Kika även på om Hyundai Ioniq 5 eller KIA EV6 kan fungera. Döm dem inte efter yttermåttet, elbilar brukar kunna få till utrymmena rätt bra.

Det här med rädsla att bli ståendes med tomt batteri är helt obefogat. Ungefär samma risk som att få soppatorsk. Blir det dåligt så finns det faktiskt rätt gott om snabbladdare kring de flesta stora städer samt utmed större vägar. Sedan är ju alltid bilen "fulltankad" på morgonen.

Räkna dock med att tappa 20-40% av räckvidden på vintern beroende på hur kallt det är. Tråkigt men man anpassar sig till det.
 
  • Gilla
Bngth
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Vi hämtade ut en Kia E-Niro i November. Vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn (5, 7 och 11), dvs ingen barnvagn. Lite beroende vad gör barnvagn man har, så skulle man nog kunna knö in en barnvagn. Vi hade en väldigt kompakt barnvagn till vår minsta.



Vi privatleasar Kian, och betalar 4400:-/mån inkl 2000mil/år och vinterdäck. Kör runt 2000-2500mil om året. Vi kommer troligtvis landa på runt 7000mil, det innebär att vi kommer få betala övermil och en extra service. Men Kia har inte 7500mil på tre år som alternativ, antigen var det 6000mil eller 9000mil. 9000mil skulle innebär en leadinsavgift på 5500:-.

Med vår leasingavgift + övermilskostnad + service så landar kostnaden på drygt 4800:-/mån.

edit: Räckvidden är runt 35-37mil när det är minusgrader. Över 40mil vid 0-7grader. Över det har vi inte fått känna på än.
e Niro verkar vara en grym bil! Hur stort är batteriet? Hur många minusgrader har det varit med 35 mils räckvidd?

Har tittat lite på kias privatleasing, mest ceed plug in hybrid, verkar vara bra priser.
Din leasingkostnad skulle vara helt ok!
Känns väldigt vettigt, problemet är att jag helst skulle vilja ha en något större bil, och priserna verkar då sticka iväg..
 
S Styrman_jansson skrev:
Kika även på om Hyundai Ioniq 5 eller KIA EV6 kan fungera. Döm dem inte efter yttermåttet, elbilar brukar kunna få till utrymmena rätt bra.

Det här med rädsla att bli ståendes med tomt batteri är helt obefogat. Ungefär samma risk som att få soppatorsk. Blir det dåligt så finns det faktiskt rätt gott om snabbladdare kring de flesta stora städer samt utmed större vägar. Sedan är ju alltid bilen "fulltankad" på morgonen.

Räkna dock med att tappa 20-40% av räckvidden på vintern beroende på hur kallt det är. Tråkigt men man anpassar sig till det.
ok!
Ja det kanske är onödig oro.
men jag är i sig inte orolig att behöva stanna, det gör jag ju ändå om jag åker längre, mest orolig över att den ska tappa massor av mil vid vinterväder.
Annars är jag positiv till elbil, min sambo är dock inte lika positiv, hon vill nog helst ha en diesel..
 
I min el-Mini tappar så tappar jag kanske 10-20% mil vid till -5. Vid -18 så har jag tappar 35-40%.

Dock minskar detta om jag klimatiserar( sätter på värmen) bilen en stund innan.
Snabbladdar man får man också tillbaka lite räckvidd då snabbladdningen värmer upp batteriet.
 
M Mapet890 skrev:
e Niro verkar vara en grym bil! Hur stort är batteriet? Hur många minusgrader har det varit med 35 mils räckvidd?

Har tittat lite på kias privatleasing, mest ceed plug in hybrid, verkar vara bra priser.
Din leasingkostnad skulle vara helt ok!
Känns väldigt vettigt, problemet är att jag helst skulle vilja ha en något större bil, och priserna verkar då sticka iväg..
64kWh är batteriet på. Som kallast var det -12 när vi körde. Värmde upp bilen innan vi körde iväg.

Ja, vi kollade även på enyaq men prisskillnaden på leasing var drygt 1500:-/mån. Visst, enyaq är lite större men de få gånger vi behöver lastutrymme så har vi en takbox att sätta fast. Vi ansåg inte de extra utrymmet vara värt 1500:- mer per månad.

vi är supernöjda med Kian iaf. (y)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle vara mer orolig för värdeminskningen på en hyfsat ny diesel än på en elbil. Men det gör alla sådana här jämförelser oerhört svåra, att man måste anta saker om restvärden för att kalkylera månadskostnad.

