P pmd skrev:
Att du inte blir bländad av dimljus (på personbilar) förstår jag. Du sitter ju ett par våningar högre upp än vad bilförare gör.
Att du inte bli bländad av ett herrejösseshelljus på en annan lastbil är lite svårare att förstå. Har du en kraftig synnedsättning?
Jag kör ju inte alltid lastbil. Blir ändå inte bländad. Det handlar mer om att inte stirra in i den mötande bilens ljus.
 
  • Bil på verkstad med en förvånad person i kanindräkt stirrande på bilens strålkastare, mekaniker diskuterar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att du inte blir bländad av dimljus (på personbilar) förstår jag. Du sitter ju ett par våningar högre upp än vad bilförare gör.
Att du inte bli bländad av ett herrejösseshelljus på en annan lastbil är lite svårare att förstå. Har du en kraftig synnedsättning?
Har för övrigt nyss förnyat mina tunga behörighet, så inget fel på min syn.
 
  • Wow
sonabr4000
  • Laddar…
hsd
P pmd skrev:
Att du inte blir bländad av dimljus (på personbilar) förstår jag. Du sitter ju ett par våningar högre upp än vad bilförare gör.
Att du inte bli bländad av ett herrejösseshelljus på en annan lastbil är lite svårare att förstå. Har du en kraftig synnedsättning?
Troligen så har han 24 dagsljusstrålkastare aktiva
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Fairlane
K Kirre2 skrev:
Jag kör ju inte alltid lastbil. Blir ändå inte bländad. Det handlar mer om att inte stirra in i den mötande bilens ljus.
Menar du att det är helt onödigt att slå av till halvljus när man möter dig?
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att det är helt onödigt att slå av till halvljus när man möter dig?
Egentligen, om jag också får ha helljuset på. Men jag tänkte väl mest på dimljus som jag aldrig upplever som bländande.
 
hsd hsd skrev:
Troligen så har han 24 dagsljusstrålkastare aktiva
Vad är dagsljusstrålkastare?
 
skoge skoge skrev:
Undrar just hur en ambulans "plötsligt" dyker upp i backspegeln...
Hur kan något dyka upp i backspegeln på annat sätt än plötsligt? :thinking:

Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ser en ambulans som plötsligt dykt upp.

Kan det gå till på så många andra sätt?
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan något dyka upp i backspegeln på annat sätt än plötsligt? :thinking:

Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ser en ambulans som plötsligt dykt upp.

Kan det gå till på så många andra sätt?
Prio 1 är blåljus & siren... då har du förvarning
 
hsd
K Kirre2 skrev:
Vad är dagsljusstrålkastare?
Sådana som lyser väldigt mycket så ljust som på dagen
 
F
M Markarbetaren skrev:
Jo det är ett lagbrott! Råder under felaktig användning av belysning.
[länk]
Det är inget lagbrott att signalera till mötande med ljussignal!
 
  • Haha
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan något dyka upp i backspegeln på annat sätt än plötsligt? :thinking:

Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ingen ambulans. Väntar en stund.
Tittar i backspegeln. Ser en ambulans som plötsligt dykt upp.

Kan det gå till på så många andra sätt?
Ja det är klart att helt plötsligt ser man ambulansen, men då ska är vara på rejält avstånd.
Om man upptäcker den plötsligt när den är precis bakom en så tittar man i backspegeln för sällan.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Egentligen, om jag också får ha helljuset på. Men jag tänkte väl mest på dimljus som jag aldrig upplever som bländande.
Min uppfattning att de bländande dimljusen fram var på de som extrainstallerades, på äldre bilar, med infästning i karossen. Lyktornas position ändrades pga klen infästning.Idag är ju dimljusen integrerade vid bilens tillverkning. Här ser jag väldigt sällan något problem med bländning, dock är vi olika vad som är starkt ljus.

Vi har en Volvo V60 2019 med smart LED-LJUS- kallas väl helljusassistent. Det fungerar så där måste jag säga. Märker att vi bländar bilister och i många fall lastbilar (kanske beror på en högre körposition, eller att de sällan drabbas av bländning o därmed känsligare)- jag vet inte men noterar att lastbilar ger helljusblinkningar. Även äldre personbilar med dåligt ljus så ser vi att helljusassistenten inte noterar dessa bilar förrän väldigt sent.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Toyota verkar ha den sämsta ljus automatiken. Ser ofta mörklagda Toyotor.

Kan det vara åldersrelaterade problem och någon inställning? De flesta Toyota ägare är ju 70+.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Min uppfattning att de bländande dimljusen fram var på de som extrainstallerades, på äldre bilar, med infästning i karossen. Lyktornas position ändrades pga klen infästning.Idag är ju dimljusen integrerade vid bilens tillverkning. Här ser jag väldigt sällan något problem med bländning, dock är vi olika vad som är starkt ljus.

Vi har en Volvo V60 2019 med smart LED-LJUS- kallas väl helljusassistent. Det fungerar så där måste jag säga. Märker att vi bländar bilister och i många fall lastbilar (kanske beror på en högre körposition, eller att de sällan drabbas av bländning o därmed känsligare)- jag vet inte men noterar att lastbilar ger helljusblinkningar. Även äldre personbilar med dåligt ljus så ser vi att helljusassistenten inte noterar dessa bilar förrän väldigt sent.
Här du testat att ändra känsligheten för när ljuset ska blända av? Det finns ju några olika nivåer att välja mellan i menyerna?
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Prio 1 är blåljus & siren... då har du förvarning
Jag tror aldrig jag hört en siren från ett utryckningsfordon när jag sitter i bilen med normal musikvolym innan jag faktiskt sett fordonet. Upplever ni andra att man gör det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.