K Kane skrev:
Utpressning? Det är väl ett klargörande vad nästa steg är om inte elen betalas.
Byggaren har olovligt kopplat in sig på en anläggning och stulit el av sin kund.

Om kunden TS begär betalning för en olaglig handling för att inte ta det vidare rättsligt kallas det olaga tvång/utpressning.

Det finns ingen faktura mellan TS och byggaren att reglera för denna el som byggaren olovligt stulit, då hade det varit något helt annat. Man måste förstå skillnaden.

Jag har inte sagt att TS gjort fel ännu men bör tänka sig för vad han begär och hur.
 
  • Gilla
Kromo och 5 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Om kunden TS begär betalning för en olaglig handling för att inte ta det vidare rättsligt kallas det olaga tvång/utpressning.
Nej, han begär betalning för förbrukad el. Inte för att han inte skall gå vidare med en anmälan.
Viss skillnad mot att t.ex. se en misshandel och säga till förövaren att om han inte betalar 10000 kr så kommer han att pekas ut.
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag hade säkerställt bevisen, dvs satt mig i en sits där det klart går att bevisa att han begått ett uppsåtligt brott.
Jag skulle nog säga att det är för sent och inte värt mödan att försöka sätta sig i en position där brott går att styrka. TS kom ju nästan omgående överens med byggmästaren att betalning för strömmen kommer erläggas, när TS först förde den olovliga kraftavledningen på tal. I ett och samma samtal blev det alltså inte längre tal om "olovlig" kraftavledning, utan istället lovlig sådan, om än frågan om pris och mängd kvarstår att reglera.

Jag tycker TS gott kan markera till byggmästaren att du är både förbannad och besviken. Du kan ringa och säga precis som du beskrivit saken här i tråden, dvs. du har haft ett mycket gott intryck av er relation hittills, men när byggmästaren ska börja sno ström av dig såhär på finalen så har du blivit rejält besviken. Byggmästaren får omgående förklara hur han ska hantera situationen annars rycker du ur kabeln.

Jag tror en lagom utskällning (med inriktning på att lösa penningfrågan) kan göra gott för er båda.
 
  • Gilla
joh-nas och 2 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Byggaren har olovligt kopplat in sig på en anläggning och stulit el av sin kund.

Om kunden TS begär betalning för en olaglig handling för att inte ta det vidare rättsligt kallas det olaga tvång/utpressning.
Nja, jag tror du blandar ihop tvång med olaga tvång. Du har rätt att TS utövar tvång mot byggmästaren när han ber denne betala för sig för att inte polisanmäla, men det är inget olaga tvång att be någon göra rätt för sig.

Olaga tvång innebär hot om våld eller hot om brottslig gärning, eller hot om åtal - som är otillbörligt. Och hot om åtal i detta fall är ju inte otillbörligt.
 
  • Gilla
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
H
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte
Byggel har en fast kostnad vilket grannen har sluppit pga att de har tag el från dig, dela på fakturan rätt av inkl. den fasta kostnaden. Skriv ett avtal där ni båda skriver under och betalnibgsdahåg är någon dag före den fakturan som du får från kommunen. Vägrar de så polisanmäl.
Har de snott byggvatten också? Så gör samma sak med den fakturan i så fall.
Ett samtal till hallo konsument och/eller Villaägarnas jurididåska avdelning. Är du medlem så är det gratis.
 
Redigerat:
H HEM2121 skrev:
...och betalnibgsdahåg är någon dag före...
Där slant du bra på tangentbordet :cool:
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Excel
H HEM2121 skrev:
Byggel har en fast kostnad vilket grannen har sluppit pga att de har tag el från dig, dela på fakturan rätt av inkl. den fasta kostnaden. Skriv ett avtal där ni båda skriver under och betalnibgsdahåg är någon dag före den fakturan som du får från kommunen. Vägrar de så polisanmäl.
Har de snott byggvatten också? Så gör samma sak med den fakturan i så fall.
Ett samtal till hallo konsument och/eller Villaägarnas jurididåska avdelning. Är du medlem så är det gratis.
Skriv INGET avtal, det är olagligt dra el från en annan fastighet. Risken är att du blir insyltad i en massa onödig skit. Ring närägaren och upplys vad som försigår.

Företaget får ordna el på annat sätt utan TS inblandning. Var för krångla till det. Byggherren verkar satt sig i skiten, rimligtvis får han klara ut detta själv.
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Excel
M Maijckel skrev:
Nja, jag tror du blandar ihop tvång med olaga tvång. Du har rätt att TS utövar tvång mot byggmästaren när han ber denne betala för sig för att inte polisanmäla, men det är inget olaga tvång att be någon göra rätt för sig.

