Hej!

Vi ska montera ett liggande räcke på vårat däck(3x8m). Det finns juh massa olika storlekar men det lutar åt att vi väljer 70x70 på de stående, bärande stolparna och 45x45 på de liggande ribborna, vad tror ni om det? Mitt nästa problem är avståndet mellan de bärande stolparna för att inte få "glada munnar" av de liggande ribborna, vad är lämpligt?

Vi kommer fästa stolparna uppe på däcket med vinkeljärn, ett på varje sida, tror det kommer funka eller har ni tips på bättre infästningar?

Kom med kritik!:)

mvh
Bambi
 
Skall också köra liggande reglar 45 x45. Jag hade tänkt stolpar 95*95, är det att ta i kanske? Vilket cc mellan stolpar och mellan de liggande 45 x 45 hade du tänkt dig?

Jag kommer att fästa mina stolpar på insidan av den yttre bärlinan med några rejäla skruv /Niclas
 
Vi har precis avslutat förra årets stora altanprojekt med att färdigställa räcket.
Fasade 95x95 stolpar monterade på utsidan av yttre bärlina med 3 st fransk 10mm skruv från baksidan och med liggande 45x70 (som då fyller ut mellan fasningarna).

Det blev en variant på kryssfyllnad som ger ett lättare intryck än ett kryss som fyller hela utrymmet mellan stolparna.

Jag kan mäta stolpavstånd imorgon och posta en bild, men ca 150 cm skulle jag tro - krysset gör att det blir stabilt.

Rundad överliggare i 45x145 om minnet tjänar mig väl.

Hela klabbet i lärk som oljats med pigmenterad olja.
 
I
Det var ingen lätt fråga att svara på:
a) fästet i däcket
b) dimension på stolpar och liggande delar
c) avståndet mellan stolpar för att slippa 'glada munnar'
men jag gör ett försök:

a) Jag skulle nog inte fästa stolparna med vinkeljärn uppe på däcket. Det kommer att bli väl svajigt och därtill se fult ut. Jag skulle istället monterat stolparna på utsidan av yttre bärlinan med genomgående rostfri vagnsbult och muttern på insidan, som klarar av att någon lutar sig mot räcket (konsolmoment). Det gör inte vinkelbeslagen.
b) Det kommer att se lite väl 'pinnigt' ut med 70x70 och 45x45. Bättre med 95x95 och 45x70. 45x70 på högkant innebär dessutom mindre risk för 'glada munnar'. 'Halvar' du dessutom ur stolparna i nerkant så att de får stöd av 'haket' och till viss del kommer inom däckets ytterkant (om du inte låter bräderna springa ut 95 mm, säg 70 mm istället) så får du även bra stöd både neråt och i sidled för stolparna + stöd in mot däcket och utåt från det oxå.
c) Beroende på hur ni vill ha utseendet på räcket/staketet (raka stolpar, raka liggande reglar mellan dem, eller: raka stolpar, en liggande regel uppe och en nere och kryss däremellan, eller: raka stolpar, en fästregel uppe och en nere och stående bräder på dem, eller: något annat konstfärdigt) och handledaren överst (ingen alls, bara topp på stolparna, eller: flat med rundad ovansida och kanter, eller: flat utåtlutande/snedställd avslutning, de två sista för vattenavrinningens skull) varierar cc-avståndet. Räkna dock inte med större cc-avstånd än 2 meter. Håll er hellre till en multipel av tre (3), dvs. 1,2 m, 1,5 m, 1,8 m.

Så var det sagt.
 
Hej igen!

Jag ska ha liggande ribbor hela vägen nerifrån och upp, då det är på en stuga med relativt litet däck så vill jag inte ha mer än 70x70 på de stående stolparna då det kommer se klumpigt ut. Jag funderar precis som Niclas på CC-måttet pga ledsna munnar.

Men mitt största problem är infästning, att få den snygg och för att få räckets ytterkant i linje med däckets ytterkant. Jag har sett att Jabo har såna "skålar" för stolparna som man fäster uppe på däcket, fästes med fyra skruvar i en krage runt skålen sen fästes den stående regeln med 2 bultar i skålen, någon som testat denna variant, håller de?

mvh
Bambi
 
Är mycket tveksam till all infästning med beslag - av vad slag de må vara - som sitter ovanpå däcket. För att få ett beslag som håller när man lutar sig mot räcket så kommer det att förfula ditt däck så till den milda grad...

Nä - ta och fäll ned stolparna mot bärlinan, gärna i någon korsning med en regel så att du kan sträva den åt båda håll.

http://www.teamlundberg.nu/album/060802_Altanbygget/ och 070421_Altan ser du hur jag har löst infästningen av mitt räcke.

/V
 
Så här gjorde jag min altan och mitt räcke.

altan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.