Hej,
Jag har haft en firma hemma hos mig precis som har flytspacklat mitt källargolv samt lagt in klinkers i detta (ca 100 kvm). I ett av rummen kommer det att vara tvättstuga (tvättmaskin, varmvattenberedare, vask) och det finns därför en golvbrunn. Dock finns det även ett avlopp i väggen där vask och tvättmaskin ska anslutas så golvbrunnen ska inte användas kontinuerligt.

Innan arbetet startades så sa min kontaktperson på firman att de skulle handspackla fall mot golvbrunnen, men det är inget som jag har på skrift.

Jag får erkänna att jag inte varit speciellt uppmärksam på hur arbetet har utförts, men nu när hela golvytan är klar (flytspackling och klinkers) så kan jag se att fallet mot golvbrunnen är obefintligt.

Först och främst blir jag inte riktigt klok på huruvida det är OK (regelmässigt) att inte ha något fall? Och hur borde jag egentligen agera om det inte är det?

Det jag ffa tänker på är konsekvenserna vid eventuell försäljning, vilket inte är omöjligt kommer att ske inom 2-3 år.

Vad hade ni gjort?
 
Ingen som har lite input? Det hade verkligen uppskattats!
 
BirgitS
L lantzen skrev:
Först och främst blir jag inte riktigt klok på huruvida det är OK (regelmässigt) att inte ha något fall?
Har du läst branschreglerna hos BKR så att det är något specifikt i dem du inte förstår?

L lantzen skrev:
Och hur borde jag egentligen agera om det inte är det?
Du kan alltid kontakta någon ansvarig på firman. Du behöver inte ens veta om det ska vara fall utan kan ju alltid fråga om det verkligen inte ska vara något fall mot golvbrunnen med tanke på att kontaktpersonen sa att det skulle vara det.

När det gäller källare är det ju viktigt att veta om det är en oisolerad eller isolerad betongplatta för om den är oisolerad så gör det inget om den utsätts för vatten då och då.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du läst branschreglerna hos BKR så att det är något specifikt i dem du inte förstår?


Du kan alltid kontakta någon ansvarig på firman. Du behöver inte ens veta om det ska vara fall utan kan ju alltid fråga om det verkligen inte ska vara något fall mot golvbrunnen med tanke på att kontaktpersonen sa att det skulle vara det.

När det gäller källare är det ju viktigt att veta om det är en oisolerad eller isolerad betongplatta för om den är oisolerad så gör det inget om den utsätts för vatten då och då.
Tack för svar.

Av det jag kan läsa mig till så verkar det som att det borde varit fall mot brunn i hela tvättstugan. Men jag tvivlar på att min tolkning är korrekt då det endast var ett lokalt fall mot golvbrunn som var uppe till diskussion och firman verkade kompetent (och är relativt stor).

Plattan är oisolerad och du har säkert rätt i att OK att det kommer vatten på golvet då och då. Mitt primära problem med bristen på fall (om det nu ska vara ett sådant) är att det är något som det kommer att anmärkas på vid försäljning och att jag då kommer att behöva sänka priset.
 
BirgitS
Jag tycker att du pratar med någon ansvarig på firman på måndag och hör efter varför det inte finns något fall alls och ta upp att du inte tycker att det stämmer med branschreglerna. Så får firmans svar bestämma hur du agerar sen, om de är helt tvärsäkra på att det är korrekt utfört så tar du kontakt med en besiktningsman. Om firman är ansluten till GVK eller BKR så kan de organisationerna besiktiga vad deras medlemmar har gjort och det finns även fristående besiktningsmän som man kan söka fram på sbr.se.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att du pratar med någon ansvarig på firman på måndag och hör efter varför det inte finns något fall alls och ta upp att du inte tycker att det stämmer med branschreglerna. Så får firmans svar bestämma hur du agerar sen, om de är helt tvärsäkra på att det är korrekt utfört så tar du kontakt med en besiktningsman. Om firman är ansluten till GVK eller BKR så kan de organisationerna besiktiga vad deras medlemmar har gjort och det finns även fristående besiktningsmän som man kan söka fram på sbr.se.
Ja, får nog bli så. Hade dock varit fint att ha någon slags ide om vad som gäller för att undvika att bli bortkollrad.
 
Senast jag läste branchreglerna för tvättstuga ska det vara ok utan fall, dock ej bakfall...
 
Från Byggkeramikrådets branschregler för våtrum 2021 kapitel 1.1;

Golvlutning enl §4.2 i övriga utrymmen
Om golvbrunn är installerad i dessa utrymmen kan golvlutningen
begränsas till ett lokalt område vid brunnen under förutsättning att
de vattenanslutna apparaterna som kan läcka är installerade vid brunnen. Om apparaterna inte är installerade vid brunnen ska golvet luta
hela sträckan från apparat till golvbrunn. Golvlutningen ska vara minst
1:200 (5 mm/m).
Övrig yta kan vara utförd utan lutning. Bakfall får dock inte förekomma i någon del av utrymmet.

https://wwwbkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/01/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf
 
K Kane skrev:
Från Byggkeramikrådets branschregler för våtrum 2021 kapitel 1.1;

Golvlutning enl §4.2 i övriga utrymmen
Om golvbrunn är installerad i dessa utrymmen kan golvlutningen
begränsas till ett lokalt område vid brunnen under förutsättning att
de vattenanslutna apparaterna som kan läcka är installerade vid brunnen. Om apparaterna inte är installerade vid brunnen ska golvet luta
hela sträckan från apparat till golvbrunn. Golvlutningen ska vara minst
1:200 (5 mm/m).
Övrig yta kan vara utförd utan lutning. Bakfall får dock inte förekomma i någon del av utrymmet.

[länk]
Tack! Detta hade jag läst tidigare, men kunde inte hitta texten nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.