Med det sagt skulle jag välja elbilen alla dagar i veckan om kalkylerna var likartade.
jag känner också lite oro för värdeminskningen, man undrar om det är rätt att köpa en ”dyr” diesel just nu. V90 vi tittat på har varit ganska nya, cirka 2-3 år gamla, de är inte gratis.

det lustiga är att hur jag än räknar så blir det nästan samma månadskostnad, särskilt om jag jämför bilarna id 4 och v90, skilde några hundra i månaden totalt har jag för mig om jag räknade på 3 år med bränsle/ el osv. Kan det stämma verkligen?
 
M Mapet890 skrev:
Jag tänker ungefär lika känner jag.
Var väldigt inne på v90 nu men tror jag tänker om igen faktiskt. Känns på nåt sätt inte bra , vet inte.

v70n vi har är från 2013 och är ganska fin.
13500 mil så stor service nästa år med kamrem osv. Nya uppsättningar däck behövs, troligen både sommar och vinter.
Annars är det en bra bil, väldigt praktisk för oss, bekväm och går hyfsat snålt, också en D4.
Problemet som jag ser det är egentligen att maskinskadeförsäkringen snart går ut. (10år) därför jag känner att det vore bäst att byta bil.

tänkte låna hem en id 4 till veckan för skoj skull och prova lasta vagn osv, kan va kul
Det bästa vore nog kanske att låta Volvon gå ett par år till,
Kul med någon i ungefär samma situation och tankar!
Japp å det är ju inte lätt. Vår är MY16 så den är verkligen inte lastgammal utan går säkert ett par år till. Förra årets bränsleutgifter var bra mycket lägre än vad en värdeminskning på ny bil skulle vara. Nu har iofs dieselpriset gått upp nu sen årsskiftet.

Först funderade vi på en andrabil/cityräcer, el, typ id3. Sen har vi insett att vi egentligen inte är i behov av två bilar. Därav provat id4 och haft enyaqen över natt för en längre tripp.

Lutar åt något familjevänligt i elväg. Dock är jag fortfarande osäker kring deras barnsjukdomar. Larmar om diverse fel, låser sig, går ej köra, är som julgranar i instrumentpanelen.

Nästa osäkerhet är ju förstås om någon vill ha v70.n. Det finns det troligen men kanske till ett lägre försäljningspris än tänkt/önskat.
 
M Mapet890 skrev:
imponerande!
Jag måste vara dålig på att packa, tycker jag fyller våran V70 med tre personer, barnvagn och kassar.
Är golfen en kombi förresten?
Var och tittade på en golf, tyckte de var rymliga.
Den går ju mest hemma, mellan jobb och hemmet, affären och allt annat alldagligt, är ju till det man använder bilen mest.
Golfen finns tyvärr inte som elbil i kombiutförande så är vanliga 5 dörrar.
Vagnen går i bak men sen är det fullt :) matkassar och annan packning stuvs på golvet vid barnstolarna.
Som sagt, är en bil som kräver viss planering men var en av få i rätt prisklass.
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Jag var rätt "tuff" när jag valde el-Minin. Den har ett pyttebatteri på 32kWh och en räckvidd på i bästa fall 23mil. Värsta tappet var förra vintern då vi hade -22 en gång och då visade den en räckvidd på runt 13mil.

Har dock 24km till jobbet så fortfarande inga problem. Sedan kommer man lite längre än det visar har jag märkt.

Ett exempel på hur det kan bli med el bil;

Jag skulle till svärfar 9mil bort då vi skulle åka och titta på en betongblandare vi funderade på att köpa ihop.
Bilen var inte riktigt fulladdad när jag tog den så räckvidden visade 170km, d.v.s. det skulle inte räcka fram och tillbaka. På vägen dit så blir jag nödig och svänger in på en mack. Råkade finnas en ledig snabbladdare så jag kopplar in, ställer mig i WC-kön, köper en dricka när jag är klar och när jag kommer ut så har jag fått 10% mer kapacitet i batteriet. Åker till svärfar, vi tar hans skåpbil och åker och hämtar blandaren. När jag ska åka hem visar bilen att jag ska komma 95km, d.v.s precis räcka. Åker hem och väl hemma så har jag 15km räckvidd kvar.
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Japp å det är ju inte lätt. Vår är MY16 så den är verkligen inte lastgammal utan går säkert ett par år till. Förra årets bränsleutgifter var bra mycket lägre än vad en värdeminskning på ny bil skulle vara. Nu har iofs dieselpriset gått upp nu sen årsskiftet.


