estwing estwing skrev:
Citerade att du tyckte synd om alla som har fått betala hög elpris.
Saken är fortfarande att du måste ha några månadslöner på ditt konto för oväntade utgifter.
Om du ej har det så får man se över sina utgifter mm.
Sen finns det fall som är sjukt extrema.
Men det gäller ej elpriset bara:
Bilen går sönder
Beställt resa men coronan gör du ej får tbx dina utlägg
Värmepannan går sönder
Avlopp som går sönder på tomten
Ja det finns massa tråkigheter.
Jag har alltid haft rörligt elpris och har givetvis sparat pengar på det.
jag band nu på 1 år i november, tja bra lr dåligt så vet jag ej men just nu så sparar jag nåra hundringar i månaden. //Estwing
Eller andra som min granne, änka, 81 år, använder snö och regnvatten för att få pensionen att gå ihop så inte vattenavgiften drar iväg. Vad tycker du hon ska göra? Lägga sig ner och dö?

Ja, jag tycker synd om folk som lever på marginalen och inte kan hantera dessa kostnader. Sån är jag.
 
  • Gilla
Mickebus och 7 till
  • Laddar…
Många verkar inte förstå att detta drabbar ALLA, även folk i lgh Med hyreshöjningar, någon uthyrare ville t om höja med 5%! Det är ganska mycket, dyr el och dyrare renoveringar är anledningen.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
A
K katho75 skrev:
Eller andra som min granne, änka, 81 år, använder snö och regnvatten för att få pensionen att gå ihop så inte vattenavgiften drar iväg. Vad tycker du hon ska göra? Lägga sig ner och dö?

Ja, jag tycker synd om folk som lever på marginalen och inte kan hantera dessa kostnader. Sån är jag.
aj aj.. sånt hade jag inte kunnat se...
Då hade jag ordnat vatten åt henne...t,ex betalat någon månads förbrukning extra...
 
  • Gilla
Asso och 3 till
  • Laddar…
K katho75 skrev:
Eller andra som min granne, änka, 81 år, använder snö och regnvatten för att få pensionen att gå ihop så inte vattenavgiften drar iväg. Vad tycker du hon ska göra? Lägga sig ner och dö?

Ja, jag tycker synd om folk som lever på marginalen och inte kan hantera dessa kostnader. Sån är jag.
Tråkigt att höra såklart.
Tyvärr så har hon säkert ej jobbat hela sitt liv hrller och då får man lägre pension då hennes gubbe säkert jobbat mest.
Hon får väl isf sälja och ta en mindre bostad.
Såhär är livet.
Livet är en tävling.
Låter hårt men har själv åkt på riktigt tråkiga smällar i livet som kostat sjuka pengar.
 
  • Gilla
  • Arg
Asso och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Många verkar inte förstå att detta drabbar ALLA, även folk i lgh Med hyreshöjningar, någon uthyrare ville t om höja med 5%! Det är ganska mycket, dyr el och dyrare renoveringar är anledningen.
Självklart, allt blir dyrare, även för fastighetsbolagen och någon måste betala såklart, vi.
 
A
G Ganescha skrev:
Många verkar inte förstå att detta drabbar ALLA, även folk i lgh Med hyreshöjningar, någon uthyrare ville t om höja med 5%! Det är ganska mycket, dyr el och dyrare renoveringar är anledningen.
Japp och även våra mataffärer...
De höjer priserna för att kunna hålla öppet.
alla verksamheter...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S
Jävligt tråkigt med "har du ingen buffert" "varför har ni rörligt pris". Sverige ligger högt upp, det kan bli väldigt kallt här. El är något som behövs för att överleva, ska det verkligen gå så långt att folk tvingas frysa? Om man vill öka klyftorna i samhället så är detta en bra väg att gå. Eller så skaffar alla något att elda i så blir det jättebra för klimatet och luftkvaliteten. Även om man har pengar så betyder det inte att man vill lägga massa pengar på el, finns betydligt bättre saker att göra... Tex pensionssparande

Istället för att höra "grannen har köpt ny bil, det går bra för dom" så får man höra "grannen har mer än 15°C hemma och kan värma mat på spisen varje dag, vilken lyx".

OBS lite ironi i detta inlägg.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
aj aj.. sånt hade jag inte kunnat se...
Då hade jag ordnat vatten åt henne...t,ex betalat någon månads förbrukning extra...
Sånt gör jag också, hyr t.ex. hennes garage för ett överpris.
 
  • Gilla
  • Älska
Bocca och 2 till
  • Laddar…
S spider22 skrev:
Kan alla pappskallar som skriver att dom bundit sitt elpris hålla käften!!
Att binda sitt elpris är som att spela på lotto ibland vinner man men det är ytterst sällan.
Långsiktigt förlorar man alltid och det har ni förmodligen gjort dom senaste 20åren.
Lycka till nästa gång ni skall binda!
Denna tråden handlar om det orimliga i att elpriset går upp 300% på ett år!
Det händer bara i bananrepubliker och det är där vi nu hamnat!
Nej. Nej det tror jag inte dom kan :p
 
  • Haha
  • Gilla
MAczea och 4 till
  • Laddar…
A
K katho75 skrev:
Självklart, allt blir dyrare, även för fastighetsbolagen och någon måste betala såklart, vi.
naturligtvis vi är slutkunderna.
tänker på bönderna med sina djur..
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
Om en panna går sönder då lr kyl/frys?
Då går du under med då Om elpriset varit normalt?
Går pannan sönder kan man normalt låna hos banken, det kostar några tior på ett huslån.

Om bränslet plötsligt gått upp 6 kr på ett år, elen gått upp2-400 % din lön stannat och maten är dyr, det tar man inte lån till helst.
Alla har inte bra lön.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
A
K katho75 skrev:
Sånt gör jag också, hyr t.ex. hennes garage för ett överpris.
bless ditt sinne.
ty när natten kommer ditt samvete är rent(y)
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Nej. Nej det tror jag inte dom kan :p
Garanterat sossar som planenligt plagierar Ha.. förlåt, Maggans uttalande om att just binda till fasta. Sossar brukar vara rätt repetitionsbenägna när det skall vändas på varenda sten.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
S spider22 skrev:
Kan alla pappskallar som skriver att dom bundit sitt elpris hålla käften!!
Att binda sitt elpris är som att spela på lotto ibland vinner man men det är ytterst sällan.
Långsiktigt förlorar man alltid och det har ni förmodligen gjort dom senaste 20åren.
Lycka till nästa gång ni skall binda!
Denna tråden handlar om det orimliga i att elpriset går upp 300% på ett år!
Det händer bara i bananrepubliker och det är där vi nu hamnat!
Så så.. alla får tala.
Det är ganska intressant att höra från de som ännu inte vaknat...
ty när dagen gryr för dessa så kommer ni få höra var så säker... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Smuttgubben och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så så.. alla får tala.
Det är ganska intressant att höra från de som ännu inte vaknat...
ty när dagen gryr för dessa så kommer ni få höra var så säker... ;)
Dessa har ju betalat överpris i åratal, bara det att man "glömt det". Så inget att bry sig om. :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.