Inga frågor hoppas jag är för dumma... ;)
Någon som vet hur långt man kan köra en bobcat kompaktlastare typ 553 eller liknande på allmän väg utan att den tar skada ?
Vad jag har förstått så går det inte fortare än 10km/h.
Men skulle det gå att köra max 3 km på asfalterad väg i 10km/h ? ;)
Kanske någon som har erfarenheter eller äger en sådan maskin och tycker jag verkar tokig ?

Ibland antar jag att det finns byggen som också har en omkrets på 3km.... så helt omöjligt borde det väl inte vara ?

/Valle
 
Jag skulle koppla husvagnen och dra på en fridfull Norrlandssemester!!

Närå, allvarligt talat, 3 km kan väl inte spela någon som helst roll? Det är ju inte mer än 20 minuters färd och även om de inte är byggda för cruising kan det inte vara nå´t problem.

Själv har jag en gång i tiden kört en baklastare i 7 mil....vingligt som sjutton och helt död i armarna efteråt. Var inte ens kul men vad gör man inte när det inte fanns någon tillgänglig maskintransport?
 
Nä, ska jag vara helt ärligt så tänkte jag hyra den. ;)
Det är ca: 2-3km till företaget som hyr ut maskinerna och vägen dit är relativt lugn utan nämnvärd trafik. Dock så ville dom ha över 500:- per resa för att frakta dit maskinen... vilket jag tyckte var i dyraste laget för 2-3km... :)

Men då kom jag på den brillianta idén att jag skulle cykla till uthyrningsstället, hämta nycklarna till bobcaten, cykeln i skopan och köra hemmåt... via McDonalds drive in på en kaffe och paj givetvis påvägen...
Eftersom jag kan tänkas behöva bobcat flera gånger framöver så vore det ganska skönt att slippa betala flera tusen enbart i fraktkostnader för den lilla biten, hehe.
Men då tänkte jag fråga här på forumet om man får och kan köra en hyrd kompaktlastare 2-3km.

/Valle
 
Jag är nästan säker på att man får köra på allmän väg med den. Gick en truckförarutbildning för 20 år sedan och då var det ok med truck på allmän väg och den här borde rimligtvis gå under samma regel. Har för mig att man behövde en sk LGF skylt där bak (Röd triangel skylt),

Volvo har en ganska omfattnde PDF i ämnet gällande hjullastare här kanske du finner svar...

www.swecon.com/www/sweconab.nsf/0/255df8ffdd4064cac1257111004fa166/$FILE/Lagen_om_VCE.pdf
 
Häromkring så plogar dom en del av cykelbanorna med bobcat så jag tror absolut inte att den tar skada av att gå i jämn fart i tre kilometer.
Frågan är vad uthyraren tycker om att du ska köra den på allmän väg, med tanke på försäkringar och annat!
 
Bobbarna vi har på jobbet går 8 timmar om dagen, blir ett antal km. Dina 3 borde alltså inte vara något problem. LGF- skylt ska det vara. På våra sitter en saftblandare, vet dock inte om det är något som behövs på allmän väg.
 
Undrar varför inte hyra (bilstransport-/maskinsläp) hos macken som tar ca 50 kr per timme eller ca 200 per dygn.
 
Skaune skrev:
Undrar varför inte hyra (bilstransport-/maskinsläp) hos macken som tar ca 50 kr per timme eller ca 200 per dygn.
Ja, då vore det ju inga problem. Men vilken mack har biltransport som klarar en bobcat för 50:-/timme, det tror jag inte finns.
Kollade på OKQ8's hemsida och där fanns det ett släp som klarade 1430kg, vilken är 100-200kg mindre än vad bobcaten väger. Men detta släp kostar enligt prislistan 300kr/timma (1-3h vilket verkar vara den minsta tiden)
OKQ8.se

Visserligen har jag behörighet för tungt släp, men V70'n får dessutom bara dra max 1800kg... så det blir nog på håret även där.

Men jag är verkligen tacksam för tips om bensinmackar som tar 50kr/timme för biltransportsläp för bobcats!

/V
 
Kör hem den själv!
Passa på när det är dagsljus så är inte polisen så omöjliga.
3km är inte långt men för säkerthets skull så håll inte pjäxan i pannrummet hela tiden utan kör lugnt med lite olika gaspådrag.
De är gjorda för att köras så.
 
Kavla upp ärmarna på bomulls skjortan knäpp upp de tre översta knapparna på dito och sätt på solbrillorna.:cool: Du får ju en bonus körning, vem tittar på en ferrari när det finns bobcat. :D
 
Utan traffikförsäkring får inte dom framföras på allmän väg.
Kan bli lite problem om det händer något...
 
Hehe....

Du måste berätta när du tänkt hyra den så vi kan stå i vägkanten och vifta med flaggor och heja på!

/grannen
 
Har en granne som larvar omkring med sin 14 tons grävmaskin med jämna mellanrum.... dock bara på grusväg inom vägföreningen. Marchfarten är hissnande 1.7 km i timmen.

Känns som att man borde ringa trafikförsäkringsföreningen Startsida - Trafikförsäkringsföreningen o kolla vad dom har att säga om saken. De borde om inte annat kunna svara på vem som vet...
 
  • Gilla
divander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.