M Mika_A skrev:
Ännu ett i-landsproblem som man gnäller över. Antingen kan man ju ta betalt även för maten och drycken om man anser att ”snyltgästerna” kostar för mycket eller så ger man helt enkelt fan i att bjuda hem någon. Då kan var och en sköta sitt utan att det skapar irritation eller missämja.
Intressant.
Tycker du på riktigt att det är samma sak?
Frågar inte för att vara otrevlig utan tycker bara det är ett otroligt intressant resonemang.
 
Zixten Zixten skrev:
rör det sig om 1, 10, 50 eller 100 kWh?
I ett vanligt 10 A eluttag går det att få ut maximalt lite drygt 2 kW, alltså 2 kWh per timme. Har du koll på hur länge vännerna stannar/laddar?
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Är det ens NÅGON här som har sagt att dom INTE skulle låta någon som ber om att få ladda, att få ladda?
Visa gärna!
Det folk vänder sig mot handlar om att vissa har bekanta som förväntar sig att få ladda gratis. Det är inte alls samma sak.

Jag tror att det är en absolut majoritet här som tänker som jag:
Om mina vänner frågar så får dom absolut ladda.
Erbjuder dom sig att betala kommer jag fråga vad det kostar/hur många kWh (eftersom jag själv inte har en uppfattning om vad det rör sig om).
Ligger det under 100:- kommer jag absolut inte låta dom betala (eftersom dom frågade)
Nu umgås jag i stort sett bara med vänner där vi är generösa mot varann, men hade någon av dom varit en snålis, hade denne fått betala, om det kostade mer än en hundring.

Folk som inte frågar däremot, eller som inte erbjuder sig att betala, får ladda den här gången, men nästa gång blir det inget.
Det är som att jag skulle gå in i någons trädgård och förse mig av frukt och grönt ur deras växthus utan att fråga. Eller att plocka på mig några av storgatstenen som verkar ha blivit över efter sommarens projekt.

Man frågar först!!
Man erbjuder sig att betala.
Hur svårt är det att förstå?

- Kan jag ladda min bil medan vi är på besök? Det brukar bli ca 50 kWh.
- Ja visst, det går fint.
- Vad betalar du för elen? Tänkte att jag skulle swisha.
- Äh, det är lugnt.

Eller:
- Åh vilka fina gurkor och tomater ni har! Får jag ta någon av varje? (känns fel att ens fråga (skulle bara ske om dom hade måååånga av varje) men för sakens skull).
- Ja, gör det!
- Vad blir jag skyldig?
- Inget.

Man respekterar sina vänner.
Man frågar.
Man tackar.

Sen får man faktiskt förstå att alla inte har samma ekonomiska möjligheter. Nu när elpriserna är så höga kan en del ha det svårt som det är. Att då ladda 3-5 bilar extra varje månad kanske inte är spiken i kistan, men det underlättar inte heller.
Ytterligare dåliga jämförelser. El finns ”oändligt” av i eluttaget, det gör det inte med grönsaker eller gatstenar.

Om man inte har ett antikt elsystem är enda sättet det påverkar värden att det kostar några tior. Nog för att det är oförskämt att ladda utan att fråga men det handlar om summor som de flesta skulle bjuda sina gäster på utan att tveka om det handlade om något annat, så varför detta oerhört märkliga motstånd mot att bjuda på något som inte över huvud taget påverkar en?

Enda rimliga förklaringarna är att man antingen är en trist snåljåp som splittar varje nota ner på sista kronan och aldrig bjuder på något eller att man av nån anledning tycker det är jätteviktigt att få fortsätta bränna fossila drivmedel och är emot elbilar i allmänhet.
 
  • Gilla
  • Arg
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag som har BTEA som elnätleverantör betalar effektavgift 275kr inkl moms per kW.
Så när gästen pluggar i sin bil med 10A laddning så betalar jag 632kr extra i ett år framåt om laddningen olyckligtvis skulle maxa min tidigare uppnådda maxeffekt i minst 60 minuter.
Sen kanske man fått ström för 5kr eller 50kr.
Skulle man plugga in sig på 3fas handsken och ta 11kw så är det 3025kr extra i ett år framåt . Och då har man fått ström för kanske 20spänn i timmen. Elpriset per kWh vet jag faktiskt inte vad det kostar om jag ska vara ärlig, det är inte det som är grejen.

