M Markarbetaren skrev:
Hur skulle solceller fungera för mig som förbrukar mera på sommaren?
Sannolikt bra.
 
A
G Ganescha skrev:
Ja tänk om alla hade haft det så ekonomiskt. Hade varit toppen. Hyr ett hus för att få den där frihetskänslan som ett hus kan ge, speciellt för barnen med gräs, plaskpool och grillning. När vi flyttade in va priserna på el helt okej, 1 1/2 år sedan, idag går det inte, vi har satt oss i en knipa absolut, självförvållat absolut, har bara mig själv att skylla. Kan inte påverka så mycket, det är rörligt som gäller här. Det är bajs att behöva leta ett billigt boende (lägenhet) och ta barnen från sin skola och dagis. Vettiga lägenheter finns det inte gott om ska jag säga. De nybyggda 4 rum kostar 15-16000 i KALL hyra! Jo vi har jobb båda två, men är tanken att hela lönen ska gå till boendet? Äsch, jag är besviken i alla fall, förstår att det inte är helt lätt för alla att förstå att det finns många olika situationer i olika familjer…
beklagar.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Ja tänk om alla hade haft det så ekonomiskt. Hade varit toppen. Hyr ett hus för att få den där frihetskänslan som ett hus kan ge, speciellt för barnen med gräs, plaskpool och grillning. När vi flyttade in va priserna på el helt okej, 1 1/2 år sedan, idag går det inte, vi har satt oss i en knipa absolut, självförvållat absolut, har bara mig själv att skylla. Kan inte påverka så mycket, det är rörligt som gäller här. Det är bajs att behöva leta ett billigt boende (lägenhet) och ta barnen från sin skola och dagis. Vettiga lägenheter finns det inte gott om ska jag säga. De nybyggda 4 rum kostar 15-16000 i KALL hyra! Jo vi har jobb båda två, men är tanken att hela lönen ska gå till boendet? Äsch, jag är besviken i alla fall, förstår att det inte är helt lätt för alla att förstå att det finns många olika situationer i olika familjer…
Lider med er och alla andra som drabbas så hårt av detta. :(
 
  • Gilla
GVR4 och 2 till
  • Laddar…
K katho75 skrev:
10000+ i månadskostnad för dyrare el har väl inte med små marginaler att göra?
Men du tycker förmodligen det är ok att äldre som bor i ett hus måste flytta ut på gatan för att man inte har råd att betala sin elräkning med sin pension.
Han låter som en liten rödvinskommunist faktiskt. Vadå elbrist installera fler vägguttag bara.. varför va hemlös när man kan köpa hus?!
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
K katho75 skrev:
Gå upp lite är troligen ok för flesta, 300-500% anser nog inte dom flesta är lite.
Om en panna går sönder då lr kyl/frys?
Då går du under med då Om elpriset varit normalt?
 
estwing estwing skrev:
Om en panna går sönder då lr kyl/frys?
Då går du under med då Om elpriset varit normalt?
Fråga inte mig, jag har pengar.
 
K katho75 skrev:
Gå upp lite är troligen ok för flesta, 300-500% anser nog inte dom flesta är lite.
Det beror ju på vad man utgår ifrån. Förra året var inte normala priser det heller.
 
estwing estwing skrev:
Om en panna går sönder då lr kyl/frys?
Då går du under med då Om elpriset varit normalt?
Om kylen går sönder en gång i månaden under 4 månader eller lvp en gång per år är det kanske läge att vidta åtgärder? Typ byta leverantör?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M MAczea skrev:
Om kylen går sönder en gång i månaden under 4 månader eller lvp en gång per år är det kanske läge att vidta åtgärder? Typ byta leverantör?
Då är det nog något trasigt som är sönder. :D
 
D Dinjo skrev:
Instämmer. Tror även att många är besvikna på sig själva och då spyr sin galla över allt och alla. Det var ingen som tyckte synd om mej, med fastpris, i somras. Jag fick betala mina dryga 50öre/kWh samtdigt som de med rörligt hade gratis el. Har alltid haft fastpris och känner mig trygg med det. Speciellt nu.
Det är ju klart man att man är bitter över att man missade att binda priset, men framförallt är jag orolig över vad framtiden har att bjuda på. Jag har ekonomiska förutsättningar för att klara några sådana här smällar, men jag tänker på de som inte har samma marginaler (och då inte så mycket på folk som köpt en fet villa i närförort för 9 mille för hittepåpengar).
Det är osäkra tider. Jag funderar till och med på att binda huslånet.
Dessutom är väl risken stor att det är en kortvarig glädje även för er som har behagliga bundna elpriser, för förr eller senare går ju de avtalen ut och då kommer ju även ni få hantera den nya verkligheten när det gäller elpriser.

