Hej alla!

För ett par år sedan köpte jag ett hus i Skåne som jag använder som fritidshus. Huset är byggt sent 1800-tal men har under åren renoverats i flera etapper (i linje med olika riders stilideal!). Har hittat en gammal bild på hur huset såg ut (huset i mitten av bilden) - skulle tro att den är från första delen av 1900-talet:

Svartvit historisk bild av ett hus omgivet av andra byggnader i ett kvarter från tidigt 1900-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har innefattat allt från att ta bort eller klä in snickarglädje, inbäddning med glasfiberväv, putsning och senare inklädning av huset med mexitegel. I grunden tycker jag dock att huset är väldigt fint - och jag har gjort det till mitt ”livsprojekt” och jag har börjat att ”klä av huset” i syfte att återställa den gamla charmen (men jag har inte bundit mig helt till att allt ska bli ”original”). Min plan är att bryta ner arbetet i mindre delar och ta em sak i taget. Så småningom kommer jag (kanske) ha kommit igenom huset.

Först året gick åt till att renovera insidan så att huset blev beboligt (och kändes ok). Andra året byggde jag en veranda mot trädgården (som vi kommit att använda mycket).
Vithusets hörna med vita fönster och en vit inglasad veranda, omgiven av blommande buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det kommande årets projekt är att fixa till entrén (och kanske fasaden mot gaten) och det är här jag skulle behöva goda råd. Jag har öppnat upp för att kunna passa in en par dörr mot gatan.
Delvis renoverad dörröppning i hemmiljö med synliga elledningar och en uppsättning skor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I samband med det har jag även tagit bort en del mexitegel och frilagt original fasaden. Det verkar som att stommen består av tegel (slaggtegel?) och att det på denna är fäst luggande ytterpanel (25mm tjock pärlspont). Det finns en del murkna panelbrädor (det fanns antagligen en anledning till att huset kläddes in i mexitegel).

Äldre vitmålad pärlspontfasad med flagnande färg och synligt underliggande tegel samt trästruktur, symboliserar renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en gammal husvägg där mexitegel har tagits bort för att avslöja underliggande murken träpanel och tegelstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker mig att jag ska försöka hyvla upp ny pärlspont med samma profil och dimensioner som den ursprunglig. Antingen kan jag sedan byta hela panelen alternativt de murkna plankorna. Tar gärna emot råd kring vad som är bäst. Även hur jag ska fästa panelen mot fasaden - den sitter dikt an utan luftspalt. Har inte heller sett några spikreglar. Hur gjorde man detta förr. Har även sett att panelen är spikad mot dörrkarmen (på ytterdörren).

Renoveringsprojekt där murkna träpaneler och mexitegel tas bort från ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I och med att jag ska sätta in en ny dörr funderar jag på om jag ska göra på samma sätt eller flytta ut dörren så den kommer i liv med fasaden/panelen (vilket jag egentligen tycker blir finast). Tar gärna emot råd på detta också.

När dörren och fasaden är klar kommer jag försöka mig på att bygga en ny veranda - vacklar mellan en öppen och en glasveranda. På bilden jag bifogat ovan verkar det ursprungligen varit en öppen veranda, men många av husen i kvarteret har glasverandor (så det kan ju också vara fint).

Fönster på gammalt hus med vit pärlspontfasad och gröna växter framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Puuhh - hoppas nu ursäktar den långa utläggningen, men jag hade hoppats att jag på detta sätt kan få tips på hur jag sk göra detta.
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Intressant med gamla hus!

Det är tänkbart att det var ett renodlat stenhus från början, och att den liggande pärlspontpanelen är en första justering av fasaden.

Jag hade livat dörren med fasaden, oavsett fasadlösning.
 
Fasadrenoveringen fortskrider - har tillbringar lite tid med att plocka ner mexiteglet, skrapa den gamla panelen, börjat reparera skadad panel med ny upphyvlad med samma profil. Visade sig att ganska mycket var intakt. Huset verkar ursprungligen varit i enkel Schwizerstil med ornamentering runt om huset.

