Hej! Vi har skaffat oss ett tvåvåningshus med en suterrängkällare upprest 1917 som har varit med om ett antal utbyggnader. Det finns mycket att göra och den första större "renoveringen" vi tänkt oss är elinstallationen. Försöker nu skaffa så mycket kunskap som möjligt själv, dels för att lättare kunna ta in offerter men också för att jag gillar att lära mig.

Elmätaren sitter installerad inomhus, på en av de "gamla" husväggarna. Vidare finns ett större proppskåp längre in i källaren, en nyare installation (normcentral?) till luft-vatten-värmepump/varmvattenberedare. Utöver det har jag hittat en liten rad proppar på övervåningen (i en garderob) och så sitter tre proppar i garaget.

Det är blandat jordat och ojordat. Jord har jag hittat i nya utrymmen, i det renoverade köket, i tvättstugan där innerdelen till LVVPn sitter.

Använder säkert fel ord på saker, men är öppen för en vänlig rättelse. ;)

Mina första funderingar:
1. Förteckningen till proppskåpet i källaren samt på övervåningen är rörigt och det står överskrivet o överstruket. Vad är "rätt" sätt för att undersöka vad som går var? Ta ut en propp och gå runt o mäta?
2. Har läst någonstans att tre rader med proppar innebär tre faser. Proppskåpet på övervåningen har bara en rad, är det troligt att det bara är draget en fas upp dit? Är det även ett vanligt förfarande att dra el från källaren till övervåning och inte ha någon samling proppar på första våningen?
3. Spontant har jag tänkt skåpen ska bytas ut till en ny större normcentral, men läste här någonstans om att det per automatik inte behövde vara dåligt med äldre modell, kan en göra någon bedömning utifrån bilder på utsidan eller behöver elektriker öppna för att kolla läget för att avgöra?
4. Jag skulle gärna vilja få koll på förbrukningen av LVVP, för att få ett hum om vad resterande drar, tror ni det skulle vara möjligt att få in en Shelly 3EM eller liknande någonstans? I källaren, går den svarta kabeln till höger i bild från det "lilla" skåpet in till LVVP-skåpet.
5. I källaren finns en duschkabin, i taket av denna längs väggen går en skena med kabel till bastun (och matkällare), går det för lekman att "se" om den kabeln som går i skenan är godkänd för våtrumsinstallation?
 
  • Gammalt proppskåp med keramiska säkringar och överstrukna etiketter på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett äldre proppskåp med tre säkringar och en etikett som visar "25 A SEF 500 V".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Proppskåp med säkringar och etiketter för olika elinstallationer i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre proppskåp med sex keramiska säkringar inuti ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt proppskåp i garderob med säkringar och Eljo Trend-tidsströmbrytare, omgivet av kartonger med reservsäkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Proppskåpet med bara en rad är med största sannolikhet också trefas. Troligen sitter propparna parvis så första och andra är en fas, tredje och fjärde nästa fas, osv.
 
tommib
Den där fjärde bilden, är det exponerad metall man ser på propphuvarna? I så fall är det direkt livsfarligt och bör åtgärdas snarast genom att byta till hela huvar. Bryt strömmen först.

Ang rätt metod för att reda ut vad som går vart så är det proppbingo som gäller, det finns ingen genväg. Du kan också följa kablarna hela vägen från start till mål men det är oftast lite svårare. Ett tips är att stänga av allt och sedan sätta i en propp i taget, med lampor i samtliga uttag du kan hitta. Det är lättare att se att det tändes än att det slocknade. Tänd alla taklampor innan du börjar.
 
Kabeldragningen från centralen i den första bilden är inte vacker
Verkar vara som att det är kompletteringar som är gjorda i efterhand
Har du en gruppförteckning (Även om den är rörig så hoppas jag att du kan se vilka grupper som är trefas.
Ett sätt att kolla är att skruva ut alla säkringar. Sen skruvar du in en grupp i taget och kollar vad som blir spänningssatt.
Tyväär så är du tvungen att kolla alla uttag i hela huset eftersom man kan inte vara säker på att en grupp matar fler a anslutningspunkter.
Kan du göra detta innan du tar in en elektriker så kommer du att spara pengar
 
tommib
Ja, en annan sak som spar pengar är att du om du följer alla grupper kommer kunna misstänka om det finns dolda kopplingsdosor och du kommer förstå var du ska plocka undan för elektrikern så att hen kommer åt. Allt sånt får du göra själv och det spar både tid och irritation för elektrikern om du kartlagt anläggningen så gott det går.
 
Oavsett om du tänker byta central eller inte så bör du ta in en elektriker för att montera en jordfelsbrytare. Det är den överlägset största säkerhetsåtgärd du kan göra på din elanläggning.
 
tommib tommib skrev:
Den där fjärde bilden, är det exponerad metall man ser på propphuvarna? I så fall är det direkt livsfarligt och bör åtgärdas snarast genom att byta till hela huvar. Bryt strömmen först.

Ang rätt metod för att reda ut vad som går vart så är det proppbingo som gäller, det finns ingen genväg. Du kan också följa kablarna hela vägen från start till mål men det är oftast lite svårare. Ett tips är att stänga av allt och sedan sätta i en propp i taget, med lampor i samtliga uttag du kan hitta. Det är lättare att se att det tändes än att det slocknade. Tänd alla taklampor innan du börjar.

Det är nog bara äldre propphuvar gjorde av glas (tror jag) som är rätt ovanliga :geek:
 
useless useless skrev:
Proppskåpet med bara en rad är med största sannolikhet också trefas. Troligen sitter propparna parvis så första och andra är en fas, tredje och fjärde nästa fas, osv.
Aha, det låter logiskt!

tommib tommib skrev:
Den där fjärde bilden, är det exponerad metall man ser på propphuvarna?
G GoGetLost skrev:
Det är nog bara äldre propphuvar gjorde av glas (tror jag) som är rätt ovanliga :geek:
Det stämmer, det är glas. Hade aldrig tidigare sett den modellen och trodde till min fasa först att metallen var helt exponerad.

tommib tommib skrev:
proppbingo
U Uffe A skrev:
skruva ut alla säkringar
Okej! Får planera in detta en ledig dag då mao. Finns det må hända något format som elektriker gärna får sån här kartläggning i?

tommib tommib skrev:
Ja, en annan sak som spar pengar är att du om du följer alla grupper kommer kunna misstänka om det finns dolda kopplingsdosor och du kommer förstå var du ska plocka undan för elektrikern så att hen kommer åt.
Tänker jag rätt om det är bäst att göra detta genom att skruva ur alla proppar utom en grupp och följa kabel med någon spänningsmätare? Har bara en sån där penna, vet inte hur djupt den känner av. Vad rekommenderas annars för verktyg/tillvägagångssätt? Kablar som går mellan olika våningar måste jag väl chansa lite o mäta var det kan tänkas komma upp någonstans?

zarkov zarkov skrev:
Oavsett om du tänker byta central eller inte så bör du ta in en elektriker för att montera en jordfelsbrytare.
Absolut, det måste installeras minst en!
 
Skaffa en spänningsprovare som du kan kolla väggutagen med (Biltema har en prisvärd som passar di för ca tre hundralappar
Kolla alla vägguttag i hela huset
Lita inte på att just den gruppen bara matar ett enda rum
Belysningen kollar du med strömbrytaren
Även här gäller att du kollar allt
Gör anteckningar om vad grupperna matar så underlättar du för honom
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.