Risken att maxa effektnivån just då?!
Ja jag vet inte. Jag räknar inte. Och gästen är nog ännu mer ovetande.... 5kWh kostar inte många kronor... eller??
Men visst kan det hända.

Du Gösta... jag är schyst å bjuder på strömmen. Men swisha en 1000lapp för effektavgiften :D
Vi har också effektavgift. Har inte räknat på det, men det låter sjukt dyrt om det är så... Måste kolla upp...
 
Har man litet batteri och lång väg kanske man måste ladda, då går det åt andra sidan inte i så mkt. Om nån med Tesla som bor 1 mil bort kommer med tomt batteri och laddar fullt skulle jag bli sur. Om man toppar upp det som behövs för att komma hem är det ok.
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
E ERagn skrev:
Ytterligare dåliga jämförelser. El finns ”oändligt” av i eluttaget, det gör det inte med grönsaker eller gatstenar.

Om man inte har ett antikt elsystem är enda sättet det påverkar värden att det kostar några tior. Nog för att det är oförskämt att ladda utan att fråga men det handlar om summor som de flesta skulle bjuda sina gäster på utan att tveka om det handlade om något annat, så varför detta oerhört märkliga motstånd mot att bjuda på något som inte över huvud taget påverkar en?

Enda rimliga förklaringarna är att man antingen är en trist snåljåp som splittar varje nota ner på sista kronan och aldrig bjuder på något eller att man av nån anledning tycker det är jätteviktigt att få fortsätta bränna fossila drivmedel och är emot elbilar i allmänhet.
Du har uppenbarligen svårt med läsförståelsen. Beklagar.
 
  • Gilla
  • Älska
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
H
I somras hade vi besök av vänner som hade husvagn med sig. Jag ser det som självklart att bidra med el till husvagnen så att det går att driva kylskåp etc hur länge dom än stannade hos oss. Detta paret kör även hybridbil och det kom aldrig någon fråga ang laddning av bilen och jag, erbjöd mig inte heller, det får man ordna själv.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Du har uppenbarligen svårt med läsförståelsen. Beklagar.
Nejdå. Förstår att du inte var speciellt negativ så länge folk frågar så det handlar inte om dig. Däremot var jämförelserna dåliga.
 
Jag såg något kul hos en kompis för rätt många år sedan, gissningsvis 2006-07-08 någon gång.
Vi bytte tak på en ladugård, ställning var byggd. Länsväg passerade gården.
Då i änden på en skarvsladd var det knuten en genomskinlig plastpåse, där låg en tjuga och några mynt, tillsammans med en lapp där det på dålig engelska stod att de kom från Frankrike (har jag för mig) och att de var ute på europasemester med elbil.
De började få dåligt med ström och hittade på natten en skarvsladd.
De hade laddat si och så länge och använt si och så mycket ström. Siffran blev typ 23 kr och så hade de lagt några kronor extra :rofl:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
Som jag sagt tidigare, det här är vår tids nya I-landsproblem :)
Konstig attityd från elbilsägarna att det ska vara självklart att plugga in sladden, man får väl köpa en bil som passar sina egna behov och gilla läget :mad:

Tala bara om för dom som vill ladda att ditt elsystem inte pallar för elbilsladdning. Långvarigt konstant uttag på 10AH har gett upphov till flera villabränder så hänvisa till det, problem solved :cool:

Det här påminner mig om att jag i mitt första yrke jobbade som snickare, var inget problem att få ersättning när man gjorde extrainsatser hos släkt och vänner.
Därefter blev jag IT-konsult. Tror ni man fick någon ersättning för alla timmarna man la ner på diverse PC-strul hos nära bekanta ... nene då var det ju bara lite "roligt" fix, inget riktigt arbete :sleep:
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
S Skogen81 skrev:
Sätt upp en laddstolpe och så får dom betala med kreditkortet. Tag dubbla priset mot vad du betalar. Sök vidare på nätet om dessa tjänster.
Vad kostar det att sätta upp en laddstation? Jag har sett en uppgift på drygt 13.000:-. Kan det stämma?
 
