Hej!
Är det möjligt att klyva en 14 mm golvbit till 7 mm?
Längd 980 mm, höjd 135 mm.

Ska klä in fronten på en nivåavsats med samma material som golvet men golvbiten/brädan är för tjock så vinkellisten ”når inte ” över, vilket den skulle göra om frontbiten blir kluven hälften, till 7 mm.
 
Man skriver Längd x Bredd x Tjock. Inte höjd. Det är inget skåp. Jag skulle nog tillverkat en ny special-list före jag prova hyvla.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
B
Hyvla skulle säkert gå, men 7mm blir inte mycket till stabilitet kvar, men beroende på underlag kanske det inte behövs. Jag har svårt att se det som en lämplig lösning.

En bild kanske underlättar, jag är inte helt säker på att jag förstår nivåskillnader mellan rum osv.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Vad är det för golv? Det gör ju lite skillnad om det är laminat eller massivträ.
 
Tack. Har inga bilder ännu. Försöker under dagen.
Felet är att golvändarna kapats för kort ut mot den golvnivå ett trappsteg nedåt. Det blir inget överhäng som golvbiten/sättsteget kan ställas under så den hamnar därför utanpå golvändarna vilket gör det hela för tjockt för trappnoslisten
 
Massivt golv
 
Är det bara en 14 mm golvplanka som ska tunnas ner till 7 mm är det en enkel operation för någon med en planhyvel. (Är du i stockholmstrakten är det bara att komma och göra det här om du vill.) Fast om det ska behållas någon form av spår eller annan funktion för att det ska sättas ihop med andra golvbrädor är det mer pill och då kanske det inte funkar med så tunn planka. Väntar med spänning på bild.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Tack för svar men nu bor jag 90 mil från Sthlm så jag får lov att hitta någon lika serviceminded här. Byggvaruhusen kanske kan hjälpa mig?
Bild kommer senare.
Tack
 
Med en planhyvel är det inte svårt att göra. Du kanske kan hitta virke med rätt dimension på ett byggvaruhus annars. Det är i så fall bland listerna du skall titta.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Här kommer ett gäng bilder jag fått av lägenhetsägaren.
Planhyvling låter rimligast. Alternativt avverka 7-8 mm från golvregen i djupled för att komma dikt an med bitarna?
 
  • Trähörn där golv möter vägg med textmärkning på stående regel, diskussion om planhyvling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel och golv i mörkt trä med ojämn höjd, diskussion om planhyvling eller justering av reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn övergång mellan två olika nivåer av trägolv vid en dörrpost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv möter högre tröskel vid vit vägg, möjligt behov av justering för jämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel till ett golvsteg med mörkbrunt trägolv som möter en vit vägg, med fokus på nivåskillnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med en synlig kant där man ser skillnaden i höjd mot golvregeln under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt trägolv nära en tröskel där golvnivån verkar vara ojämn, möjlig anpassningsfråga diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskellist monterad där trägolv möter annat golv, visande nivåskillnad som kan behöva justeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av ett trägolv och tröskel med en ojämn övergång som behöver justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är inte vad jag kallar ett massivt golv. Det är limmat i tre skikt. Hyvlar du det så hamnar du mitt i mittenskiktet och det kommer att bli mindre formstabilt. Kanske att det ändå är möjligt att hyvla ner tjockleken. Men det känns som en dålig nödlösning för mig.
 
  • Gilla
rolfino och 2 till
  • Laddar…
Byt plåtvinkel till en bredare eller leta upp en massiv träbit i liknande träslag och fräs till en egen list istället. Det är ett par timmar med fräsen för den som är lite ovan. Tror slutresultatet blir mycket trevligare då.
 
  • Gilla
rolfino och 1 till
  • Laddar…
135 mm borde kunna klyvas i en hyfsad bandsåg också
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
S
Sätt dit 6 mm tjock mdf och måla brunt eller svart istället för golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.