Hej,
Om någon är intresserad av att dyka ner i min vision av framtida lägenhet är jag tacksam för hjälpen. Jag skulle vilja göra om denna lägenhet enligt nedan:
Ritning av en lägenhetsplan med vardagsrum, två sovrum, kök, och en WC/dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning av en lägenhet med markerade områden för kök, badrum och WC, samt potentiella vattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatten är framdraget på två ställen och min förhoppning är att man kan ta vatten från det lilla badrummet till det nya köket. Jag hoppas även kunna dra vatten till det nya badrummet från det gamla köket. Men kan jag dra fram avlopp till det nya stora badrummet? Hur är det med ventilation, kan det bli ett problem? Jag förstår att tillstånd behövs från förening och en hel del andra grejer. I detta skede är jag mest intresserad av om det går att genomföra. Just dra avlopp och vatten kommer vi behöva ta in hjälp för, snickerier, el och badrum kan vi göra mycket själva med.
 
Det största bekymret är att få till imkanalen (frånluft från köksfläkten/köket).
Med tanke på hur två av väggarna vid spisen ser ut så går det troligen en murstock där med alla imkanaler.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det största bekymret är att få till imkanalen (frånluft från köksfläkten/köket).
Med tanke på hur två av väggarna vid spisen ser ut så går det troligen en murstock där med alla imkanaler.
Löser inte kolfilter det problemet?
 
S sudden_1 skrev:
Löser inte kolfilter det problemet?
Nej. Det måste alltid finnas en imkanal i köket. Du får nedslag på nästa OVK om du inte löser den delen.
 
Ett annat tänkbart problem är avloppsdimension. Om du tänker koppla badrummet till nuvarande köksavlopp. Köket har en anslutning på 50 - 75mm. Men toan behöver 110. Troligen är stamledningarna 110 även från köket, men det bör kontrolleras.
 
Om inte läget är fantastiskt känns det som en bättre ide att köpa en annan lägenhet... Det där är sjukt mycket ingrepp.
Styrelsen lär inte heller bevilja att du pular med el och badrum själv.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Ja det ser ut som en väldigt stor ombyggnad. Det kommer att bli väldigt dyrt. Utan att det tillför någon uppenbart värdehöjande faktor. Den här typen av ombyggnader brukar oftare handla om att tillföra ett sovrum till eller liknande. Så att man sälja en tvåa som trea, det kan höja värdet i paritet med kostnaden för ombyggnaden.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nej, det måste alltid finnas en imkanal (frånluft) från ett kök för att ta hand om vattenånga, detta oberoende om du har kolfilterfläkt eller inte.

Den frånluftskanal som börjar närmast spisen/hällen benämns alltid som imkanal.

En imkanal ska även vara brandisolerad så fort den lämnar det rum där den börjar. Om imkanalen betjänar flera lägenheter/brandceller så ska hela imkanalen brandisoleras (även den biten i egna köket).
Det är BBRen kapitel 5 som styr brandisoleringen.

Imkanalen och frånluftskanaler från tex badrum ingår i OVKn som utförs regelbundet i lägenheter (x antal års mellanrum).


https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS
Det måste också finnas tilluft i det nya sovrummet. Beroende på huskonstruktion kan det vara mer eller mindre lätt att ordna.
 
Alltid denna strävan efter öppen planlösning och köks-ö! Det brukar inte passa in i en pyttelägenhet.
Jag håller med föregående talare, det är bättre att leta efter en annan lägenhet än att förstöra denna.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Alltid denna strävan efter öppen planlösning och köks-ö! Det brukar inte passa in i en pyttelägenhet.
Jag håller med föregående talare, det är bättre att leta efter en annan lägenhet än att förstöra denna.
Det var inte det jag frågade. Uppskattar din fina tanke men lägenheten är på 90 kvadrat och vi tycker att ett litet badrum är för litet i förhållande till dess storlek.
 
  • Gilla
Brandenburg
  • Laddar…
Det är nog ingen här som kan svara på om det är möjligt. Du har en mäklarritning som underlag och inget mer.

Det kan gå att göra (som en konstruktör en gång sade till min man och mig: nästan allt går att göra om man bara betalar tillräckligt mycket - vi förstod vad han menade och valde en annan lösning) och bostadsrättsföreningen kanske dessutom kommer låta er att göra det. (Det kan säkert diskuteras om styrelsen har rätt att neka er detta om ni visar att det går, men det kan bli en lång kamp om de är negativa.) I en annan tråd togs det upp att en till toalett skulle kunna påverka andelstal o.d. med tanke på kommande stambyten; i detta fall tillför ni ett till badrum som kan driva kostnader för föreningen. Mycket att tänka på, och troligen en lång och dyr väg framåt. Men kanske värt det för er?

Personligen tycker jag att det är synd att så många ombyggnationer inte tar hänsyn till arkitektoniska värden, men å andra sidan tyder ritningen på att lägenheten redan har byggts om några gånger och det kanske därmed inte finns så mycket värt att spara av ursprungliga material.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.