H Haladria skrev:
Det är vinter så kan inte vara nymålat, hur kom det sig att ni inte såg något tidigare i somras?
Huset målades i september, vi flyttade in i mitten på oktober och jag ska erkänna att jag inte tänkte på hur fasaden såg ut då...det var så jäkla mycket annat i huvudet då.
 
jag målade mitt förråd med Byggmax fasadfärg, den ser likadan ut. Nästa gång blir det demideck.
 
Samma företag som byggde detta hus håller på att bygga ett annat hus i samma område, där är fasaden bara grundmålad från fabrik än så länge och jag tycker att det ser likadant ut ungefär som vår fasad. Bifogar en halvkass bild.
 
  • Vit husvägg med ett fönster, byggmaterial staplade framför huset, snötäckt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Generellt tycker jag att matt fasadfärg har lättare för att lysa igenom och samlta på sig smuts och damm som gör att det ofta ser skitigare ut.
 
M minitoy skrev:
Jag tycker det ser ut att vara
A: För dåligt målat, man har snålat med färg

Alt

B: Påväxt av något organiskt

Ser det likadant ut överallt eller är det bara den här delen på huset som ser ut såhär?
Det ser likadant över i princip hela fasaden. Även på carporten ser det likadant ut.
 
  • Gilla
minitoy
  • Laddar…
Jag tycker att det är svårt att bedöma en målad träfasad på vintern när det är kallt. Det blir gärna rimfrost på färgen och sedan kan spikläkt/reglar och även spikar göra att fasaden ser konstig ut och till och med ser skitig ut. Det kan mycket väl vara så att det är dåligt målat och/eller vara algpåväxt på fasaden, men jag skulle vänta tills det är stadigvarande plusgrader, säg 5-10 grader, innan man drar slutsatser.
 
Som ts antyder så har de kanske missat färdigstrykningarna?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ser helt klart ut som att det är antingen för snålt/få lager täckfärg målat, alternativt att det inte är täckmålat över huvud taget.
 
Ser väl inte färdigmålat ut om man kikar på andra bilden, panelbrädan till vänster? Svårt på bild, men tycker det ser ut som efter en eller max två strykningar.
 
Tack för alla svar, det uppskattas. Jag ska kontakta entreprenören inom kort så får vi se vad dom har att säga om det hela.
 
  • Gilla
minitoy
  • Laddar…
Offtopic

Vad är det för huv som täcker friskluftventilen?
 
A Agi skrev:
Offtopic

Vad är det för huv som täcker friskluftventilen?
Hmm, ingen aning, ska det inte se ut sådär menar du? Det kommer in gott om luft genom ventilerna iaf. OVK är utförd och godkänd också.
 
S Shuffe skrev:
Hmm, ingen aning, ska det inte se ut sådär menar du? Det kommer in gott om luft genom ventilerna iaf. OVK är utförd och godkänd också.
Det är inget konstigt mest nyfiken för att det kan blåsa gansla friskt hos mig och då kan sådan vara gött
 
A Agi skrev:
Det är inget konstigt mest nyfiken för att det kan blåsa gansla friskt hos mig och då kan sådan vara gött
Ser även bättre ut än galler ventil tycker jag
 
A Agi skrev:
Det är inget konstigt mest nyfiken för att det kan blåsa gansla friskt hos mig och då kan sådan vara gött
Aha, Flexit Aero heter modellen har jag för mig.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.