Hej, jag bor i Hemsjö vilket är område 3 men på min faktura så ser det ut som att jag blivit fakturerad enligt E4 tariff? Försöker Vattenfall blåsa mig eller är jag ute och cyklar? Bifogar bild
 
  • Skärmdump av en elfaktura med avtalsinformation och en förbrukningsgraf.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S
L Lelleirra skrev:
Hej, jag bor i Hemsjö vilket är område 3 men på min faktura så ser det ut som att jag blivit fakturerad enligt E4 tariff? Försöker Vattenfall blåsa mig eller är jag ute och cyklar? Bifogar bild
Ring och prata med dom, har dom rätt så kan dom nog ge dig en förklaring
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S Screew skrev:
Ring och prata med dom, har dom rätt så kan dom nog ge dig en förklaring
Men hur menar du att dom har rätt? Slår jag in mitt postnummer på alla elnätshemsidor så får jag fram prisförslag för område 3 och inte 4... :/
 
S
L Lelleirra skrev:
Men hur menar du att dom har rätt? Slår jag in mitt postnummer på alla elnätshemsidor så får jag fram prisförslag för område 3 och inte 4... :/
Jag menar inget, jag tror att du misstolkar mig, OM dom nu tycker att dom har rätt så kan dom nog förklara varför. Jag menar inte att dom har rätt
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
Var går gränsen mellan 3 och 4 , kan vara lite hårfint med det strecket, bara ringa och morra lite, samt säga som du skrivit här med postnummer som säger 3:an
 
L Lelleirra skrev:
Hej, jag bor i Hemsjö vilket är område 3 men på min faktura så ser det ut som att jag blivit fakturerad enligt E4 tariff? Försöker Vattenfall blåsa mig eller är jag ute och cyklar? Bifogar bild
Har du läst hela fakturan eller loggat in på Vattenfalls mina sidor?
Elområdena heter SE1-4, E4 är benämningen på din tariff.
 
  • Gilla
b_hasse och 3 till
  • Laddar…
A
L Lelleirra skrev:
Men hur menar du att dom har rätt? Slår jag in mitt postnummer på alla elnätshemsidor så får jag fram prisförslag för område 3 och inte 4... :/
som skrivet gå in på dina sidor och kolla men tariff är inte elområde...
 
E står troligen för enkeltariff
4 står troligen för att det är lågspänningsanslutning.

https://gotlandsenergi.se/elnat/avgift/elnatspriser/
Skärmdump av Gotlands Energi webbsida om abonnemang och prissättning för enkeltariff E4 och tidstariff T4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en webbsida som listar elpriser och avgiftsvillkor för olika kundkategorier och anslutningstyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:
https://www.ei.se/download/18.d4c49...ätstariffer-struktur-och-utformning-SWECO.pdf
Sida 25 står det om T1-T5
Sida 27 visar en graf med brytpunkter för T1-T4 kontra E1-E4.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nageek och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte nätleverantören bryr sig så mycket om nätområdena. Det är en sak för elleverantören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.