Skulle precis till å hänga upp en 55 tums tv, vikt 15 kg på ett väggfäste av modell normal (dvs. Ingen tilt/ledfunktion) i betong. Lyckades borra 3 stycken 10mm 6cm djupa hål till dom medföljande pluggarna men på det fjärde hålet träffade jag armeringsjärn. Tvärstopp oavsett vilken borr jag än körde med.

Drog fast fästet med tre bultar (högst upp till vänster är den som saknas) och vad jag kan känna så sitter väggfästet som gjutet. Hängde även på tvn och det verkar sitta där.

Men nojjar mig lite över att tvn ska lossna, bör detta hålla eller ska jag plocka ner fästet och prova borra ett till hål bredvid? Om jag gör detta borde jag då byta plugg o skruv på de övriga i och med att de är "använda" dvs. Åtdragna en gång?

Tacksam för alla svar! Fästet är designat för att hålla 40kg om det är av något intresse
 

Bästa svaret

Sluta noja ;)

så länge du fick lite moment på åtdragningen (motstånd) så lär de sitta som berget. Belastningen är ju dessutom lodrät, dvs inte ”ut från” väggen.
Du hade nog klarat dig på 2 skruvar också…
 
  • Gilla
Malikokos
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Sluta noja ;)

så länge du fick lite moment på åtdragningen (motstånd) så lär de sitta som berget. Belastningen är ju dessutom lodrät, dvs inte ”ut från” väggen.
Du hade nog klarat dig på 2 skruvar också…

Härligt då ska jag sluta nojja mig bultarna är ordentligt åtdragna (motstånd hela vägen in) och det nöp till ordentligt sista biten. Då släpper jag det och tänker på något annat istället

Tack för hjälpen
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.