Jag har vad jag upplever något fel med min frånluftsvärmepump, men jag har noll koll på den här biten så jag kan ha helt fel. Någon här kanske kan upplysa mig förhoppningsvis.
Nu när det varit snö så ser man stor skillnad på mitt hustak och grannarnas hustak där grannarna har snö över hela taket, men där min frånluftsvärmepump går ut genom taket så har jag ingen snö kvar i en stor cirkel, ca 1,5 meter ut..

Vi bor i hyresrättshus så alla har samma värmesystem, men olika modeller på frånluftsvärmepumpar då de behövts bytas ut när de gått sönder. Min pump är från IVT, Vent 402.

Det är väl inte meningen att det ska gå ut varm luft utomhus? Kan det vara något fel vid installationen av pumpen (haft den i ett år) eller någon inställning som behöver göras.

Mycket tacksam för hjälp, speciellt nu när elpriserna skjutit i höjden och jag gärna behåller värmen för mig själv.
 
B
Är kompressorn igång? Vad är det för temp på utgående luft efter värmepumpen?
 
Får du fram rätt info från dessa bilder eller jag har letat fram fel?
 
  • Display som visar temperaturinformation för värme och varmvatten med inställningar och aktuella värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmvisning av varmvattenläge som är normal och vattenutloppstemperatur på 44 grader Celsius.
  • Digital display av värmepumpstatus som visar kompressor- och tillskottsfunktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man skulle vilja veta förångningstemperatur och avluftstemperatur men det är möjligt att Vent 402 saknar givare för det(?) Några fler temperaturer än dina bilder finns kanske? För ett vanligt hus brukar man säga att en traditionell frånluftsvärmepump klarar värmen ner till en temperatur om 5-6° om man snålar med varmvattnet, sedan går kompressorn konstant och el-patronen måste arbeta till/från.
 
B
Ser i alla fall ut som kompressorn är i drift.
Och just nu är elpatronen av. .

Verkar inte finna mätning på utgående temp för ventilationsluften, men du kan ju mäts det med en kökstermometer eller något. Möjligen har ni onödigt hög ventilation i huset.

Denna modell har en rätt liten kompressor som ger ungefär 1.5kW värme, förmodligen lite mindre när den gör varmvatten. Det är väldigt lite för ett hus, ni har säkerligen hög elräkning då elpatronen måste gå in tidigt.

Har ni ingen luft luft vp, kamin eller liknande i huset? Känns som ni borde ha hemska elräkningar.
 
Detta är andra inställningar jag hittade, bland annat hur mycket elpatronen använts tror jag. Den siffran måste vara sen pannan istallarades, 1 år och 2 månader. En av bilderna är samma som tidigare, men där hade inställningar ändrats sen jag tog bilder tidigare idag.

Just nu ösregnar det så jag är inte så sugen på att gå ut och mäta värmen i luften ut, men får göra det så snart det slutar regna.

Vi har ingen annan värmekälla tyvärr. Jag har 20 grader inne trots att pannan står inställd på 22 grader. Bor i Skåne så vi har ju ingen norrländsk kyla här.
 
  • Digital display visar temperaturinställning på 22 grader Celsius för värmepanna och flödesdetekteringsalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar elförbrukning för uppvärmning och varmvatten: totalt 4577 kWh, värme 3847 kWh, varmvatten 728 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display av värmepumpstatus som visar 'Värme' med kompressor på, och tillskottsstatus '300 K*min'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av värmesystemets användargränssnitt som visar utomhustemperatur och temperaturinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Svårt att sägs om den fungerar som den ska utan tempmätning. Men det är inte oväntat att en så liten kompressor kräver en hel del eltillskott.

Lite grovt, 4000kWh/år elförbrukning på spets. Om man skulle köra en LLvp bara när denna inte räcker till så blir det ju bara drift när det är kallt ute, vilket ger låg cop. Säg att du får 2.5 i cop med de förutsättningarna på en ny LLVP, så tror jag inte att jag är för optimistisk.

Ger väl runt 2500kWh minskad elräkning per år i alla fall. Det borde gå att räkna hem en LLVP på det i se4 kan man tycka.

Borde gå att få till samkörning på något sätt med din ivt pump också kan jag tycka, men det kan vara lurigt, så du inte får sämre inomhusklimat. Öppen planlösning underlättar ju en del...
 
Sådär nu har jag mätt temperaturen i utluften. Den ligger på 6,1 grader. Var uppe på grannes tak också och hennes luft ut var bara 1,7 grader.
 
Nu bildbombar jag. Jag lyckades ta mig in i servicemenyn för att se fler värden:
Skärmbild av servicemeny med värden för växlare, skott och fläkt; 63% och cirkulationspump på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av servicemenyn med status för olika komponenter i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av servicemeny med temperaturvärden och statusindikatorer för uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en servicemeny som visar temperaturvärden för olika komponenter i ett system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmvisning av servicemeny med temperaturvärden för byggsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Display som visar temperaturvärden i servicemeny, inklusive rumstemperatur och framledningstemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild av servicemeny som visar värmeinställningar, rumstemperatur på 22.0°C och andra värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild av en servicemeny som visar olika värden för elektrisk drift och effekt med temperaturgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Display av värmepumpens servicemeny med olika inställningsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var inte dåligt att gå upp på taken och mäta! Båda temperaturerna är normala för en traditionell frånluftsvärmepump med fungerande kompressor som går. Kanske ventilationen är något högre inställd i ditt hus och grannarna har en annan modell av frånluftsvärmepump(?)
 
J Josth skrev:
Det var inte dåligt att gå upp på taken och mäta! Båda temperaturerna är normala för en traditionell frånluftsvärmepump med fungerande kompressor som går. Kanske ventilationen är något högre inställd i ditt hus och grannarna har en annan modell av frånluftsvärmepump(?)
Grannen har en frånluftsvärmepump från Nibe.
Menar du att man på något sätt ska/kan minska ventilationen inne?
 
När pumpen avfrostar så går det ut varmluft. Kanske är pga detta?
 
A Agi skrev:
När pumpen avfrostar så går det ut varmluft. Kanske är pga detta?
Hur ofta avfrostar en pump? Det är ju skillnad hos mig och grannen varje gång det snöat där min snö är borttinad och resten av grannarna har snö på sina tak.
Jag kan gå upp på taket och mäta igen om det skulle behövas.
 
Är lite olika. 2 till 5ggr per dag är nog ganska normalt.
Beror litr på hur hårt kompressorn går samt hur högt ventflöde man har samt luftfuktighet osv
 
Mitt bästa tips är att gå till värmepumpsforum.se

Där är många kunniga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.