Köpte nyligen en bostadsrätt utan att besiktiga den… har nu hittat 2 borrhål i kaklet vid duschen. Det är inget dolt fel utan man hade sett det om man hade kollat lite nogrannt, det är två hål som går rätt igenom kaklet ca 5 cm in utan någon tätning. Kan det vara en fuktskada i badrummet? Hur ska man gå tillväga för att kolla upp detta och om det skulle vara en fuktskada kommer försäkringsbolaget då att hjälpa till? Har trygg-hansa med utökad bostadsrätts försäkring som ska gälla för yt och tät skiktet och dra bort åldersavdraget, men tror ni denna försäkring gäller då skadan var där innan jag köpte lägenheten? Eller kommer jag få bekosta allt själv? Går det att torka ut fukten och sedan täta eller är det en total renovering som gäller?
 
Lugn å fin nu! Ta ett djupt andetag och berätta hur lågt/högt på väggen hålen sitter? Köp en liten tub siilikon och fyll hålen och ta sen ett glas vin. Det är 0,00001% risk för fuktskador genom små borrhål....
 
Hålen sitter här. Jag misstänker att de varit där några år har dock inte frågat förra ägaren.
 
  • Duschstänger fästa på kakelvägg med röda cirklar som markerar äldre hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Logiskt tänkande gäller här, kan det komma in mängder med vatten som inte torkar ut ?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
svårt att kolla utan att man tar ner kaklen med hål i (ej att rekommendera)
syns där något på andra sidan väggen?
annars fyll i hålen med silikon
 
Hur stor risk är det att detta kan leda till en vattenskada som sen gör att badrummet behöver totalrenoveras?
 
E
G Grenle123 skrev:
Hur stor risk är det att detta kan leda till en vattenskada som sen gör att badrummet behöver totalrenoveras?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är 0,00001% risk
 
Vad är det för typ av vägg bakom kaklet?
 
Jag har ingen aning om vad det är för vägg bakom. Det ända jag vet är att badrummet är från 1989.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.