Som sagt.
Jag e på jakt efter en lcd tv som man kan ha i ett badrum.. Ca 2 meter från badkar som de kommer inte utsättas för duschvatten men däremot ett fuktigt klimat.. Nån som sett nån sådan tv till ett överkommligt pris?
 
Inte för att jag har med det att göra, men jag kan inte låta bli att undra: varför?
 
Mikael_L
andersmc skrev:
Inte för att jag har med det att göra, men jag kan inte låta bli att undra: varför?
Om badrummet inte kan ha fönster (ej yttervägg) så kan man montera kamera på huset och sen sitta i badkaret och njuta av vyn... :D :D

Till båtar finns det lite olika skärmar som är vattentåliga, men dom är nog rätt små alla, för det är väl främst till navigation dom är tänkt.
Men egentligen, fråga något företag som säljer båtar/båttillbehör, även inne i båten måste det väl anses kunna vara rätt fuktigt ibland, och vissa av deras kunder efterlyser väl TV där.
 
Mikael_L skrev:
Om badrummet inte kan ha fönster (ej yttervägg) så kan man montera kamera på huset och sen sitta i badkaret och njuta av vyn... :D :D

Underbart! ...och när det är mulet och grått ute så sätter en sensor automtatiskt igång en inspelning med vackert väder. :)
 
Tänkte ha en rullande dvd med en mauritiusfilm!!!!! ;-)
Tänkte att de kan va gött å ligga å bada å kolla på tv. Sen beror ju det på vad det kostar.....
 
Har du möjlighet till inbyggnad så skulle jag satsa på en bildrörstv istället, betydligt lägre pris och bättre kontrast och tittvinkel. Har själv en B&O MX1500 inbyggd i väggen och den har hängt med i det fuktiga badrummet längre än jag hade trott från början. Vill man säkra sig lite extra så kan man sätta en tunn plexi framför rutan och sätta en fuktätare i skåpet.
 
Övrig elutrustning, t.ex en tv, i område 3 i badrum ska ha kapslingsklass IP21 och det tror jag du får svårt att hitta förutsatt att det inte finns för marinbruk som någon tipsade om ovan. M.a.o får du inte montera en vanlig tv där du har tänkt dig.

/Elinstallatör
 
Sawsaw skrev:
Övrig elutrustning, t.ex en tv, i område 3 i badrum ska ha kapslingsklass IP21 och det tror jag du får svårt att hitta förutsatt att det inte finns för marinbruk som någon tipsade om ovan. M.a.o får du inte montera en vanlig tv där du har tänkt dig.

/Elinstallatör
Många mindre LCDskärmar drivs av 12v med en separat trafo. Då är det inga problem att ha den nersänkt i badkaret ens (förutom att den går sönder förståss). Bara man har trafon utanför badrummet.
 
Man det är ju värt att veta då att man inte kan använda en "vanlig" tv då utan måste hitta en med adapter!

Dennis: Beträffande 12V tv i badkaret så blir det nog problem med det ändå, förutom att den går sönder.

/Elinstallatör
 
Mikael_L
Det finns tydligen vattentäta dumburkar:
Blocket.se - Extrem Badrums TV

edit, jag lägger in annonstexten med, för länken lär inte existera i evighet:
(och där fanns ju tillverkarens länk med :) )

För dig som söker det mest exklusiva när du bygger ditt badrum, finns nu en extrem TV att bygga in. Tilevision är en fullständigt väggintegrerad och vattentät tv - alla funktioner kontrollerar du via fjärrkontrollen. Det uppvärmda glaset sörjer för att motverka kondens på skärmen.

Tilevision finns i 17” och 23” widescreen med vattentät fjärrkontroll. Nicam stereo- eller mono sound och inbyggd fm-radio. Dessutom de mest förekommande ingångarna för DVD, video, dator och satellit/digital TV.

Finns i flera storlekar; 17" och 23". Kontakta oss för mer information och broschyr.

* Läs mer på vår hemsida Badrums Tv

Bon Home Scandinavia AB
Bad, Spa, Pool, Kakel & Klinker
 
har haft en lcd hängande ovan bubbeln i 3 år, badar 3 ggr i veckan och inga problem! Dock var det en billig, hade inte vågat mig på en svindyr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.