Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu med ren elbil är behovet att ladda hos vänner mycket mindre. Allt inom 10–15 mil enkel resa är en ickefråga.
Första generationens elbilar som börjar bli billiga som beg nu har ju ofta bara en range på ~15 mil. Det är framförallt de jag tror kommer behöva ladda även för kortare besök. Men 20kWh kostar ju inte så mycket att fylla upp så det är nog oftast en ickefråga.

Det som skulle sticka i ögonen är väl om någon vän som kör Tesla laddar fullt fast hen inte behöver, inte om någon som köpt en gammal leaf tankar i 15kWh för att komma hem.

Ett tanke vore en app som integrerar mot bilen, kollar GPS och automatiskt när bilen laddas "borta" frågar om man vill swisha en vän för den el man fyllt i... :)
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Lite kul att läsa hur ni med möjlighet att ladda gästers elbilar tänker. Bor själv i lgh och kommer någon på besök hit är det oftast via promenad eller T-bana. Har dock ett dåligt samvete när det gäller hur mycket bensin man eldat upp genom åren så nu är det en e85 konverterad gammal Saab som gäller. Behöver bil men kan inte köpa elbil då det helt enkelt inte finns laddmöjlighet på min parkering, inte ens ett uttag för kupé/motorvärmare som det fanns förr (obs, ingen brandfackla om vad som orsakar förhöjda temperaturer på jorden, det finns säkert andra trådar för det). Om jag hade kunnat så hade jag självklart bjudit på laddning av kära gästers elbilar. Helt enkelt av miljöskäl. Och därför att jag inte vill vara en snåljåp, det handlar inte om principen utan att kan man hjälpa till så gör man det
 
S sinuslinus skrev:
[länk]
Ja sanningen är jag mycket väl medveten om. Vad Garm71 menade förstod jag inte.

För att vara on topic: Man frågar väl inte om el om man har så man klarar sig. Har man begått ett misstag med laddningen och har problem så Ber man om hjälp men erbjuder givetvis också ersättning.

Det konstiga är ju när folk vägrar trotts att man erbjuder pengar. Uttagen håller dessutom också. Speciellt hos folk som inte använder dem själva till att ladda.
 
S slurppe99 skrev:
Eller så kan man vända sig till att de som brukar elbilar är snåla.

Då de köper en överdrivet dyr elbil. Eller har dem som förmånsbil. Där de gladeligen berättar att de kostar ca 2.30 milen. Eller har rabatterat pris på jobbet inkl p-plats. Där vi skattebetalare betalar deras gratisplatser från kommunen. Men att det är otroligt dyrt att ladda på elstationer. Så de anser sig inte ha råd att tanka där och göra långresor. Men så finns det ju "vänner" där man kan ladda istället.

För att gasa med dem vill man inte göra för då brukar man för mycket el. Om inte ngn vill vissa hur snabb sin elbil är. Däremot att inte gasa och gärna ligga under hastighetsgränser för att spara på elen. Att sedan be sina "vänner" använda mössa och vantar i bilen för att spara på elen är däremot snålt. Du förstår att jag inte är så mycket för elbilar. Eller som någon sa. Låt en BMW få drivlinan från Tesla så kanske det blir något.
Visst finns det kanske såna personer också men för mig handlar det inte om att det är dyrt att ladda på snabbstationer utan om hur krångligt det är (ofta som de inte fungerar) och hur lång tid det ändå tar. Så valet är mellan att åka en timme tidigare och sitta på en laddstation och rulla tummarna eller umgås med vänner istället eftersom de låtit mig ladda hos dem.

Nu har det bara hänt en gång att jag behövt ladda hemma hos någon eftersom det tog mer än 50% av batteriet enkel resa. Har jag batteri nog att ta mig hem så laddar jag hellre hemma eftersom det är så mycket smidigare med laddbox än via eluttag. Dessutom får jag fin statistik på min förbrukning när jag laddar hemma.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad säger ni om polaren med förbränningsbil vill plugga in motor- och kupévärmare under besöket?
Får jag bessök när det är kallt så erbjuder jag dem naturligtvis att få göra det likväl som att jag får göra det hos dem. Det drar ju inte alls lika mycket som att ladda en bil så det går väl knappast jämföra och jag har ju knappast min egen bil på värmning då
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Du har ingen laddbox antar jag? Dina gäster laddar alltså bara 2.4 kW per timme. Stoppar dina andra gäster in sin bil med kupe- och motorvärmare så "stjäl" väl de lika mycket ström? ;)
Knappast. Motor+kupévärmare drar inte lika mycket såvida man inte har en kupévärmare som drar 2000w men det är nog inte så vanligt här i Jämtland ens
 
