Hur f...n ska man kunna hålla sina avlopp rena?!?!

Jag bor i lght med en diskho, ett badrumshandfat, en dusch och en toalett (rätt normalt i de flesta medelstora lägenheter antar jag...).

Är VÄLDIGT angelägen om att inte spola ner t ex stekpannefett, matoljor, fettrester ect i diskhon utan att först torka av allt fett som går med hushållspapper innan diskar grejorna (har ingen diskmaskin), trots det blir det rätt mycket snusk i rören så jag skruvar isär avloppskonstruktionen under diskhon minst två ggr om året i mikrodelar och rengör grundligt i en hink med vatten och rengöringsmedel och använder bl a flaskborste för komma åt insidan av röres alla skrymslen och krökar ordentligt .

OKEY, nu min fråga: var ska jag hälla ut det snuskvattnet efter den rengöringen??? I duschen...., njjäää då hamnar lortsnusket i dom rören istället juuu, enligt mig. Eller??? E jag helt fel på det?

E lika frenetiskt med att rengöra duschbrunnen (inkl vattenlåset) kontinuerligt då jag har två kattlådor i badrummet med klumpbildande sand och går inte att undvika kommer ngra sandkorn utanför grabbarnas lådor ner på golvet, vilket jag inte är intresserad av ska vidare hamna och orsaka problem med duschbrunnens vattenavrinningen.... Var ska jag hälla ut det vattnet någonstan efter rengöring? Diskhon..., då fastnar den skiten i diskhons rör juuu. Motsatt problem med andra ord,eller en ond cirkel kan man kanske oxå sä'.

Någon som har en jätteenkel lösning som jag inte upptäckt kanske, eller ngra kreativa tips möjligtvis?
Jag kan ju gärna inte gå ner på gatan och hälla ut snuskvattenhinkarna i gatubrunnarna direkt, då jag dels bor mitt i centrum i en storstad och dels då sätter sig snusket där istället lixom.

Hoppas Ni förstår min fundering och undran trots den kanske är en aningen märkligt beskriven/formulerad... *LER*

Alla vettiga förslag, råd och tips är tacksamt!
 
Häll ut det i hon/handfatet, och spola efter med vatten. Det lär ju vara en liten del av det som fastnar igen i rören. Men varför rengöra avloppen så noga och ofta? Brukar du ha problem med stopp eller dålig lukt?
 
häll det i wc-stolen
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Häll ut det i hon/handfatet, och spola efter med vatten. Det lär ju vara en liten del av det som fastnar igen i rören. Men varför rengöra avloppen så noga och ofta? Brukar du ha problem med stopp eller dålig lukt?
Nej, inte i mina rör som går ner till golven och "huvud/stamrören" så att sä'. Däremot är det, och har varit en del problem med kåkens stamrör överlag, så dels vill jag inte vara bidragande orsak till att det eventuellt förvärras och dels mår jag bra av att veta att jag och mina rör inte föranleder att eventuella problem uppstår i min lägenhet. + Nice att veta man inte har massa snusk och busk som glor upp på en genom avloppsventilerna... Hahahaha.

Så svar på din fråga: Nej inga problem med stopp eller dålig lukt. Dock det "bluppibluppljudet" ibland som kan uppstå vid ngn liten "propp" eller stopp ngnstans när man häller/tömmer ut en större mängd vatten i diskhon.
 
Redigerat:
Häll ut det under en buske eller rabatt och mylla ner, det kommer växa som sjutton!
 
O Oaken skrev:
Häll ut det under en buske eller rabatt och mylla ner, det kommer växa som sjutton!
Mitt i centrum i en stad med dubbelt så mnga invånare som Bromma.... Bra tips men sover hellre hemma än på en brist i häktet. Hahahahaha. Men tack för tipset! Kanske ska ringa kommunen och fråga om dom behöver näring till parkens buskar :rofl:.
 
B bassetasse skrev:
Nej, inte i mina rör som går ner till golven och "huvud/stamrören" så att sä'. Däremot är det, och har varit en del problem med kåkens stamrör överlag, så dels vill jag inte vara bidragande orsak till att det eventuellt förvärras och dels mår jag bra av att veta att jag och mina rör inte föranleder att eventuella problem uppstår i min lägenhet. + Nice att veta man inte har massa snusk och busk som glor upp på en genom avloppsventilerna... Hahahaha.

Så svar på din fråga: Nej inga problem med stopp eller dålig lukt. Dock det "bluppibluppljudet" ibland som kan uppstå vid ngn liten "propp" eller stopp ngnstans när man häller/tömmer ut en större mängd vatten i diskhon.
Då skulle jag säga att du bör göra som idag, dvs vara noga med vad du häller ned rent generellt. Det lilla som blir när du rengör rören två gånger om året lär inte göra någon skillnad, det är ju dessutom rester efter sånt som du redan har hällt ner redan :)
 
B bassetasse skrev:
jag skruvar isär avloppskonstruktionen under diskhon minst två ggr om året i mikrodelar och rengör grundligt
Jag tycker detta låter extremt överdrivet, speciellt om du är noga med att inte spola ner dumheter. Rengöra vattenlåsen kanske vart femte år eller så är nog mer vad jag gör och anser normalt. Kanske slarvigt men har alltid fungerat för mig.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.