A Andy78 skrev:
Varför ska byte ut routern, är det någon fel på den?
Är det inte overkill att byta ut den om man tycker det är för dyrt att dra en fiber?
Tror generellt att man har mer glädje av en router som klarar av att leverera än en fiberlina till ett attefallshus. Tråkigt att ha massa fina kablar med hög kapacitet men en Sagemcom eller Technicolor router som får kämpa för grundläggande prestanda... Du kanske har en annan erfarenhet av ISP routrar och deras kvalitet?

Men ja, kostnadsargumentet faller.
 
Precis som Andy78 skriver kan det räcka med att "flytta ut" routern ur skåpet. Vi gjorde så i vår lgh att vi drog ut en nätverkskabel från fiberomvandlaren till routern som vi ställde ovanpå en garderob i hallen (eftersom den inte fick plats elskåpet) och sedan drog vi tillbaka en nätverkskabel till en switch som får plats i vårt elskåp där vår fiberomvandlare sitter och där även "alla våra nätverkskablar utgår ifrån i lgh. När vi "kablade upp alla nätverksuttag via switches som fick plats i elskåpet" så drog vi en kabel extra från switches till en AP i taket utanför elskåpet som gör att vi har hyggligt bra fart i hela lgh. De tre extra nätverkskablarna som går ut i hallen har vi dolt i kabelkanaler vilket gör att man inte tänker speciellt mycket på dessa. Men om det är i ett hus som jag tror att ni bor i kan det ju räcka med att ni "döljer en kabel" och ställer en switch efter routern på ngt bra ställe ex.vis uppe på ngn bra garderob eller så. Man får ha lite fantasi så fixar ni nog detta. :)

Glömde att skriva i inlägget att vi på stugan drog en vanlig nätverkskabel (för utomhusbruk) på 50 meter till vårt attefallshus från routern precis som ni i ett vanligt kabelskyddsrör och att det fungerar alldeles utmärkt.
/B
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Tror generellt att man har mer glädje av en router som klarar av att leverera än en fiberlina till ett attefallshus. Tråkigt att ha massa fina kablar med hög kapacitet men en Sagemcom eller Technicolor router som får kämpa för grundläggande prestanda... Du kanske har en annan erfarenhet av ISP routrar och deras kvalitet?

Men ja, kostnadsargumentet faller.
Routern fungerar nog aldeles utmärkt om den placeras utanför skåpet, Det är likadant för mig det är sämre mottagning när den står i plåtskåpet inget jag märker av i form av försämra prestanda.
Det är en inteno, routern jag hade innan från telia technicolor hade faktiskt lite bättre mottagning, innan dess hade jag en inteno med antenn visserligen i plastskåp men det var det aldrig några problem med.

Om TS kopplar några extra nätverkskablar det gör nog varje till eller från för prestandan.
Däremot tror jag ingen av dessa konsumentroutrarna är rätt lösning om det ska igenom en vägg och sedan ytterligare en vägg 30m bort då hade jag nog hellre dragit en kabel.
 
Redigerat:
T
Men den smidigaste lösningen är alltså nätverkskabel från routern genom markrör till Attefallshuset eller?
Och med nätverkskabel menar ni en cat6 kabel eller?
 
Ja.
Även om du drar en fiber genom markröret så behöver du sätta en mediaomvandlare i båda ändar för att få ett nätverksuttag, vilket iofsig är enkelt.
 
Dra två cat6 när du ändå är i farten ;)
 
B
Det finns cat6 som är godkänd för utomhusbruk. Jag har använt både nätverkskabel som är godkänd för utomhusbruk, och vanlig utomhus i 50mm skyddsrör. Bägge funkar än så länge, men jag antar att det finns nån skillnad på dem...
 
  • Gilla
Träbyggaren och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dra två cat6 när du ändå är i farten ;)
Varför ska man dra 2 st?
Är det inte smidigare att dra en cat 6 och en extra dragtråd?
 
Totte_S
Att dra två cat6 direkt är ju inget merjobb och man slipper köpa och placera en switch den dag man inser att en kabel är för lite. Man köper ändå ett uttag med dubbla rj45 uttag så lika bra när man ändå håller på.
Att dra fiber 30m i hemmiljö är rejält onödigt omständligt om man inte vet att man har behovet.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Att dra två cat6 direkt är ju inget merjobb och man slipper köpa och placera en switch den dag man inser att en kabel är för lite. Man köper ändå ett uttag med dubbla rj45 uttag så lika bra när man ändå håller på.
Att dra fiber 30m i hemmiljö är rejält onödigt omständligt om man inte vet att man har behovet.
30m är inte så farligt å dra en patchfiber bara man har utrymme för kontakterna.
 
Vilken kabel beror på vad du vill ha i ändarna. Mjuk, flerkardelig kabel till rj45-hanar, samt solid, enkelkardelig kabel till uttag med kroneplint. Finns en bra guide på Kjell och Companys hemsida för detta.

"Det riktiga" är att dra solid installationskabel genom rör, sen sätta ett uttag i slutet och använda en mjuk patchkabel sista snutten till datorn eller routern. Vill man ha en hane som hänger ut ur dosan i väggen så kan man dock dra mjuk patchkabel i röret istället. (Så har jag gjort för att få minimala installationer av unifi-puckar)
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Men den smidigaste lösningen är alltså nätverkskabel från routern genom markrör till Attefallshuset eller?
Och med nätverkskabel menar ni en cat6 kabel eller?
Finns speciell cat6 avsedd för att ligga i backen
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Finns speciell cat6 avsedd för att ligga i backen
Visst finns de det och nätverkskabel för utomhusbruk som är uv beständig, men det behöver inte vara så avancerat när det är rör dra en vanlig nätverkkabel det klarat och vara fritt ute i flera år utan problem.


Det behöver inte vara så avanacerat.
 
  • Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
A Andy78 skrev:
30m är inte så farligt å dra en patchfiber bara man har utrymme för kontakterna.
Nä det är ju inte dragningen som är ett problem, men varför man ska krångla med medieomvandlare och fiber i hemmiljö. Finns väldigt få tillämpningar som behöver fiberkapacitet, och i ett attefallshus vill man väl ha så lite grejer som möjligt.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Nä det är ju inte dragningen som är ett problem, men varför man ska krångla med medieomvandlare och fiber i hemmiljö. Finns väldigt få tillämpningar som behöver fiberkapacitet, och i ett attefallshus vill man väl ha så lite grejer som möjligt.
Det är det jag menar dra en nätverkskabel.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.