Hej,

Min sambo och jag köpte ett fritidshus mellan Uppsala och Stockholm och fick tillträde i sep 2021. Huset är timmerhus byggt i 2 omgångar; en äldre del som byggdes 1981 (krypgrund på 40 - 50m2) och en nyare del som byggdes 2011 (betongplatta på 50 - 60m2). Nu, när det blivit kallare känner vi av en rätt kraftig doft som sätter sig i kläderna redan en halvtimme efter att vi vistats i huset. Är vi där längre behöver vi tvätta kläderna för att få ut lukten. Jag är inte duktig på lukter men det luktar inte mögel, källare eller instängt. Det luktar också framförallt från den äldre delen av huset. Jag vill gärna höra lite om era tankar och erfarenheter kring detta.

Efter viss undersökning (googlande samt samtal med försäkringsbolaget och andra) börjar jag mer och mer tro att det kan handla om att syllarna i den äldre delen av huset impregnerats med Cuprinol när huset byggdes, vilket var vanligt med den tidens byggteknik. När dessa sen utsätts för fukt under en längre period avger de en doft som kan sätta sig i kläder, hår, möbler etc.

Besiktningsprotokollet sa att det fanns viss påbörjad mikrobiell tillväxt samt att det hade funnits förhöjda fuktvärden i krypgrunden 2021 men att detta åtgärdats av den dåvarande ägaren, dvs den vi köpte av. ”I grunden finns idag en enklare modell av avfuktare installerad för att hålla klimatet i grunden på en nivå där mikrobiella skador ej uppstår, det är viktigt att regelbundet tillse att avfuktaren fungerar tillfredsställande. I grunden noterades mikrobiell påväxt lokalt, lokala fuktfläckar vid rörgenomföringar samt fuktpåverkade syllar, dock uppmättes inga förhöjda fuktvärden.” Därutöver stod att ”Fuktkvoten i blindbotten uppmättes mellan 11-13%.”

Vid samtal med besiktningsmannen sa han att risken för vidare mögeltillväxt inte fanns men att vi skulle behöva byta till en kraftigare avfuktare (något som nu är inbokat med Anticimex till februari för en summa på mellan 40 – 45k kr).

Jag tvivlar på att ovan åtgärd kommer att få bort lukten, endast hindra vidare mögeltillväxt. Jag vill dock gärna höra era tankar kring det här. Min egna tanke härnäst vore att prata med en mer byggnadstekniskt kunnig bekant och låta honom se och lukta på huset. Visar det sig att han är säker att lukten beror på syllarna tänkte jag ta in några offerter för ett syllbyte (det är då ca 30m som behöver bytas ut - längden för den äldre delen av huset). Är han osäker tar jag kontakt med Anticimex och ber dem komma och ta prov på syllarna samt bjälklaget. (Det är förövrigt min rädsla, att det inte endast är syllarna som behöver bytas ut utan också själva golvbotten).

Jag beklagar för lång text men jag har haft ganska mycket tankar kring det här. Vilka tankar har ni om ovan? Sen kan jag även passa på att fråga om någon känner till en bra och inte alltför dyr firma som kan göra ett syllbyte i Uppsala och Stockholmsområdet?
 
Det låter inte rimligt att betala 40-45 tkr för ny avfuktare, lurendrejeri luktar det lång väg! Anticimex är ökända för att sälja på sina kunder dyra produkter! För att veta mer måste ni ta prover på väggar och golv för att hitta luktens källa. Vet ni hur väggar och golvbjälklag är uppbyggt, vilka material?
 
S StarkK skrev:
Efter viss undersökning (googlande samt samtal med försäkringsbolaget och andra) börjar jag mer och mer tro att det kan handla om att syllarna i den äldre delen av huset impregnerats med Cuprinol när huset byggdes, vilket var vanligt med den tidens byggteknik. När dessa sen utsätts för fukt under en längre period avger de en doft som kan sätta sig i kläder, hår, möbler etc.
Cuprinol är ett varumärke som fortfarande används för diverse produkter av Akzo Nobel.
Däremot så användes fram till 1977 som kallades KP Cuprinol om det är det du avser, "Medel med pentaklorfenol, koppar och ammoniak, så kallat KP-salt/KP Cuprinol, användes från 1950-talet till klorfenolförbudet 1977."
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
S StarkK skrev:
Vid samtal med besiktningsmannen sa han att risken för vidare mögeltillväxt inte fanns men att vi skulle behöva byta till en kraftigare avfuktare (något som nu är inbokat med Anticimex till februari för en summa på mellan 40 – 45k kr).
Har ni mätt relativa luftfuktigheten i grunden? Är det plastfilm på marken? Är eventuella ventiler tilltäppta?
Innan ni går vidare med ny avfuktare se till att ni har koll på statusen i grunden.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det låter inte rimligt att betala 40-45 tkr för ny avfuktare, lurendrejeri luktar det lång väg! Anticimex är ökända för att sälja på sina kunder dyra produkter! För att veta mer måste ni ta prover på väggar och golv för att hitta luktens källa. Vet ni hur väggar och golvbjälklag är uppbyggt, vilka material?
Tack för svar. Själva avfuktaren är av modell CTR 300 TT2, inklusive 1 stH omevision Pro, vilken skulle gå på ca 25 - 27k kr (minns inte exakt just nu). Resten skulle vara för arbete. Totalt skulle det landa på 41k kr efter Rot.

