vi kommer att ha tre eldstäder med kasetter (ev. byts en till kamin).
Den första kasetten ligger på entreplan, den andra 72 cm upp på ett etage och den tredje på vindsplan. Samtliga ligger i linje ovanför varandra, så de är tänkt att gå i samma skorsten.

Som jag förstår finns det kanske tre sätt;
1. Murad skorsten
2. Modulskorsten av stål
3. Modulskorsten av stenmaterial

Vilka sätt kan vi använda oss av?

Förslag på fabrikat?

Hur ser priserna ut?

Har sett att det finns SEM-skorstenar, bla hos Scheidel med plats för två kanaler, men om man vill ha tre då, finns det också?

Eller är det smartast att använda en med två kanaler från eldstäderna längst ned och använda modulskorsten av rör för eldstaden på vindsplan?

Känns som om vi måste bygga för rören från bottenplan, inte så snyggt med två snyliga rör... Enklast att mura runt själva kasetten och regla med trä och gips därovan? Sedan sätta nät och putsa?

Tacksam för alla råd!
 
Schiedel har skorstenar med upp till fyra pipor. Jag har själv en sådan. Kommer inte exakt ihåg pris men ca 30.000:-. Jag är själv väldigt nöjd, den känns säker.

Du skall väl inte regla med trä ovanför eldstaden??? Du borde väl mura...
 
Kör med Schiedels model M58 och fyra pipor, 3x150 och 1x130.

Man kan stoppa i så många pipor som det får plats, dock så faller intyget om man inte följer måttangivelser. Med det är skit samma för den blir bara som en vanlig skorsten och kräver då dessa mått till brännbart.

Man murar lätt 5 meter på en dag, är man flera så fixar man säkert 9 meter under samma dag. Jag gav 35.000 för allt material. (9 meter)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.