M mxjolle skrev:
Japp å det är ju inte lätt. Vår är MY16 så den är verkligen inte lastgammal utan går säkert ett par år till. Förra årets bränsleutgifter var bra mycket lägre än vad en värdeminskning på ny bil skulle vara. Nu har iofs dieselpriset gått upp nu sen årsskiftet.

Först funderade vi på en andrabil/cityräcer, el, typ id3. Sen har vi insett att vi egentligen inte är i behov av två bilar. Därav provat id4 och haft enyaqen över natt för en längre tripp.

Lutar åt något familjevänligt i elväg. Dock är jag fortfarande osäker kring deras barnsjukdomar. Larmar om diverse fel, låser sig, går ej köra, är som julgranar i instrumentpanelen.

Nästa osäkerhet är ju förstås om någon vill ha v70.n. Det finns det troligen men kanske till ett lägre försäljningspris än tänkt/önskat.



Först funderade vi på en andrabil/cityräcer, el, typ id3. Sen har vi insett att vi egentligen inte är i behov av två bilar. Därav provat id4 och haft enyaqen över natt för en längre tripp.

Lutar åt något familjevänligt i elväg. Dock är jag fortfarande osäker kring deras barnsjukdomar. Larmar om diverse fel, låser sig, går ej köra, är som julgranar i instrumentpanelen.

Nästa osäkerhet är ju förstås om någon vill ha v70.n. Det finns det troligen men kanske till ett lägre försäljningspris än tänkt/önskat.
My16 är ju jättebra. mycket kvar av maskinförsäkringen!
Man skulle ha bytt upp sig till en sådan för ett par år sedan så hade man kunnat vänta lite längre.

i magen känns elbil helt rätt för mig, priset är en annan femma, och sen är jag just som dig lite smått orolig kring att elbilarna ändå är i ”barnstadiet” ännu, mycket kommer ju säkert hända nu,

Skulle därför inte vara dumt att kanske vänta ett tag till och hoppas Volvon håller, är lite skadad då vi haft mycket dyra reparationer som kostat mycket(dock har vi inte behövt betalat) men man vet hur mycket skit som kan hända..
Har fått bytt automatlåda tre gånger, helt sanslöst. Garantier, försäkringar osv har stått för allt som tur är, men efter det värderar vi garantier och maskinskadeförsäkringar högt.
 
M Mapet890 skrev:
My16 är ju jättebra. mycket kvar av maskinförsäkringen!
Man skulle ha bytt upp sig till en sådan för ett par år sedan så hade man kunnat vänta lite längre.

i magen känns elbil helt rätt för mig, priset är en annan femma, och sen är jag just som dig lite smått orolig kring att elbilarna ändå är i ”barnstadiet” ännu, mycket kommer ju säkert hända nu,

Skulle därför inte vara dumt att kanske vänta ett tag till och hoppas Volvon håller, är lite skadad då vi haft mycket dyra reparationer som kostat mycket(dock har vi inte behövt betalat) men man vet hur mycket skit som kan hända..
Har fått bytt automatlåda tre gånger, helt sanslöst. Garantier, försäkringar osv har stått för allt som tur är, men efter det värderar vi garantier och maskinskadeförsäkringar högt.
Ja då kan jag förstå om ni är lite less på reperationer. Jo så är det, garantier är bra. Vi har landat i att avvakta lite men tanken finns där alltid.

I er sits, hmm, ja v90 hade jag skippat om ni verkligen inte behöver den höga driftsäkerheten och att dra släp.

Hade skippat hybridbil också. Dubbla motorer, tung bil, kass räckvidd på el.