Om jag ska tro vad jag läser i tråden så verkar det inte finnas så mycket att göra.
Mer elproduktion hjälper inte, såvida den inte ökar drastiskt även nere på kontinenten eftersom våra priser (jag bor i område 3) styrs av tillgång/efterfrågan i Europa.
Att koppla ihop område 3 & 4 med produktionen i norr (om tekniken ens finns för att göra det utan väldiga förluster) hjälper inte, för då drabbas även område 1 & 2 av europapriser.
Kvar finns att kapa kopplingen ner till Tyskland och Polen, men det låter osannolikt.
Det mest troliga är väl att våra modiga politiker kommer annonsera "kraftiga skattesänkningar" på elevrådet som i slutändan bidrar med någon hundralapp för att kompensera för de tusenlappar som gått åt...
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
A
estwing estwing skrev:
Om en panna går sönder då lr kyl/frys?
Då går du under med då Om elpriset varit normalt?
En del gör det ja.
Jag kan ta det men du må tro att det skulle stå med stora bokstäver brinnande på åkrarna att jag hatar mp och s... isåfall ;)
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Det är ju klart man att man är bitter över att man missade att binda priset, men framförallt är jag orolig över vad framtiden har att bjuda på. Jag har ekonomiska förutsättningar för att klara några sådana här smällar, men jag tänker på de som inte har samma marginaler (och då inte så mycket på folk som köpt en fet villa i närförort för 9 mille för hittepåpengar).
Det är osäkra tider. Jag funderar till och med på att binda huslånet.
Dessutom är väl risken stor att det är en kortvarig glädje även för er som har behagliga bundna elpriser, för förr eller senare går ju de avtalen ut och då kommer ju även ni få hantera den nya verkligheten när det gäller elpriser.

Om jag ska tro vad jag läser i tråden så verkar det inte finnas så mycket att göra.
Mer elproduktion hjälper inte, såvida den inte ökar drastiskt även nere på kontinenten eftersom våra priser (jag bor i område 3) styrs av tillgång/efterfrågan i Europa.
Att koppla ihop område 3 & 4 med produktionen i norr (om tekniken ens finns för att göra det utan väldiga förluster) hjälper inte, för då drabbas även område 1 & 2 av europapriser.
Kvar finns att kapa kopplingen ner till Tyskland och Polen, men det låter osannolikt.
Det mest troliga är väl att våra modiga politiker kommer annonsera "kraftiga skattesänkningar" på elevrådet som i slutändan bidrar med någon hundralapp för att kompensera för de tusenlappar som gått åt...
Nja det beror ju på vad våran kvarvarande industri och företagsamhet säger... säger de att detta är nog och för högt så vore nog att kolla lite på den där anslutningen till Europa...
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
K katho75 skrev:
Fråga inte mig, jag har pengar.
estwing estwing skrev:
Om en panna går sönder då lr kyl/frys?
Då går du under med då Om elpriset varit normalt?
Citerade att du tyckte synd om alla som har fått betala hög elpris.
Saken är fortfarande att du måste ha några månadslöner på ditt konto för oväntade utgifter.
Om du ej har det så får man se över sina utgifter mm.
Sen finns det fall som är sjukt extrema.
Men det gäller ej elpriset bara:
Bilen går sönder
Beställt resa men coronan gör du ej får tbx dina utlägg
Värmepannan går sönder
Avlopp som går sönder på tomten
Ja det finns massa tråkigheter.
Jag har alltid haft rörligt elpris och har givetvis sparat pengar på det.
jag band nu på 1 år i november, tja bra lr dåligt så vet jag ej men just nu så sparar jag nåra hundringar i månaden. //Estwing
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
158 kvm, 20 bi, billaddare. SE3. Direktverkande, 2 llvp, kamin. 2700 kwh för 933 kr. Yup, har ett fast avtal sedan tid tillbaka på 33 öre ink moms.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Kan alla pappskallar som skriver att dom bundit sitt elpris hålla käften!!
Att binda sitt elpris är som att spela på lotto ibland vinner man men det är ytterst sällan.
Långsiktigt förlorar man alltid och det har ni förmodligen gjort dom senaste 20åren.
Lycka till nästa gång ni skall binda!
Denna tråden handlar om det orimliga i att elpriset går upp 300% på ett år!
Det händer bara i bananrepubliker och det är där vi nu hamnat!
 
  • Gilla
  • Haha
olabroberg och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.