Vår stuga är på 65kvm med året runt vatten, vilket gör att vi inte vill kallställa huset utan kunna ha det med plusgrader även vintertid. Just nu kör vi endast med luftvärmepump för att hålla värmen. I december hade vi en förbrukning på 1000kwh vilket känns mycket! Då var vi iofs där och bodde fyra nätter där det såklart ökade.. men förbrukningen verkar ändå ligga på runt 25-30kwh per dag.

Jag skulle vilja höra vad ni snittar i elförbrukning per dag i era fritidshus vintertid? Och har ni primärt element igång eller luftvärmepump?

Tack för svar!
 
Hej
Vår stuga (som ligger på västkusten ca 8 mil norr om Gbg) är också ca 65 kvm med oljefyllda lvi element från år 2000 och har legat på ca 6 700 kWh för 2020. Nu har vi byggt ett attefallshus med ytterligare 3 elelement i. Jag har ställt alla element på mellan 10-12 grader när vi inte är på plats och vi stänger aldrig av våra "nu då" två varmvattenberedare i husen och nu ligger vi på ca 7700 kWh för 2021. Så ser det ut hos oss.
/B
 
Tack Bono!
Jag undrar om det skulle vara billigare för oss att värma upp huset med element på lägre gradantal till skillnad mot luftvärmepumpen vara lägsta temperatur är 17 grader.

Vet ej hur gamla elementen är, men kan ju vara värt att testa.
 
Jag kan inget om LLVP men jag tror att "om man ska följa" vad försäkringsbolagen tycker så ska man ha"ca 15 grader" i huset så då kan ju din bef lösning vara både bra och ok. Och ska du köpa element och det "skulle vara billigare att värma upp med" så tar det säkert lååång tid att tjäna in din kostnad. Det finns ju mycket annat roligt att lägga pengar på än element och kanske också elektriker som ska koppla in dessa.
/B
 
Hej!
Vi värmer 40kvm fritidshus + 16kvm gäststuga, och håller ca 15grader i fritidshuset med lvp och 10-12 i gäststuga med elelement. Vi hade också närmare 1000kwh i december. Har vart där en helg och då höjt upp värmen i fritidshuset främst genom att elda i kamin.

Innan vi installerade lvp körde vi endast elelement i fritidshuset. Förbrukningen för endast uppvärmning sjönk till ca hälften med lvp. Gäststugan stod kallställd då så kwh är inte jämförbara mot nu. Norrtälje.
 
Tack Msarps! Skönt att höra att förbrukningen blev lägre med luftvärmepump! Vi funderar också på att byta ut vår pump till en nyare variant och kan tro att den nya är mer energisnål. Den vi har nu är säkert 15 år gammal.
 
Har ett fritidshus i Småland på 110 kvm. I det hålls hall, kök och badrum varmt, kanske 35 kvm.

Det drog totalt 688 kWh i december, varav ca 200 kWh elbilsladdning. Ligger på 10–15 kWh/dag i december, vid extrem kyla 20. Men på övervåningen blir det minusgrader, och de ickeuppvärmda rummen på bottenvåningen kan nog också gå under nollan.

Trixar lite med luftvärmepumpen för att främst värma på natten då jag kör timpris. Värmen rör sig då mellan åtta och 15 grader, även om jag försöker hålla det över tio för att kyl/frys mår bäst av det.

Graf över temperatur och luftfuktighet i ett fritidshus under december med spikar vid uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär har värmekurvan sett ut i december. Spikarna är när någon varit dör och eldat.

För den intresserade har jag en tråd om detta timdebiteringsprojekt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har ett fritidshus i Småland på 110 kvm. I det hålls hall, kök och badrum varmt, kanske 35 kvm.

Det drog totalt 688 kWh i december, varav ca 200 kWh elbilsladdning. Ligger på 10–15 kWh/dag i december, vid extrem kyla 20. Men på övervåningen blir det minusgrader, och de ickeuppvärmda rummen på bottenvåningen kan nog också gå under nollan.

Trixar lite med luftvärmepumpen för att främst värma på natten då jag kör timpris. Värmen rör sig då mellan åtta och 15 grader, även om jag försöker hålla det över tio för att kyl/frys mår bäst av det.

[bild]
Såhär har värmekurvan sett ut i december. Spikarna är när någon varit dör och eldat.