Det är lite det jag är inne på också, att ta prover för säkerhets skull innan pengar börjar spenderas. Jag vill minnas att Anticimex sa att de gör detta för mellan 13 - 15k kr, vilket spontant låter mycket. Därför vill jag gärna ta in någon offert till.
 
K Kane skrev:
Cuprinol är ett varumärke som fortfarande används för diverse produkter av Akzo Nobel.
Däremot så användes fram till 1977 som kallades KP Cuprinol om det är det du avser, "Medel med pentaklorfenol, koppar och ammoniak, så kallat KP-salt/KP Cuprinol, användes från 1950-talet till klorfenolförbudet 1977."
Jag vet ärligt talat inte. Är inte alls väl insatt. Det jag läst är att det tog tid att fasa ut medlet från marknaden pga lager hos olika tillverkare och det var först i början på 80-talet som dessa slutade användas helt.
 
K Kane skrev:
Har ni mätt relativa luftfuktigheten i grunden? Är det plastfilm på marken? Är eventuella ventiler tilltäppta?
Innan ni går vidare med ny avfuktare se till att ni har koll på statusen i grunden.
Just nu ska den ligga på 53%. Marken är väl inplastad och hålen tilltäppta (det är jag säker på eftersom den förre ägaren pratade just om att fuktigheten inte gick när innan han täppte till alla hål ordentligt)
 
S StarkK skrev:
Just nu ska den ligga på 53%. Marken är väl inplastad och hålen tilltäppta (det är jag säker på eftersom den förre ägaren pratade just om att fuktigheten inte gick när innan han täppte till alla hål ordentligt)
53% är bra. Fortsätt mäta innan ni släpper in Anticimex (eller någon annan) för fuktighetssänkande åtgärder.
Värsta perioden är normalt i slutet på sommaren/tidig höst.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Ta inte dit någon för 13-15 tkr, oftast sitter lukt i ytskikt eller väggar, ibland små fuktskador i golvbjälklag. Borra några provhål här och där och lukta och titta till att börja med. I gamla hus kan det vara felbyggt med tex plast i väggar och tak där man sedan kallställt huset på vintern som i längden kan skapa kondens och små fuktskador som stinker i åratal :(
 
Jag kan testa att göra något i stil som du nämner men lukten är rätt så närvarande hela tiden. Det finns delar av huset där den känns vara mer koncentrerad, framförallt från golvet i den äldre delen av huset. Jag vet inte om jag kommer kunna urskilja om den kommer från vägg- eller golvhålet men jag ska se om det finns lämpligt ställe där det går att prova. Tack för förslaget.
 
D
Jag har samma problem och jag känner mig inte särskilt hemma på att identifiera dofter. Enligt ett besiktningsprotokoll har jag ”sommarstugelukt”.

Jag har själv funderat på varför det luktar mer när det är kallt, dvs vinterhalvåret och om det kan vara nyckeln till lösning. Det kan ju vara svårt att hitta källan i vissa fall. Jag misstänker i mitt fall tjärpappen eller asfaboarden.
 
D Derbyboy skrev:
Jag har samma problem och jag känner mig inte särskilt hemma på att identifiera dofter. Enligt ett besiktningsprotokoll har jag ”sommarstugelukt”.

Jag har själv funderat på varför det luktar mer när det är kallt, dvs vinterhalvåret och om det kan vara nyckeln till lösning. Det kan ju vara svårt att hitta källan i vissa fall. Jag misstänker i mitt fall tjärpappen eller asfaboarden.
Jag är lika dålig på att urskilja smaker av vanilj, jord, läder etc i vin. Däremot kan jag skilja mellan rött och vitt :)

Skämt åsido vet jag ännu inte om det luktar mer på vintern iom att vi fick tillträde sen augusti. Det bästa kanske är att försöka förstå hur ta luktprover samt om det eventuellt går att skicka in träprover någonstans. Det som oroar mig, ju mer jag läser om det, är luktsmitta.

