till i kvalite och pris?
Det ska vara nya celler men jag har inte provat eller läst nått.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
En lite kul detalj angående mina lifepo 18650 celler. Jag beställde 20st men säljaren verkade aldrig skicka dem så jag avbokade samtidigt som jag beställde 20st från annan säljare med annat pris. Fick bråka lite med första säljaren som plötsligt hörde av sig och sa att han visst skickat batterierna. Så jag sa tillslut att jag skulle betala om batterierna kom.
Efter en månad kom 40celler i en kartong!
Därför jag aldrig fick sändningsnummer för första beställningen. Men det visar också att den som skickar inte är den man utger sig för att vara.
De prismatiska cellerna tog också orimligt lång tid. Jag fick frågan om det dög med 3C istället för 10C. Men jag behövde 10C.
Då fick jag vänta väldigt länge under total tystnad innan de skickade. Förmodligen fanns inte 4 matchande celler i skrotbingen direkt.
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Hur ligger GWL till i kvalite och pris?
Det ska vara nya celler men jag har inte provat eller läst nått.
Prismässigt verkar man väl kunna få ungefär 10-15 kWh för 40-50 tusen. Det är ju OK, men samtidigt inte Aliexpress-priser.
 
D deBrissac skrev:
Intressant ämne, och jag har förstås också funderat en del i samma banor. När det gällde batteri till min egen solanläggning så valde jag ändå att köpa ett färdigt paket från Pylontech på 9.6 kWh; ett batteri som kostar en bit över 80 000 kr i handeln, men via kontakter och Statligt bidrag blev det väldigt överkomligt :D

Mina observationer så här långt är:
- Batteriet borde vara på >=20 kWh för att komma till sin rätt i min anläggning.
- LiFePo4 fungerar dåligt i kyla, och bör därför sitta i ett isolerat utrymme.
- Ca ett år efter driftstart är SOH 99%. Då har jag bara använt 80%, och det tar inte laddning under vintermånaderna. Får se hur det utvecklar sig i år.

Jag har tittat på att köpa till två moduler på 2.4 kWh vardera, men för ca 30 000 svider det lite.

Nästa steg är förstås att som du är inne på bygga något eget, men det är en riskabel marknad med mycket fulspel. Ett begagnat Tesla-batteri är väl drömmen, men vet inte om jag vill ha ett volatilt Li-Ion i huset.

I USA verkar det gå att få tag på prisvärda rackmoduler på 48V, men vi har inte den marknaden här ännu. Kanske är något för mig att rikta in mig på :thinking:
Jag kan bli kund nummer 1! :)

Har också kikat på US3000C från Pylontech. Skulle idag hamna på ca. 50 000:- för fyra stycken/14 kWh. Verkar ha riktigt bra kvalitet, samtidigt är det ju betydligt mycket mer än vad som ex. går att få tag på i USA…

Sen är det lite surt att man går miste om bidragen om man ska installera off-grid…

En annan sak, finns ju Kinesiska leverantörer på ex. Alibaba som har väldigt gott rykte. Men vad blir tilläggskostnaden i tull? 10%? Sen 25% i moms?
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Haha, det är en kul tanke, men som du själv är inne på så blir det betydligt dyrare när batteriet är importerat, tullat och momsat. Exakt vilka summor det rör sig om vet jag inte, men det finns väl en anledning till att det är billigare i USA. Nu har ju dock inflationen börjat dra upp priserna där borta också...

Frakten är ordentligt hög från Kina nu, och det kan ta månader innan en container kommer fram.

Angående off-grid:
Det är synd att inte alla behandlas lika, men man får väl se till den lilla nätnytta som uppstår när tusentals anläggningar matar ut ett överskott på det lokala nätet. Det är trots allt skattemedel som avsätts.

Vårt nästa boende blir off-grid. Vet inte när eller var, men det är 100% säkert.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Du tittar väl redan på Will Prowse på YT, han testar ju mängder av celler och batterimoduler. Ska kolla närmare på de han rekommenderar och vad de kan kosta oss.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Allt beror ju på vilken affärsidé man har. Men där det uppenbart finns en brist just nu är ju stora batterier/bulk. Uppenbarligen ser prisbilden helt annorlunda ut idag än för några år sedan. Många av befintliga leverantörer kommer säkert försöka sälja äldre upplägg med löjliga marginaler istället för att anpassa sig till mindre marginaler men större volym (battlebornbatteries i USA med sin slogan ”lead is dead” är en rolig motreaktion till detta).

Därför tror jag att nyckeln är att hitta en bra samarbetspartner i Kina. Kan man sälja en kvalitetssäkrad produkt från EU till ett konkurrenskraftigt pris skulle nog marknaden vara enorm.

Det är lite intressant, finns en medlem på diysolarforum som heter Amy som representerar en kinesisk leverantör som alla där är supernöjda med.

Jag har inte alls koll på några detaljer, men all ’infrastruktur’ för att sätta upp en B2C-verksamhet är ju otroligt lättillgänglig just nu. I princip kan vem som helst — utan några kontakter — sätta upp en verksamhet från köksbordet med import, lagerhållning, betalningslösningar och leverans till kunder över hela Europa.
 
  • Gilla
deBrissac
  • Laddar…
Tänkte bara uppdatera tråden med att jag köpte 16 st 280 AH batterier från Kina och har skruvat ihop ett off-grid system under våren/sommaren. Allt har fungerat riktigt bra!
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.