För den intresserade har jag en tråd om detta timdebiteringsprojekt.
smart att trixa med timer, vi har inte den möjligheten på vår pump, så den går vilket såklart syns på elräkningen.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
De flesta värmepumparna har nog den möjligheten. Styr man dem med fjärrkontroll kan man normalt styra dem med en Sensibo. Men den kostar förstås i inköp den också och bygger på att man har ett wifi-nät och internetuppkoppling, vilket förstås inte alla har på landet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De flesta värmepumparna har nog den möjligheten. Styr man dem med fjärrkontroll kan man normalt styra dem med en Sensibo. Men den kostar förstås i inköp den också och bygger på att man har ett wifi-nät och internetuppkoppling, vilket förstås inte alla har på landet.
vi har inget Wi-Fi i stugan tyvärr :/
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
Mitt bidrag:

Fritidshus västkusten enkel isolering, ca 55kvm, underhållsvärme på vintern.

2021 oljefyllda elelement, mycket bök att krypa runt och ställa temp så hade nog lite extra värme på i onödan.

2022 Enbart luftvärmepump, 10 grader underhållsvärme. Är grymt nöjd! Bara att ställa upp tempen med mobilen när man åker dit.
Elelementen är nu ställda på ca 5 grader och går inte igång alls förutom om luftvärmepumpen skulle gå sönder.
 
  • Jämförelse av månatlig elförbrukning för ett fritidshus med orange för 2022 och grå för 2021 visar minskat elanvändning med luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Självfixaren skrev:
Mitt bidrag:

Fritidshus västkusten enkel isolering, ca 55kvm, underhållsvärme på vintern.

2021 oljefyllda elelement, mycket bök att krypa runt och ställa temp så hade nog lite extra värme på i onödan.

2022 Enbart luftvärmepump, 10 grader underhållsvärme. Är grymt nöjd! Bara att ställa upp tempen med mobilen när man åker dit.
Elelementen är nu ställda på ca 5 grader och går inte igång alls förutom om luftvärmepumpen skulle gå sönder.

Snyggt! Tack för bidrag!
Vi har luftvärmepump idag men en gammal variant som kan stå på 17 som lägst. Vi har en förbrukning om cirka 600-700 kwh per månad, (beror lite på hur ofta vi åker ut).

Skulle vilja byta ut lvp till en nyare men ”problemet” är att vi önskar sätta in ett nytt fönster i vardagsrummet och lvp sitter ovanför.
Innan vi gör något vill vi vara säkra på att det går att få både fönster och ny pump..
 
  • Gilla
Självfixaren
  • Laddar…
S
Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
Snyggt! Tack för bidrag!
Vi har luftvärmepump idag men en gammal variant som kan stå på 17 som lägst. Vi har en förbrukning om cirka 600-700 kwh per månad, (beror lite på hur ofta vi åker ut).

Skulle vilja byta ut lvp till en nyare men ”problemet” är att vi önskar sätta in ett nytt fönster i vardagsrummet och lvp sitter ovanför.
Innan vi gör något vill vi vara säkra på att det går att få både fönster och ny pump..
Med ny luftvärmepump (Mitsubishi AP35) så hamnar vi troligen på 4000kw per år mot tidigare 8000kw.
Besparing per är ca 8000kr vid elpris 2kr kWh, pumpen kostade ca 16.000kr så playoff på ca 2år!

Vet inte om ni har strålande utsikt över havet och därför prioriterar utsikten men vid ”vanlig utsikt” så hade jag nog anpassat fönstret efter luftvärmepumpen.

Bor du i närheten av Göteborg så kan jag privat förmedla kontakt till företaget vi anlitade, vet inte om det ses som reklam annars…?
 
Väcker denna gamla tråden eftersom jag själv är i denna situation nu. Har ett isolerat fritidshus (använt som åretruntboende tidigare) där vi sänkt temperaturen till 15 grader när vi inte är där. Huset är 75m2 med gillestuga.

Uppvärmningen är vattenburen luft/vatten bestående av en CTC EcoEl med utedelen EcoAir.

Förbrukningen har legat på runt 30kWh per dygn sen jag började mäta för några veckor sedan. Utetempen har legat runt 0 grader.

För mig känns detta lite i högsta laget. Vad tror ni?
 
  • Energimätarapp visar dygnsenergiförbrukning i kWh med toppar och dalar över tidsintervaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bubba123 skrev:
Uppvärmningen är vattenburen luft/vatten bestående av en CTC EcoEl med utedelen EcoAir.
Förbrukningen har legat på runt 30kWh per dygn sen jag började mäta för några veckor sedan. Utetempen har legat runt 0 grader. För mig känns detta lite i högsta laget. Vad tror ni?
Är det betongplatta på mark? Då kan golvvärme dra en hel del om det inte finns tillräcklig isolering under betongplattan.
Det har också betydelse hur golvvärmen är justerad. Framledningstemperaturen ska vara så läg som möjligt, dvs ventilen ska vara helt öppen i slingan som behöver mest energi.
Men 34 kWh/dygn är inte en jättehög förbrukning.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.