Vi var på husvisning 2ggr men kände inte att det luktade något speciellt. Inte heller när vi besökte säljarna efter köpet men å andra sidan var fönster/dörrar öppna då.
 
D
I mitt hus luktar det betydligt mer på vintern.

Jag läste någonstans att man kan lägga ut handdukar (tyg), stänga dörrarna till olika utrymmen och sedan ta med sig handdukarna ut eller hem och lukta och se om det skiljer sig något. Jag har inte prövat den metoden.

Förhoppningsvis är det bara syllarna som behöver bytas för dig.

Jag åtgärdade fukten i krypgrunden men det hjälpte ju (såklart) inte för lukten i bodelen. Jag har även bytta samtliga ytskikt men lukten kvarstår. Enligt uppgift från den som byggt huset så har inga kemikalier använts för att impregnera syllarna. I mitt fall handlar det nog om att lära sig att leva med defekten.

Fram tills jag fullt ut har förlikats med den insikten testar jag lite olika åtgärder. Nästa åtgärd är att skapa undertryck i krypgrunden så att luften dras från bodelen till krypgrunden istället för som idag från krypgrunden till bodelen. Jag vet inte riktigt om jag tror på att det är lösningen.
 
D Derbyboy skrev:
I mitt hus luktar det betydligt mer på vintern.

Jag läste någonstans att man kan lägga ut handdukar (tyg), stänga dörrarna till olika utrymmen och sedan ta med sig handdukarna ut eller hem och lukta och se om det skiljer sig något. Jag har inte prövat den metoden.

Förhoppningsvis är det bara syllarna som behöver bytas för dig.

Jag åtgärdade fukten i krypgrunden men det hjälpte ju (såklart) inte för lukten i bodelen. Jag har även bytta samtliga ytskikt men lukten kvarstår. Enligt uppgift från den som byggt huset så har inga kemikalier använts för att impregnera syllarna. I mitt fall handlar det nog om att lära sig att leva med defekten.

Fram tills jag fullt ut har förlikats med den insikten testar jag lite olika åtgärder. Nästa åtgärd är att skapa undertryck i krypgrunden så att luften dras från bodelen till krypgrunden istället för som idag från krypgrunden till bodelen. Jag vet inte riktigt om jag tror på att det är lösningen.
D Derbyboy skrev:
I mitt hus luktar det betydligt mer på vintern.

Jag läste någonstans att man kan lägga ut handdukar (tyg), stänga dörrarna till olika utrymmen och sedan ta med sig handdukarna ut eller hem och lukta och se om det skiljer sig något. Jag har inte prövat den metoden.

Förhoppningsvis är det bara syllarna som behöver bytas för dig.

Jag åtgärdade fukten i krypgrunden men det hjälpte ju (såklart) inte för lukten i bodelen. Jag har även bytta samtliga ytskikt men lukten kvarstår. Enligt uppgift från den som byggt huset så har inga kemikalier använts för att impregnera syllarna. I mitt fall handlar det nog om att lära sig att leva med defekten.

Fram tills jag fullt ut har förlikats med den insikten testar jag lite olika åtgärder. Nästa åtgärd är att skapa undertryck i krypgrunden så att luften dras från bodelen till krypgrunden istället för som idag från krypgrunden till bodelen. Jag vet inte riktigt om jag tror på att det är lösningen.
Prova handduksmetoden. Min sambo noterade att kläder som hängt i garderoben i den andra delen av huset, dvs den som tillbyggdes 2011 inte verkar lukta.

Gällande din tanke om undertryck låter det inte orimligt. Jag tycker mig känna att lukten går uppåt, från krypgrunden, dvs den gamla delen av huset, framförallt där golvet och väggen möts.

Oavsett är det väldigt irriterande. Vi kom hem till lägenheten kl18 idag, jag duschade för ca 1h sen och tycker mig fortfarande känna av lukten. Vet inte om jag inbillar mig eller om lukten kanske satt sig även i näshåren? :) Lite absurt är det...
 
D Derbyboy skrev:
Jag har samma problem och jag känner mig inte särskilt hemma på att identifiera dofter. Enligt ett besiktningsprotokoll har jag ”sommarstugelukt”.

Jag har själv funderat på varför det luktar mer när det är kallt, dvs vinterhalvåret och om det kan vara nyckeln till lösning. Det kan ju vara svårt att hitta källan i vissa fall. Jag misstänker i mitt fall tjärpappen eller asfaboarden.
Förresten, har du funderat på att prova en ozongenerator? Problemet är dock att den tar bort lukten men inte rotorsaken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.