Olaga tvång innebär hot om våld eller hot om brottslig gärning, eller hot om åtal - som är otillbörligt. Och hot om åtal i detta fall är ju inte otillbörligt.
Nja, kräv ingen betalning i hot om att polisanmäla.

Om utpressning
Brottet består i att någon genom hot om våld, skandalisering eller polisanmälan tvingar annan till handling eller underlåtenhet.”

Eftersom det är olagligt att koppla ström från annan fastighet, skulle jag vara försiktig att hota med polisanmälan som syftar till att tvinga Byggherren till handling.
 
Man anar ugglor i vassen här.
Vill inte skrämma upp dig men när folk börjar ta genvägar, hur ser bygget ut då?
Har du någon kontrollansvarig?
Bygger ni i egen regi eller via husföretag?
 
  • Gilla
Dabber och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Nja, kräv ingen betalning i hot om att polisanmäla.

Om utpressning
Brottet består i att någon genom hot om våld, skandalisering eller polisanmälan tvingar annan till handling eller underlåtenhet.”

Eftersom det är olagligt att koppla ström från annan fastighet, skulle jag vara försiktig att hota med polisanmälan som syftar till att tvinga Byggherren till handling.
Vet inte vilken källa du hänvisar till där men ordet "otillbörlig" borde läggas till framför ordet "polisanmälan"

Skulle TS syfte med hot om polisanmälan vara att nå oskälig ekonomisk vinning eller annars orsaka byggmästaren ekonomisk skada, så utgör hotet om polisanmälan att han riskerar göra sig skyldig till först och främst olaga tvång och senare utpressning.

Men TS syfte är ju inte att ockra byggmästaren på 5-10 gånger vad TS själv har betalt för strömmen. TS vill bara ha skäligt betalt och ersättning för den ekonomiska förlust han orsakats genom byggmästarens gärning.

I ett sådant fall utgör inte hot om polisanmälan, som påtryckningsmedel, något otillbörligt hot från TS sida.

Och eftersom vi är i juridik-avdelningen får jag väl tillägga att detta är hämtat från "Brotten mot person och förmögenhetsbrotten" av straffrättsprofessor Jareborg
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
Excel
M Maijckel skrev:
Vet inte vilken källa du hänvisar till där men ordet "otillbörlig" borde läggas till framför ordet "polisanmälan"

Skulle TS syfte med hot om polisanmälan vara att nå oskälig ekonomisk vinning eller annars orsaka byggmästaren ekonomisk skada, så utgör hotet om polisanmälan att han riskerar göra sig skyldig till först och främst olaga tvång och senare utpressning.

Men TS syfte är ju inte att ockra byggmästaren på 5-10 gånger vad TS själv har betalt för strömmen. TS vill bara ha skäligt betalt och ersättning för den ekonomiska förlust han orsakats genom byggmästarens gärning.

I ett sådant fall utgör inte hot om polisanmälan, som påtryckningsmedel, något otillbörligt hot från TS sida.

Och eftersom vi är i juridik-avdelningen får jag väl tillägga att detta är hämtat från "Brotten mot person och förmögenhetsbrotten" av straffrättsprofessor Jareborg
Håller med, men onödigt att öppna den dörren. Kan ju hända att Byggherren drar en rövare och polisanmäler TS, (även om det inte leder till fällande dom)
 
Excel Excel skrev:
Håller med, men onödigt att öppna den dörren. Kan ju hända att Byggherren drar en rövare och polisanmäler TS, (även om det inte leder till fällande dom)
Ja, för att förtydliga mig så är ju mitt förslag inte att nämna något om någon polisanmälan överhuvudtaget.

En lagom utskällning tror jag däremot kan göra susen.
 
F
Excel Excel skrev:
Skriv INGET avtal, det är olagligt dra el från en annan fastighet. Risken är att du blir insyltad i en massa onödig skit. Ring närägaren och upplys vad som försigår.

Företaget får ordna el på annat sätt utan TS inblandning. Var för krångla till det. Byggherren verkar satt sig i skiten, rimligtvis får han klara ut detta själv.
se där…. En till som inte har en aning om vem det är som är byggherre här.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
B
TeroM TeroM skrev:
Från 1/1 2022 får man dela el mellan fastigheter. Det tråden handlar om var innan dess med kan vara bra att känna till ändringen då det brukar komma upp med jämna mellanrum på BH.

[länk]
Perfekt!

Ena grannen fixar fast elprisavtal, den andra kör på rörligt och så får man ordna lite smart styrning av kontaktorer så man förbrukar från det avtal som har lägst pris.
 
  • Gilla
jliljeha och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.