I morgon vid lunch ska jag hämta en begagnad Tesla 40 mil från där jag bor. Jag kommer att behöva ladda (minst) en gång på vägen hem och det finns flera Tesla Supercharger efter vägen. Jag har dock förstått att det tar en tid innan bilen har registrerats på mig så jag får tillgång till fri laddning. Det i sig är okej, men nu kom jag på tanken hur/om jag kan ladda bilen på Teslas Supercharger innan bilen står på mig? Någon borde ha varit med om detta och kan berätta för mig hur det går till :)

Jag har för övrigt skaffat konto hos Tesla och lagt in mitt betalkort hos dem.
 
Kul och grattis!
Det bästa forumet för denna fråga är nog: https://teslaclubsweden.se/
Jag gjorde en liten sökning (https://teslaclubsweden.se/forum/vi...8&p=581244&hilit=begagnad+tesla+konto#p581244) och det verkar som att åtminstone en med liknande fråga löste det såhär:
"Jag gjorde exakt samma procedur i januari, köpte en 2015 årsmodell. Tidigare ägare hade inte tillgång till appen eller kontot längre och gick inte att nå heller, så jag var tvungen att kontakta Tesla som krävde ägarbevis vilket jag skickade in. Supercharge kvar fortfarande."
 
  • Gilla
swe.jocke och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Jag har oxå läst massa om hur få den reggad på mig men jag förutsätter att det inte blir klart omgående. Då är frågan hur sjutton jag ska ladda på vägen hem i morgon :surprised:
 
S swe.jocke skrev:
Tack för svar! Jag har oxå läst massa om hur få den reggad på mig men jag förutsätter att det inte blir klart omgående. Då är frågan hur sjutton jag ska ladda på vägen hem i morgon :surprised:
Jag förstår! Med tanke på hur Tesla generellt löser problem så tror jag faktiskt det kommer gå smidigt. Jag tänker och har för mig att Tesla Björn har nämnt att laddningen är kopplad till bilen och inte appen d.v.s. om du hämtar bilen så kommer du kunna ladda men nuvarande ägare "får betala" tills Tesla har fått in informationen om ägarbytet i sitt system.
 
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Tusen tack Texan! Jag hoppas det går smidigt så man slipper ta bärgaren hem efter halva vägen
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
S swe.jocke skrev:
Tusen tack Texan! Jag hoppas det går smidigt så man slipper ta bärgaren hem efter halva vägen
Finns väl andra laddplatser efter vägen än just teslas egna??
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Finns väl andra laddplatser efter vägen än just testas egna??
Det lär det göra. Kostar ofta betydligt mer och vad jag har förstått tar det längre tid att ladda oxå. Självklart kan det vara ett alternativ men hoppas Teslas stationer ska funka för mig redan från dag 1 :)
 
Hur gick det?
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Uppdatering: Samma mrgon jag skulle åka och hämta bilen tog jag ett snabbtest för covid - det vara bara boka av. Istället kom dom med bilen till mig, fast ett par dagar senare.

Men, såhär fungerar det. Samma dag jag fick bilen åkte jag till närmsta Super Charger. Det var bara backa till laddstolpen, haka ner laddsladden från den samma, trycka på knappen och laddluckan på bilen öppnade sig. Du kommer alltså alltid att kunna ladda, även om bilen inte registrerats över på dig än. Så det var det enklast i världen :)
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.