Maskintok skrev:
Hur kan olika bolag slå ihop fakturorna?
Det är ju nät bolag och elbolag även om de ägs av samma ägare...
Du kan få välja att bara ha en faktura men det är inte att rekommendera eftersom det blir otydligare då. Undrar hur många som missat att tänka på det.
 
L Lechuza skrev:
E du dum i huvet?


December:


Fast elpris 1 år 230.00 (287.50) öre/kWh


Fast elpris 2 år 170.00 (212.50) öre/kWh


Fast elpris 3 år 149.00 (186.25) öre/kWh


Rörligt elpris 201.70 (252.13) öre/kWh (december)
Du kan just nu binda 60mån --> 60öre+moms... riktigt så illa är det inte...
 
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
T
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Vem har i den här tråden predikat för att rörligt minsann alltid är bäst?
För sex månader sedan fanns inte den här tråden men vem som idag beter sig dumt är nu klart. Välj gärna rätt tråd att gnälla på dina medmänniskor i.
Har själv 1275 kWh för huset + 235 kWh elbilsladdning i dec, SE3, 140 kvm. Kostnad: 4400 kr inkl ALLT trots rörlig timdebitering. Ingen vedeldning eller bergvärme, 35 år gammalt kataloghus. Tre vuxna bor här och vi håller 21-22 grader. Tycker fortfarande att rörlig timdebitering är bättre än att binda.

Jaså, det tycker du inte att den gör. Motivera gärna varför, då tråden behandlar höga elräkningar.

Jättebra. Då tycker jag du ska stå fast vid rörligt.
 
M Markarbetaren skrev:
Hur skulle solceller fungera för mig som förbrukar mera på sommaren?
Ja det är ju fantastiskt om du har det på det viset? Men då är ju också elen billig så det är ändå svårt att få någon ekonomi i det, men det kan ju vara en liten fördel för klimatet.
 
A
I Irene Ahlström skrev:
Du kan få välja att bara ha en faktura men det är inte att rekommendera eftersom det blir otydligare då. Undrar hur många som missat att tänka på det.
jaha:thinking:
tänkte eftersom det ena bolaget tillhandahåller nätet och det är ett annat som säljer elen.... även om det i botten är Samma ägare så brukar det vara skilda bolag..

Men visst det kan säkert hända..
Jag har iallafall olika bolag.. ;)
 
  • Gilla
Irene Ahlström
  • Laddar…
kollar man på svk kontrollrummet ser man ju tydligt vilka som skapar dem här priserna. Finns riktiga ström u-länder i öst som ruinerar oss och då med finnarna i spetsen, konstant har dem importerat 3-4000mw. Kan dem inte få igång det där kkv snart , gaa:poop:ahhh
 
B Berrabus123 skrev:
Du kan just nu binda 60mån --> 60öre+moms... riktigt så illa är det inte...
Länk tack. Gäller detta zone 4?
 
Oj vad många det är som gnäller över höga elpriser samtidigt som man har nya, dyra, elbilar och reser utomlands ett par gånger varje år. Skärp er, bygg upp en buffert ni är väl för tusan vuxna människor?
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Länk tack. Gäller detta zone 4?[/QUOTEl
är bli sveriges
J john_heden100 skrev:
Oj vad många det är som gnäller över höga elpriser samtidigt som man har nya, dyra, elbilar och reser utomlands ett par gånger varje år. Skärp er, bygg upp en buffert ni är väl för tusan vuxna människor?
vuxet sagt, förstår du hur många som blir arbetslösa av den här energikrisen, som går å fryser, inte har råd till mat,säkert nåt dödsfall också
 
  • Gilla
GlennB och 8 till
  • Laddar…
J john_heden100 skrev:
Oj vad många det är som gnäller över höga elpriser samtidigt som man har nya, dyra, elbilar och reser utomlands ett par gånger varje år. Skärp er, bygg upp en buffert ni är väl för tusan vuxna människor?
Vad fan vet du om min ekonomiska situation?
Har ingen elbil(kör en gammal diesel och en liten besinbil), har inte varit utomlands sen 2017.
Vi har en fetare buffert än de flesta men jag har iaf inte lust att betala 12000 i elräkning (var av större delen är skatt som i sin tur försörjer sossarnas valboskap!)
 
  • Gilla
GlennB och 16 till
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Du kan just nu binda 60mån --> 60öre+moms... riktigt så illa är det inte...
Var kan jag binda till de priset i skåne? Jag tar det utan att blinka.
Eller så är det riktigt uselt just nu i skåne.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
J john_heden100 skrev:
Oj vad många det är som gnäller över höga elpriser samtidigt som man har nya, dyra, elbilar och reser utomlands ett par gånger varje år. Skärp er, bygg upp en buffert ni är väl för tusan vuxna människor?
Instämmer. Tror även att många är besvikna på sig själva och då spyr sin galla över allt och alla. Det var ingen som tyckte synd om mej, med fastpris, i somras. Jag fick betala mina dryga 50öre/kWh samtdigt som de med rörligt hade gratis el. Har alltid haft fastpris och känner mig trygg med det. Speciellt nu.
 
  • Gilla
reez och 4 till
  • Laddar…
J john_heden100 skrev:
Oj vad många det är som gnäller över höga elpriser samtidigt som man har nya, dyra, elbilar och reser utomlands ett par gånger varje år. Skärp er, bygg upp en buffert ni är väl för tusan vuxna människor?
Högt elpris, högt dieselpris, högre matpriser, högre priset på allt.
Lönen hänger ju inte med.
Utomlands var jag sist 2016 innan dess med flyg slutet på 90 tal.

Skärp dig och inse att det är för att skinna sin befolkning som de håller på just nu. Du är säkert en sådan som tror alla tar tunnelbanan med. Blir irriterad när man försvarar sånt här skit som de valda håller på med.
 
  • Gilla
GlennB och 7 till
  • Laddar…
Excel
Beklagar elräkningen, fick själv en på 3400kr för mitt hus i SE3. Pengarna kunde användas bättre.

Det är bekämmande att höra riksdagspolitiker också raljerar över detta. Tror dessvärre att detta kan bli tufft för många och Kronofogden kommer få fler ärenden.
 
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
A
D Dinjo skrev:
Instämmer. Tror även att många är besvikna på sig själva och då spyr sin galla över allt och alla. Det var ingen som tyckte synd om mej, med fastpris, i somras. Jag fick betala mina dryga 50öre/kWh samtdigt som de med rörligt hade gratis el. Har alltid haft fastpris och känner mig trygg med det. Speciellt nu.
stackars dig då...
måste varit svårt...
Fick du betala halva din pension eller kanske hela?

För det är sådant som händer nu..
Detta är ingen lek utan det är allvar med folks ekonomi och leverne..

De har inte själva orsakat detta utan det har folkvalda och då främst s, c, l, mp.. v..
Dessa domedagspartier som folk har röstat på...
jag vet sedan undersökning att många som har fasta elavtal är deras röstkrets...
Så jag skulle inte vara så styv i korken..
tänk om du behöver skriva av dig eller mår dåligt vid kommande avtal. om de ens finns kvar då... För du tror väl ändå inte att bolagen fortsätter med dessa om de får sämre vinster...?
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.