Huddingebo Huddingebo skrev:
Blir lite smått förvånad här.
Släpp för fasen det juridiska och lös det som du kan bli drabbad av, kostnader för elen.
Hålla på och bråka om några tusen hit eller dit när man har byggt ett helt hur känna bara just bråkigt.

Påtala att du vill ha betalt för elen och ta saken sen när du har fått elräkningen och se till att få igen ungefär vad ni uppskattar har gått åt till grannhuset.
Det är precis det jag har gjort med honom. Betala och vi kan gå vidare. Men han svarar med att han ska se vilken förbrukning han har. Han som är ett företag borde väll först och främst be om ursäkt och känna att han borde kompensera genom att föreslå 50/50 eller ta hela fakturan?

Ett par tusen?? Vad har du för elräkning? Vi sitter i en lägenhet på 240kvm plus vårt nästan klara hus och nu ett grannhus med…

Oavsett, man går inte bakom min rygg och försöker blåsa mig!

Varför kan inte en etablerat entreprenad vara seriösa och stå för vad de gör??

Det är kanske bara är jag som är överkänslig.

P
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 33 till
  • Laddar…
B
Undrar vad det kostar för honom att ha personal som står utan el till verktygen? Känns inte helt som han har en positiv förhandlingsposition.

Byggel är rätt intensivt, vi bygger ofta på jobbet, och det är stora mängder direktel, speciellt när det är kallt så är det inte småpengar vi pratar om. Speciellt inte med dagens elpriser.

Dessutom kostar ett byggelsabbonnemang ganska mycket i fasta avgifter.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 8 till
  • Laddar…
Det är lite frostigt mellan er, verkar det som och det har inte med framtida relationer som besiktningar eller annat som ska vara. Du har en bra och en dålig position , den dåliga är att få betalt , den andra ett äss i ärmen. Betalar inte hen direkt så klipper du navelsträngen direkt för elen och sen kan du ta det med förbrukningen senare. Finns inga genvägar, bara för byggaren att betala. Det brukar ta minst en månad för att få ett nytt abonnemang inkopplat, så vad har byggaren att sätta emot. Det med osams med byggaren ska du inte ta så hårt , hen försvinner och en ny granne kommer till när huset är sålt , så skit i det nu och ställ ett direkt krav på byggaren, inget att vänta med , mer El går åt och du är betalningsansvarig för fakturan.
 
  • Gilla
Nirre och 9 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag hade lite försiktigt kollat med den andra som fått ett hus byggt om byggaren även låter han slanta för hela el-fakturan.
 
  • Gilla
Nizzlon och 6 till
  • Laddar…
Det brukar vara byggherren som står för elen och storleken på den är en viss skillnad om bygget är på vinter eller sommar. Beror på vad som står i kontraktet.
 
D
Jag hade säkerställt bevisen, dvs satt mig i en sits där det klart går att bevisa att han begått ett uppsåtligt brott. Utsagor mm från andra kan snabbt ändras osv. Det bästa är att få honom att själv erkänna i tex en mailkonversation att det var han, eller att någon på uppdrag av honom kopplade in sig på din stolpe/abonnemang. Innan jag hade fått det från honom skriftligen hade jag legat lågt med tanke på att ditt mångmiljonhus snart ska färdigställas.

När du fått ditt hus i det skick du vill ha kan du fundera på hur du ska gå vidare. Får du inte ditt hus i det skick du vill ha så har du ett påtryckningsmedel.

Vad kan det röra sig om rent ekonomiskt 10-15kkr. Jag hade rent taktiskt sparat på krutet för att säkerställa att huset/husaffärer blir såsom du önskar.

preskriptionstiden är lång på fordringar.
 
  • Gilla
MorpH och 7 till
  • Laddar…
Håll tungan rätt i mun!

Du ska inte säga att du ska ha betalt annars blir det anmälning. Då riskerar du begå utpressning och själv bli anmäld.
 
  • Gilla
Boggi och 1 till
  • Laddar…
D
Finns väl hundra sätt som en byggare kan jävlas på om han känner för det, tex inte hämta byggkoncernen på 4 månader. Vad ska TS göra då, skapa ett ärende hos KFM.

Jag hade som sagt tagit det lite piano, bara rent taktiskt.
 
  • Gilla
Radhussemlan och 2 till
  • Laddar…
D
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Håll tungan rätt i mun!

Du ska inte säga att du ska ha betalt annars blir det anmälning. Då riskerar du begå utpressning och själv bli anmäld.
Håller med, gäller att hålla tungan lite rätt i munnen när det kommer till sådana grejer.
 
  • Gilla
DanielSköld
  • Laddar…
Excel
Att koppla el som beskrivs är ett brott. Jag hade som dig erbjudit att lösa problemet genom att fakturan ska regleras OMGÅENDE.

Sker inte detta skulle ringa nätägaren och ev polisanmäla. Naturligtvvis innebär detta att elen också bryts.

Du behöver inte hålla på att tassa runt den där typen.
 
  • Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
F
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Det är precis det jag har gjort med honom. Betala och vi kan gå vidare. Men han svarar med att han ska se vilken förbrukning han har. Han som är ett företag borde väll först och främst be om ursäkt och känna att han borde kompensera genom att föreslå 50/50 eller ta hela fakturan?

Ett par tusen?? Vad har du för elräkning? Vi sitter i en lägenhet på 240kvm plus vårt nästan klara hus och nu ett grannhus med…

Oavsett, man går inte bakom min rygg och försöker blåsa mig!

Varför kan inte en etablerat entreprenad vara seriösa och stå för vad de gör??

Det är kanske bara är jag som är överkänslig.

P
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Det finns inget annat avtal än att byggherren står för inkoppling av elen. Förbrukningen från bygg el och nu även vanlig el som vi har från och med nyanslutning betalar jag.

p

Tycker inte du är överkänslig. Elen kostar 1,5-3kr/kWh plus moms och skatt och överföringsavgifter. Och det är kallt. Inte uteslutet att det går två 2kW fläktar dygnet runt i ett husbygge. Det kan handla om 8-10000kr/hus och månad. Jag tycker det är solklart att byggaren tar hela jävla fakturan för att han är dum i huvudet. Och gör han inte det så håll inne det på sista fakturan. Dokumentera stölden. Käftar han så dra ut sladden och lås skåpet.
 
  • Gilla
Incoog och 6 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Att koppla el som beskrivs är ett brott. Jag hade som dig erbjudit att lösa problemet genom att fakturan ska regleras OMGÅENDE.

Sker inte detta skulle ringa nätägaren och ev polisanmäla. Naturligtvvis innebär detta att elen också bryts.

Du behöver inte hålla på att tassa runt den där typen.
D Derbyboy skrev:
Håller med, gäller att hålla tungan lite rätt i munnen när det kommer till sådana grejer.
Hotar gör jag inte. Det är min fulla rätt att ge honom två fullt lagliga alternativ. Plain and simple. Har svårt att se det som ett hot. Han har gjort fel, inte jag.

Och som är nämnt, han har sagt att han kommer betala, men hur mycket är frågan.
Jag har mailat och med tanke på hans oförmåga att erbjuda något vettigt så har jag sagt att jag förväntar mig delning 50/50 på fakturorna som har kommit.

Nu kommer man inte längre än så. Bara sitta gott i båten och vänta in svar. Prio från min sida har varit att vi skall kunna fortsätta samarbetet med vårt hus. Vill han något annat då gasar vi vidare mot nya möjligheter.

Tackar för ert engagemang och tips!

Detta är ett fantastiskt forum med sjukt mycket matnyttigt i allt man kan tänka sig! Det är inte länge jag har varit medlem och aldrig trodde jag att jag skulle behöva starta en tråd om något så tråkigt som mitt ämne. Keep up the good work :strong:

Önskar er en trevlig kväll!
P
 
  • Gilla
peterv8 och 22 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Du ska inte säga att du ska ha betalt annars blir det anmälning. Då riskerar du begå utpressning och själv bli anmäld.
Utpressning? Det är väl ett klargörande vad nästa steg är om inte elen betalas.
 
  • Gilla
peterv8 och 12 till
  • Laddar…
Tänk på att det är troligen samma nisse som ska stå för alla garantiärenden när ni gör 2 års besiktning. Blir du jävlig så blir han jävlig.

Fråga, hur stor är elräkningen? Vad är de för kabel de har dragit till andra huset? 3fas?? Eller en liten 10A skarvkabel

Vi hade byggel på ca 2500-3500:- i mån. Största kostnaden var att värma upp huset mitt i vintern med lite isolering
 
  • Gilla
KB-U och 1 till
  • Laddar…
hsd
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Hotar gör jag inte. Det är min fulla rätt att ge honom två fullt lagliga alternativ. Plain and simple. Har svårt att se det som ett hot. Han har gjort fel, inte jag.

Och som är nämnt, han har sagt att han kommer betala, men hur mycket är frågan.
Jag har mailat och med tanke på hans oförmåga att erbjuda något vettigt så har jag sagt att jag förväntar mig delning 50/50 på fakturorna som har kommit.

Nu kommer man inte längre än så. Bara sitta gott i båten och vänta in svar. Prio från min sida har varit att vi skall kunna fortsätta samarbetet med vårt hus. Vill han något annat då gasar vi vidare mot nya möjligheter.

Tackar för ert engagemang och tips!

Detta är ett fantastiskt forum med sjukt mycket matnyttigt i allt man kan tänka sig! Det är inte länge jag har varit medlem och aldrig trodde jag att jag skulle behöva starta en tråd om något så tråkigt som mitt ämne. Keep up the good work :strong:

Önskar er en trevlig kväll!
P
Nu blev Du delaktig i felet, olaglig kraftöverföring (eller vad det heter)
Men jag tro inte att det blir något större straff än avgift från nätägaren
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.