@
J Jamtstårsa skrev:
Knappast. Motor+kupévärmare drar inte lika mycket såvida man inte har en kupévärmare som drar 2000w men det är nog inte så vanligt här i Jämtland ens
En motorvärmare är på 550 w och en vanlig defa kupévärmare är på 1900-2100 w.....
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
Fairlane
@ @ndreas skrev:
En motorvärmare är på 550 w och en vanlig defa kupévärmare är på 1900-2100 w.....
Nja, Defas största värmare ligger på 1900 W vid -25 grader och mindre finns ju också.
Själv kör jag sällan värmaren på max, kör hellre lite längre på lägre effekt eftersom det värmer motorn bättre och ändå räcker till.
Den kanske den står på 2 timmar då, mot gästernas laddning av bilen som ligger på längre.

Dock, så skullle jag inte tveka att låta folk ladda hos mig, men be de ställa ner till 6A för att vara säker på att grejerna håller och ingen säkring går.
 
H Hallerudsbo skrev:
har även en som laddar bilen på jobbet och använder den hemma med att köra in ström på systemet i huset, för att dagen efter köra med nästan tomt batteri till jobbet för att ladda upp igen.
Verkligen? Vad är det för bil som klarar det? Och framför allt, hur lyckas han mata huset med enfas?
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
En motorvärmare är på 550 w och en vanlig defa kupévärmare är på 1900-2100 w.....
ja ska man ha det värsta så men en vanlig kupévärmare är valbar 600-1200 w. och det räcker mer än väl Motorvärmare på 4-600 w och man kör det knappast flera timmar. Själv hade jag uttag där det gick starta 3 timmar innan jag skulle ha bilen. Nu har jag trådlöst uttag i garaget så jag startar en halvtimme-timme innan beroende på hur kallt det är. Ibland kanske bara en kvart
 
H
A aiskylos2 skrev:
Verkligen? Vad är det för bil som klarar det? Och framför allt, hur lyckas han mata huset med enfas?
kan läsa mer om hur det fungerar.
Norge ligger längre fram med att bygga ut laddning och är en del i Norge som har smart laddare där.

https://www.byggahus.se/forse-huset-med-strom-via-elbilen

om jag inte minns helt fel har Nissan starta ett prosjekt i Norge med en flygplats.
Om du parkerar under lång tid så får du ladda gratis.
Flygplatsen kommer då använda bilen som ström källa till div.
När strömmen är dyr så använder dom från bilarna, och när den är billig så laddar dom bilarna.

Vet inte hur det fungerar eller om det ens kommer fungera.
Men tror det var Nissan som höll på.
 
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Rekomnedera bärbart solcellsbatteri. Finns på Lazada.com 3 KGh som räcker till laddning. Köper man via dem så kostar det kanske 5000. Laddas hemma via eluttag el bilens uttag eller uppfällbart soceller. Alibaba.com har 500w för 2700. Här i Sverige lägger de på 10.000 skr så det ska man inte köpa här! Köp lås till ditt uttag el. nåt annat!
 
Fairlane
Varför rekommendera att någon köper hem något med tveksam säkerhet. Ofta kommer mina gäster på middag, dvs när det är mörkt så solladdare är rätt meningslöst.

Är det så himla svårt att säga nej, så att man måste komma med sådana saker?
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför rekommendera att någon köper hem något med tveksam säkerhet. Ofta kommer mina gäster på middag, dvs när det är mörkt så solladdare är rätt meningslöst.

Är det så himla svårt att säga nej, så att man måste komma med sådana saker?
Det är inte svårt att säga nej men det ser ut att vara svårare att ta ett nej.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Men tror det var Nissan som höll på.
Det finns två bilar på marknaden med den tekniken, bägge matar ut enfas. Inte så lätt att koppla in till huset. det du hänvisar till är test och prototyper.

Du har dragit en ren skröna med andra ord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.