Då återstår elbil eller att ha kvar v70.n. (eller köpa vår hehe) personligen har jag enyaq och kia ev6 högt men ptja, det finns fler och fler kommer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Ja då kan jag förstå om ni är lite less på reperationer. Jo så är det, garantier är bra. Vi har landat i att avvakta lite men tanken finns där alltid.

I er sits, hmm, ja v90 hade jag skippat om ni verkligen inte behöver den höga driftsäkerheten och att dra släp.

Hade skippat hybridbil också. Dubbla motorer, tung bil, kass räckvidd på el.

Då återstår elbil eller att ha kvar v70.n. (eller köpa vår hehe) personligen har jag enyaq och kia ev6 högt men ptja, det finns fler och fler kommer.
Det lustiga är när jag räknar på v90n tre år gammal, så blir den nästan precis lika dyr som att leasa en id 4,men det är då jag känner att elbil ändå är ett bättre val.
Enyaq verkar ju jättefin!
Varför gillar du enyaq mer än id 4?
Har du förstått hur det funkar med utrusningen på id 4? Finns det mesta man behöver eller måste man plocka på massa paket så det blir svindyrt ändå?
Har räknat på en vanlig modell och bara lagt till dragkrok och vinterdäck.
 
M Mapet890 skrev:
Det lustiga är när jag räknar på v90n tre år gammal, så blir den nästan precis lika dyr som att leasa en id 4,men det är då jag känner att elbil ändå är ett bättre val.
Enyaq verkar ju jättefin!
Varför gillar du enyaq mer än id 4?
Har du förstått hur det funkar med utrusningen på id 4? Finns det mesta man behöver eller måste man plocka på massa paket så det blir svindyrt ändå?
Har räknat på en vanlig modell och bara lagt till dragkrok och vinterdäck.
Förlåt att jag håller enyaqen högre än id4. Det är egentligen samma bil. Vissa saker skiljer som jag värdesätter.

Enyaq
Presterar aningen bättre i räckvidd
Är aningen större (tänker främst lastutrymmet)
Är lite enklare rent paketmässigt då standardbilen har mycket redan. Vill man spara så behövs bara läggas till 1 eller två paket typ.
Gillar denna design bättre.
Förstår inte designen av grillen i fronten.

Id4
Presterar lite sämre i räckvidd
Sämre i lastutrymmet
Haaaatar alla touchknappar
Inte riktigt överens över designen så jag vet inte vad jag ska tycka.

Fått känslan av att man behöver lägga till en hel del paket i id4.an för att kunna jämföras mot enyaq. Jag har inte kollat upp att det faktiskt är så.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Det lustiga är när jag räknar på v90n tre år gammal, så blir den nästan precis lika dyr som att leasa en id 4,men det är då jag känner att elbil ändå är ett bättre val.
Du har inte lust att dela med dig av den där kalkylen ?

Som jag fattar det jämför du att leasa en bil i 3 år mot kostanden de 3 första åren vid ett köp ?

Hur ser kostnaden för v90 ut år 4,5,6 osv.
Vad har du räknat med att ha för restvärde på V90 efter 3 år och 4500 mil i din ägo ?

Hur jag än räknar fram och tillbaka så måste jag upp i 3-4000 mil per år för att en elbil ska "löna" sig för mig jämfört med att behålla en 3 år gammal dieselbil i låt säga 5 år.
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Jag valde bort Enyaqen pga. grillen. Känns fake och ungefär lika överspelad som BMWs jättenjurar i mitt tycke. Sen var jag inte jätteförtjust i inredningen heller, men då hade jag redan valt bort den på utsidans design, så kanske bara byggde mitt case.

Vad man behöver extra är tycke och smak. För egen del tycker jag att manuellt inställda säten på en bil för en halv miljon går bort. Det ledde (i april) tll att jag behövde välja till en hel massa grejer för att få ett paket som innehöll elmanövrerade stolar. Men nu är det väl mindre tilläggspaket och mer fria val, så det går nog att få just det man vill.

Head up display var en grej jag trodde skulle vara kul. Helt meningslöst dock. Kör alltid google maps med fungerande röststyrning istället för VWs helt värdelösa (hur själva navigeringen är vet jag inte; har ännu inte lyckats tala in en adress och vägrar göra på annat vis när jag kör).
 
  • Gilla
Mapet890 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.