Hej.

Skall byta panel på huset och i samband med detta tänkte jag tilläggsisolera (med 50 mm lin).

Huset har idag en kallvind. Har tänkt att behålla vinden kall tills vidare, men så småningom kan det bli aktuellt att inreda vinden. Min fundering är nu om jag borde passa på att isolera hela väggen upp till nocken på kortsidorna medan jag ändå håller på. Då slipper jag ju detta i ett senare skede. Jag är dock fundersam om jag riskerar att göra vinden för isolerad så att jag får problem med mögel och påväxter. Dock är det väl främst vid tilläggsisolering av vindsgolvet som vinden inte blir "spillvärmeuppvärmd" och hamnar i riskzonen.

Snedtaket på vinden är helt oisolerat med luftspalt i takfoten.

Som ni kanske märker lutar jag åt att lägga isoleringen ända upp i väggen och sätta ventiler vid nocken, men jag tänkte att jag kunde låta er kommentera detta lite också.

Tack!
 
Isoleringen i sig ger inga problem, det är då man ändrar på ventilationen och börjar bygga in diffspärr i ouppvärmda utrymmen som problemen kommer.

Idealet är ett väl isolerat vindsbjälklag som inte spillvärme kommer upp igenom, vinden i sig kan ha ett eget klimat bara ventilationen är tillräcklig så ventiler på gavlarna är definitivt inte fel.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.