S
A andersmc skrev:
Vad kostar det att sätta upp en laddstation? Jag har sett en uppgift på drygt 13.000:-. Kan det stämma?
13000kr för de billigare och vanligare boxarna och 50% skatteavdrag = 6500kr med installation.
 
Det är onekligen en intressant diskussion som kommit upp. Det känns också nytt, den nya teknologin griper in och skapar moraliska dilemman.

Vem är det som är snål? Värden, som inte vill offra 20 spänn på att gästen ska kunna ladda sin elbil, eller gästen, som vill undvika en utgift för el på 20 spänn och låta nån annan betala den åt honom?

Det hade verkligen känts konstigt om det dykt upp någon hos mig med en splinkans ny Tesla för 1 miljon och bett mig gå och hämta en förlängningskabel så att jag kunde bjuda honom på el för 20 kr.

Om någon som gästar mig och behöver låna telefonen så är det inget konstigt. Kanske till och med ansluta till WiFi. Men om han ber mig att fylla på hans kontantkort till telefonen börjar det slå över i tiggeri. I synnerhet om kontantkortet sitter i en iPhone 13 Pro Max 1TB.

Kommer det att bli så att folk som börjar tröttna på snyltare plockar bort att vägguttag i närheten av parkeringen? Kommer elbilsägare bara att gästa de kompisar som har lättåtkomliga vägguttag?

Hur går det för de som bor i lägenhet? Där finns det knappast någon möjlighet att ansluta någon laddkabel? Fast problemet kanske inte uppstår. Folk som har råd att köpa elbil kanske inte umgås med folk som bor i lägenhet?
 
  • Gilla
  • Älska
GlennB och 5 till
  • Laddar…
Det är nog de med gamla elbilar med litet batteri från början och som dessutom degraderats något som kommer att vara i behov av att "småladda" hos bekanta, där går det bara i el för några tior till och med med dagens elpriser. En Tesla har väl ungefär lika stor "tank" som en vanlig fossilbil. Är det långväga gäster som sover över tycker jag det är självklart att man, om man planerat att ladda, frågar innan att det är ok och värden har möjlighet (framdragen el eller laddbox) och erbjuder sig att betala. Laddar man på lågtaxa på sommaren kostar nog inte ens en Tesla en femtiolapp att fylla. Med dagens elpriser och dagtid så kan det röra sig om flera hundra - det är inte OK att förutsätta att alla vill bjuda på det. Jag laddar inte min PHEV när jag bor ute i mina föräldrar (pensionärers) sommarstuga eller när vi hälsar på svärföräldrarna. Hade jag en helelbil med bara 15-20 mils räckvidd skulle jag vara tvungen att tanka, då skulle jag erbjuda mig att betala både till släktingar och vänner.
 
  • Gilla
kardborren och 2 till
  • Laddar…
Jag körde laddhybrid i sex år innan jag bytte till elbil och verkar ha lite andra erfarenheter än de flesta andra som skriver här.

För det första har jag upplevt ett genuint intresse från mina vänner. Vi har pratat förbrukning, körupplevelse, laddsystem m.m. Att det blev en sport att maximera hur mycket man kunde köra på el med en hybrid förstod de flesta och därmed blev det naturligt att få ladda även om man var relativt nära hemma (även om man förstås kunde ta sig hem på bensin annars.

Nu med ren elbil är behovet att ladda hos vänner mycket mindre. Allt inom 10–15 mil enkel resa är en ickefråga. Och längre bort än så pratar vi i alla fall i mitt fall om övernattning och nära vänner. Då är det också en ickefråga, men inte för att det inte behövs, utan för att det finns en medvetenhet och förståelse. Om man frågar? Nja, mer att det är ett löpande samtalsämne.

På landet, där jag har flest tillfällen att erbjuda laddning åt andra, pekar jag på var laddaren är redan när folk välkomnas fram. Men det bygger förstås på att jag har ett intresse och ser/vet vilka som har laddbara bilar.
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.