Hej!
Har en idé att köpa mig en insatskamin begagnad. Vi har idag en eldstad och som även är besiktigad och godkänd att elda i. Men har några frågor

1. behöver vi ändå bygglov för att sätta ditt en insatskamin? 2. vad kostar det ungefär att få den monterad?
 
  • Vardagsrum med vit öppen spis, träpanel, soffa och TV på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill minnas att bygglov bara är aktuellt om du väsentligt påverkar byggnadens yttre utseende. Exempelvis genom en ny skorsten. Normalt räcker det med bygganmälan. Det är även där någon formulering om nyinstallation eller ombyggnad av eldstad. Jag tror att installation av insatskamin räknas som en ombyggnad som kräver bygganmälan. Du kan hitta info på kommunens hemsida.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Det är möjligt att du behöver ansöka om dispens om du vill installera en gammal insats (kan beviljas för kulturhistoriska skäl).
Resonemanget är att nyare kaminer är bättre för både miljön och grannarnas lungor.
 
  • Gilla
Joakimyngvesson
  • Laddar…
Kolla på din kommuns hemsida, du behöver med största sannolikhet göra en bygganmälan..

Edit: köp inget för gammalt bara, du kommer nog ångra dig i längden...

Och vad det kostar, tja, det beror ju på...
 
  • Gilla
Joakimyngvesson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kolla på din kommuns hemsida, du behöver med största sannolikhet göra en bygganmälan..

Edit: köp inget för gammalt bara, du kommer nog ångra dig i längden...

Och vad det kostar, tja, det beror ju på...

Ja vad tror du det skulle kunna gå på att bara få den i bruk? :) ja den jag hittat är relativt ny/samt sparsamt använd. Så den känns rätt för övrigt men mer hur mkt det går på att få den installerad
 
T
Se till att eldstaden är klädd med keramik och gärna att den har sekundärförbränning, för bästa förbränning. (vilket sparar massor av ved, ger att skorsten håller sig i princip helt ren och ingen rök som kan störa grannar) Kolla upp vad det är för insats noga och skippa om osäker för en ren gjutjärnsinsats anser jag inte är värd 1:-. Installationen gör en händig god vän över dan, men kan behövas rekas vad som åtgår och så först. En firma kan säkert debitera 10k utan att skämmas om man ringer första bästa och säger "Fixa, senast till helgen", andra säkert halva pengen, men har inte full koll på hur mkt jobb det är, men kan inte va svårt alls.
 
Jag är osäker på var en insatskamin i en befintlig öppen spis hamnar regelmässigt. Vid installation av en ny eldstad kan man behöva visa papper på att eldstaden uppfyller vissa krav beträffande utsläpp. Murade eldstäder är undantagna från detta. Jag kan tänka mig att resultatet av det du vill göra är att betrakta som en murad eldstad. Och då blir det enkelt. Jag kan också tänka mig att det räknas som ombyggnad och inte nybyggnad. Då kanske du av den orsaken slipper ifrån papperna. Men om det klassas som nyinstallation av eldstad så behöver du papper som visar att eldstaden är godkänd. Ett bra första steg kan vara att prata både med sotaren och kommunen och fråga vad som gäller.
 
Joakimyngvesson Joakimyngvesson skrev:
Ja vad tror du det skulle kunna gå på att bara få den i bruk? :) ja den jag hittat är relativt ny/samt sparsamt använd. Så den känns rätt för övrigt men mer hur mkt det går på att få den installerad
Det enda som kan skapa problem är att den befintliga skorstenen måste klara de högre rökgastemperaturerna från en modern kamin... Så jag hade nog börjat med att prata med sotaren, eller ännu hellre den som gör brandskyddsinspektionerna i din kommun, och frågat om det är möjligt att sätta in en insatskamin...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Där jag bor krävs det en bygganmälan till kommunen för att sätta in en kassett i öppen spis. 4300 kr för ingenting, sedan skall sotarna ha sitt.

Behöver kanske glidgjutas eller sätta in insatsrör i murstocken. Fick offert på hel installation av en Jötul i520 F för ett par år sedan på 44k installerat och klart inkl glidgjutning.
 
Här kostade bygganmälan 750 spänn för samma sak.. Iofs 5 år sen...
 
T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det enda som kan skapa problem är att den befintliga skorstenen måste klara de högre rökgastemperaturerna från en modern kamin... Så jag hade nog börjat med att prata med sotaren, eller ännu hellre den som gör brandskyddsinspektionerna i din kommun, och frågat om det är möjligt att sätta in en insatskamin...
Det har du rätt i att ifrån en öppen spis är nog rökgastemperaturen väldigt låg pga enormt flöde av luft från rummet också, men en modern kassett släpper nog ut väldigt låg temp också och alla rökkanaler är väl specade till åtminstone 350°. Kika att kassetten är P-märkt samt vilken max rökgastemp den är specad och slå en signal till skorstensfejarmästaren först, kommunen först när allt är OK med sotarn. Jag lånade hem värmekamera från jobbet och kollade otätheter och kikade på rökröret från min kamin när jag brassade på hårt, +170° ut. Så med rökvändarplattor så släpper dom inte mycket
 
T
B boohoo skrev:
Där jag bor krävs det en bygganmälan till kommunen för att sätta in en kassett i öppen spis. 4300 kr för ingenting, sedan skall sotarna ha sitt.

Behöver kanske glidgjutas eller sätta in insatsrör i murstocken. Fick offert på hel installation av en Jötul i520 F för ett par år sedan på 44k installerat och klart inkl glidgjutning.
TS hade en godkänd rökkanal redan iof och en glidgjutning kostar säkert minst 1000:-/m så där avgår sannolikt uppåt 10k jmf med din referensoffert, samt din kassett som kostar dryga 20k så 14k för montage av kassett i ditt exempel då ungefär sådär, det va ett saftigt pris så låt säg upp till den nivån.
 
T Träkåk skrev:
TS hade en godkänd rökkanal redan iof och en glidgjutning kostar säkert minst 1000:-/m så där avgår sannolikt uppåt 10k jmf med din referensoffert, samt din kassett som kostar dryga 20k så 14k för montage av kassett i ditt exempel då ungefär sådär, det va ett saftigt pris så låt säg upp till den nivån.
Saftigt japp. Av den anledningen kommer jag göra det hela själv. Blir ingen glidgjutning utan insatsrör istället.
 
B boohoo skrev:
Saftigt japp. Av den anledningen kommer jag göra det hela själv. Blir ingen glidgjutning utan insatsrör istället.
Glidgjutning gör du själv och får en varm skorsten på köpet då insatsröret isolerar.
Det skulle jag göra alla dagar i veckan utom julafton, för då kommer ju tomten.
 
  • Gilla
Träkåk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.