En fråga som jag nu funderar på och hoppas någon här skulle kunna ge mig lite råd kring är hur jag ska göra med gavelpanelen. Bifogar en bild som visar hur den ser ut. Panelen är hyvlad och runt 19 - 20 cm bred och 23 mm tjock. Dessvärre har det ursprungliga avslutet (spetsar) huggits av när huset kläddes in i mexitegel. Jag skulle vilja återställa den ursprungliga stilen och funderar på att byta panelen mot hyvlad panel i samma dimension som tidigare. Vet någon ett bra hyvleri som skulle kunna ta fram sådan? Ett alternativ skulle kunna vara att plocka ner panelen, renovera den, och flytta den så att jag kan återanvända så mycket som möjligt av planen. Skulle då behöva komplettera med kanske 30% ny panel. Synpunkter på hur ni tycker jag bör göra mottages tacksamt!
 
  • Renoveringsarbete på fasad med delvis borttaget mexitegel och upphyvlad träpanel, person och hund intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverat hus med ny panel och en hund framför fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Beroende på hur hår panelen är spikad kan den gå snabbt och enkelt att ta loss och flytta eller så kan det vara omöjligt att få loss den hel.

Jag skulle hyvla ny i samma profil och byta. Det skall ändå vara mycket nytt kring fönstren. Eller bara acceptera att taggarna är borta.
 
Två alt att spara panelen, om den går att få loss utan att ta skada:
1) Sidosteppa brädorna ett hack så längden räcker till att såga till spetsar nertill.
2) Flytta ner dem så mkt att det räcker till spetsarna och fyll på med liggande panel upp mot taket, eller skarva dem allihopa om liggande panel inte passar. Under takutsprånget bör det inte synas så mkt och inte heller utsättas nämnvärt för det klassiska skånska slagregnet.

Lappa i med brädbitar om det blir små luckor runt ev utsågningar för fönsteröppningarna. Kanske det döljs av fönsterfodren, och om inte så gör det inget. Lappade hus visar att de är gamla och ger karaktär. Ett gott hantverk med snedsågade och täta skarvar som fuktskyddats med linolja eller tjära vid uppsättningen står sig fint.

Spetsarna gör världens skillnad för husets utseende. Utan ser det ut som vilken trist stillös modern dussinlåda som helst.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Två alt att spara panelen, om den går att få loss utan att ta skada:
1) Sidosteppa brädorna ett hack så längden räcker till att såga till spetsar nertill.
2) Flytta ner dem så mkt att det räcker till spetsarna och fyll på med liggande panel upp mot taket, eller skarva dem allihopa om liggande panel inte passar. Under takutsprånget bör det inte synas så mkt och inte heller utsättas nämnvärt för det klassiska skånska

Lappa i med brädbitar om det blir små luckor runt ev utsågningar för fönsteröppningarna. Kanske det döljs av fönsterfodren, och om inte så gör det inget. Lappade hus visar att de är gamla och ger karaktär. Ett gott hantverk med snedsågade och täta skarvar som fuktskyddats med linolja eller tjära vid uppsättningen står sig fint.

Spetsarna gör världens skillnad för husets utseende. Utan ser det ut som vilken trist stillös modern dussinlåda som helst.
Resonerar på samma sätt - vill gärna behålla den ursprungliga ornamenteringen med spetsarna. Tror det kommer göra väldigt stor skillnad för intrycket. Ska pröva reparera och lappa panelen samt komplettera med ny där det behövs. Vill gärna återanvända så mycket som möjligt av originalpanelen. Den har ju ändå suttit där i snart 140 år - känns som helgerån att byta ut den om det inte behövs.

Dock kommer jag behöva ny lockpanel. Det verkar som den som satt där tidigare var ca 45mm bred. Någon som vet vilken profil (om någon) som var vanlig i skåne i slutet av 1800-talet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.